OVERZICHT VAN DE BMW 6 REEKS.

Sinds de eerste BMW 6 Reeks midden jaren 70 op de markt kwam, staat hij net als zijn voorgangers – de reeks van de grote coupés – voor esthetiek, luxe en technische evolutie. De heruitgave van de luxecoupé in de jaren 2000 brengt deze ambitie naar het nieuwe millennium. Dat geldt zowel voor de opvolger als voor de BMW 6 Reeks Gran Turismo.

DE 5 HIGHLIGHTS VAN DE BMW 6 REEKS.

  • 01 Esthetische, krachtige uitstraling
  • 02 Uitstekende rijdynamiek
  • 03 Buitengewoon comfort
  • 04 Uiterst moderne innovaties
  • 05 Optimale verbinding met alle diensten dankzij BMW ConnectedDrive
BMW 6 Series models three-quarter rear view in front of beach

OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 6 REEKS.

Duik in de geschiedenis en de ontwikkeling van de BMW topklasse-coupé. Ontdek hier de mijlpalen van deze esthetische en sportieve wagen, die een unieke combinatie van performance, comfort en exclusiviteit biedt.

Meer lezen

OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 6 REEKS.

DE EERSTE GENERATIE VAN DE BMW 6 REEKS.

BMW 635CSi (E24) driekwart zijaanzicht stilstaand

(BMW E24)

Met de BMW 6 Reeks komt in 1976 een van de snelste coupés met vier zitplaatsen naar de showrooms die op dat moment verkrijgbaar zijn. Gedurende de productieperiode van meer dan 13 jaar blijft de wagen altijd aan de top van de technische vooruitgang, bijvoorbeeld door de multipoint-injectie, de moderne elektronica en de uitlaatgasreiniging met katalysator.

 

Het design van de coupé komt uit de koker van de toenmalige hoofddesigner Paul Bracq. Zo heeft de BMW 6 Reeks een lage gordellijn en dus grote zijruiten. De dynamische zijlijn straalt elegantie uit dankzij heldere lijnen en gereduceerde vormen, maar tegelijk ook een onvergelijkbare dynamiek. Deze indruk wordt nog versterkt door de spits toelopende voorkant met de kenmerkende, naar boven getrokken dubbele nieren.

 

De BMW 635CSi speelt vanaf 1978 het sportieve karakter van de wagen nog duidelijker uit – met versterkte stabilisatoren en stuggere schokdempers. In 1982 wordt de BMW 6 Reeks technisch bijgewerkt. In 1984 verschijnt de BMW M635CSi op de Duitse wegen: de meest geavanceerde versie van de sportcoupé met vier zitplaatsen. Uitgerust met de BMW M88-motor, die ook in de BMW M1 wordt gebruikt, zorgen een versterkte 5-traps sportversnellingsbak, de vernieuwde ophanging en het krachtigere remsysteem voor het rijgevoel dat M modellen van oudsher kenmerkt. 

 

In 1987 worden koplampen en motoren bij de tweede modelupdate nogmaals aangepast.

 

Productieperiode: 1976 – 1989

Motoren: 2,8 – 3,5 liter (135 – 210 kW, 184 – 286 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.755 – 4.815 mm/1.725 – 1.740 mm/1.355 – 1.365 mm

DE TWEEDE GENERATIE VAN DE BMW 6 REEKS.

BMW 6 Reeks Coupé (E63) driekwart zijaanzicht stilstaand

(BMW E63, E64)

De nieuwe versie van de BMW 6 Reeks in 2003 draagt het stempel van de toenmalige hoofddesigner Chris Bangle. Opnieuw zorgt BMW voor een succesvolle synthese van sportiviteit en comfort, die aan de buitenkant al te herkennen is aan de vloeiende lijnen. De langgerekte verhoudingen en het diepe, lange en brede silhouet in combinatie met de ver naar achteren geplaatste passagiersruimte drukken dynamiek en zelfbewustzijn uit. Gecombineerd met de gecultiveerde maar krachtige motoren en een consequente lichtgewicht constructie biedt de wagen een verrassende mate van wendbaarheid. De bijna perfecte aslastverdeling van ongeveer 50:50 speelt hier een beslissende rol. 

 

Begin 2004 koppelt de BMW 6 Reeks Cabrio rijplezier onder de open hemel aan atletische topprestaties. De BMW M6 die datzelfde jaar verschijnt is uitgerust met een V10-motor en een vermogen van 373 kW (507 pk) en heeft een specifiek vermogen (per liter cilinderinhoud) dat het niveau van de autosport bereikt.

 

De modelupdate in 2007 brengt subtiele, discrete veranderingen in het design die het sportieve karakter van de coupé nog meer benadrukken. Ook in het interieur valt iets nieuws te ontdekken – bijvoorbeeld een doelgerichte herziening van de bedieningselementen. De motoren zijn efficiënter. De BMW 650i Coupé en BMW 650i Cabrio hebben nu een V8-motor met een cilinderinhoud van 4,8 liter en een vermogen van 270 kW (367 pk).

 

Productieperiode: 2003 – 2010

Motoren: 3,0 – 5,0 liter (190 – 373 kW, 258 – 507 pk), 6-, 8- & 10-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.820 mm/1.855 mm/1.374 mm

DE DERDE GENERATIE VAN DE BMW 6 REEKS.

BMW 6 Reeks Coupé (F13) driekwart vooraanzicht voor strand

(BMW F06, F12, F13)

De volgende generatie van de BMW 6 Reeks combineert opnieuw buitengewoon reiscomfort en esthetiek met uitstekende prestaties. Het samenspel van heldere lijnen imiteert golven die door de boeg van een pleziervaartuig worden gedeeld. Samen met de grote breedte, het vlakke silhouet en de langgerekte vorm ontstaat een combinatie van stijlvolle elegantie en krachtige dynamiek. Binnenin overtuigen de luxueuze uitstraling en detailelementen zoals een vrijstaand Control Display. 

 

De BMW 6 Reeks Cabrio beschikt over een stoffen kap die het langgerekte silhouet verder benadrukt met vinnen. De 6- en 8-cilindermotoren zorgen eveneens voor een onstuimige aandrijving en de nodige kracht voor een ontspannen rijgevoel.

 

Vanaf 2012 is de BMW 6 Reeks Gran Coupé verkrijgbaar. De duidelijk grotere wagen biedt nog meer plaats en comfort en creëert een harmonieuze verbinding van de voorste en achterste zitplaatsen. Nu zijn de wagens ook telkens als M versie beschikbaar: high-performance-sportwagens met superieure prestaties dankzij de V8-motor van 4,4 liter met M TwinPower Turbo-technologie. In 2015 krijgen de wagens dankzij een facelift nieuw gevormde BMW nieren en voor- en achterschorten die de breedte sterker accentueren. Andere speciale kleuren en uitrustingsopties maken vanaf 2017 deel uit van het assortiment. Zo behoren BMW ConnectedDrive, LED Headlights en een HiFi-luidsprekersysteem tot de standaarduitrusting.

 

Productieperiode: 2011 – 2018

Motoren: 3,0 – 4,4 liter (235 – 441 kW, 320 – 600 pk), 6- & 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.894 – 5.007 mm/1.894 mm/1.365 – 1.392 mm

BMW 6 REEKS GRAN TURISMO.

BMW 6 Reeks Gran Turismo (G32) driekwart vooraanzicht stilstaand

(BMW G32)

Uitgebreid reiscomfort, superieure rijdynamiek en een luxueus plaatsaanbod – zo wordt de opvolger van de BMW 5 Reeks Gran Turismo op de IAA 2017 voorgesteld, die in november van hetzelfde jaar in de showrooms staat.

 

Door de lichtgewicht constructie en het gebruik van aluminium en hoogvaste staalsoorten is de BMW 6 Reeks Gran Turismo bijzonder wendbaar. Dankzij de efficiënte motoren, de zeer goed afgestelde ophangingscomponenten en de als optie verkrijgbare Integral Active Steering zorgt BMW voor een sportieve, precieze en comfortabele rijervaring. Die wordt ondersteund door de standaard luchtvering op de achteras en de als optie verkrijgbare adaptieve ophanging.

 

De vloeiende lijnen en de coupéachtige daklijn beloven sportieve elegantie, die nog wordt versterkt door de lange motorkap en de naar achteren geplaatste passagiersruimte. De opvallende, krachtige voorkant en de breed aandoende achterkant bepalen de superieure uitstraling van de wagen.

 

In het interieur treffen zowel bestuurder als passagiers een luxueus en ruim interieur aan, als optie met een panoramisch doorschijnend schuifdak en keramiekafwerking op de bedieningselementen. In 2020 krijgen de achter- en voorkant een nieuwe vormgeving dankzij een facelift. De standaarduitrusting omvat nu dynamische interieurverlichting en als optie is een automatische airconditioning met 4 zones beschikbaar. De motoren zijn nog efficiënter. De rijhulpsystemen bieden in het als extra uitrusting verkrijgbare Driving Assistant Pack Professional nu een Crossroads Assistant en een automatische vorming van strook voor hulpdiensten.

 

Productieperiode: 2017 – 2023

Motoren: 2,0 – 3,0 liter (140 – 245 kW, 190 – 333 pk), 4- & 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 5.091 mm/1.902 mm/1.538 mm

BMW tweedehandswagen voor BMW concessie

BMW TWEEDEHANDSWAGENS.

BMW 6 Reeks Gran Turismo (G32) driekwart vooraanzicht met model

BMW 6 REEKS GRAN TURISMO.

Brandstofverbruik en CO₂-emissie.

  • BMW 6 Reeks Gran Turismo:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 8,8–5,3
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 201–140


    De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen. Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/wltp