Accu en aandrijftechnologie elektrische wagens.

Zo werkt een elektrische auto.

i4 eDrive40 Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,2–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 504–600

i5 M60 xDrive Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,6–17,1; e-actieradius, WLTP in km[2]: 470–540

BMW i3[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 16,6-15,3; elektrische actieradius WLTP in km[2]: 278–307

Wat een elektrische auto zo bijzonder maakt.

Elektrische BMW wagens Elektrische aandrijving vs verbrandingsmotor

De elektromotor overtuigt door zijn sterke startvermogen.

De elektrische aandrijving ontplooit haar kracht nog dynamischer dan een verbrandingsmotor. En brengt haar volledig vermogen zonder enige vertraging op de weg.

Elektrische BMW wagens Accu vs brandstoftank

De accu van een elektrische auto vervangt de brandstoftank.

Hij rijdt op stroom in plaats van brandstof te verbranden. Een elektrische auto heeft geen tank voor benzine of diesel, maar wel een tegen ongevallen beschermde accu met laadsysteem.

Elektrische BMW wagens Regeneratief remmen vs conventioneel remmen

De accu wordt tijdens het remmen via recuperatie opgeladen.

Bij wagens met een elektromotor is het remsysteem regeneratief. Dit betekent dat de motor energie recupereert, in tegenstelling tot conventionele remmen. Dit noemen we recuperatie.

De accu van een elektrische BMW. Goed om te weten.

Capaciteit, laadvermogen of gewicht. Als het over de accu van elektrische voertuigen gaat, komt u veel termen tegen. Hier vindt u een kort overzicht.

Elektrische BMW wagen Energiepakket
Elektrische BMW wagen Accuvermogen
Elektrische BMW wagen Accugewicht

De accu van een elektrische auto is een energiepakket.

De accu van een e-wagen is een mobiele energieopslag. Hij bestaat uit meerdere accucellen. Deze nemen via de laadpaal stroom op en leveren die aan de elektromotor. Hoeveel energie in kilowattuur (kWh) de accu van een e-wagen kan opslaan, wordt berekend aan de hand van het aantal cellen en de energie die deze bevatten, wat vaak ook als een capaciteit wordt aangegeven. Het laadvermogen in kilowatt (kW) geeft aan hoe snel een e-wagen aan de laadpaal opgeladen wordt.

De accu van een elektrische auto levert geweldige prestaties.

De accu in een elektrische auto werkt in principe als de batterij van een mobiele telefoon. Alleen is hij veel groter, krachtiger en heeft hij een langere levensduur. Dankzij een slim warmtebeheer wordt de accu van een elektrische auto op zijn optimale gebruikstemperatuur gebracht. Hierdoor wordt de accu enerzijds beschermd tegen hoge temperaturen, wanneer tijdens het rijden een hoog vermogen wordt gevraagd. Anderzijds worden hierdoor ook de laadtijden voor uw BMW zo kort mogelijk gehouden.

Het gewicht van de accu hangt samen met de actieradius.

Hoe meer energie de accu van een elektrische auto kan opslaan, des te groter is hij. Daardoor neemt de actieradius toe, maar ook het gewicht. De accu van een elektrische auto kan meerdere honderden kilo's wegen. Door de continue technische verbeteringen en de toenemende energiedichtheid, verhoogt de actieradius zonder dat de accu zwaarder wordt. Ook BMW heeft daartoe bijgedragen met zijn competentiecentrum Accucellen.

De accu is het meest waardevolle onderdeel van elektrische auto's.

Net zoals bij een verbrandingsmotor, is de accu van een elektrisch model het belangrijkste onderdeel van een BMW. De prijs van de accu wordt onder andere bepaald door de capaciteit. Met andere woorden: hoe meer energie een accu kan opslaan, hoe duurder. Uw rijgedrag kan de levensduur van de accu positief beïnvloeden. De accu wordt daarnaast door geïntegreerde functies beschermd.

Elektrische BMW wagens Optimalisatie accu levensduur

Tips om de levensduur van de accu van uw elektrische BMW te optimaliseren.

Zo behoudt de accu van de elektrische BMW zijn hoge energie.

De accu van een elektrische auto is ontworpen voor alle mogelijke situaties. Fysische factoren zorgen voor veroudering. De veroudering wordt enerzijds beïnvloed door tijd. Vermijd een hoge laadstatus en hoge temperaturen tijdens het parkeren. Anderzijds wordt de veroudering sterk beïnvloed door het aantal laad- en ontlaadcycli. Dit is beter bekend als cyclische veroudering. U kan dit veroudering verminderen door bijvoorbeeld een anticipatieve rijstijl en optimale laadprestaties.

Elektrische BMW wagens Verouderingsproces

Jarenlange ervaring met
bijvoorbeeld BMW i3.

Met de BMW i3 heeft BMW zich als pionier al bewezen met de robuustheid van de accu's voor onze elektrische modellen. Sinds 2013 observeren wij het verouderingsproces van deze accu. Bovendien hebben we al tijdens de ontwikkeling van de BMW i3 uitgebreide rij- en laadtests uitgevoerd en het verouderingsgedragd via simulaties beoordeeld.

Tweedehands elektrische BMW wagen vinden

De perfecte tweedehands elektrische BMW vinden.

Hebt u interesse in een tweedehands elektrische model van BMW van topkwaliteit? Leer hier alles over onze tweedehands elektrische wagens.

Elektrische BMW wagens Zorg voor de accu

Betere voorwaarden voor nieuwere BMW generaties.

De eerste BMW i3 modellen hebben in vergelijking met de huidige modellen nog een zeer kleine accu. Dankzij de technische vooruitgang en de steeds groter wordende accu's laten nieuwere generaties van de elektrische BMW wagens opnieuw verbeteringen zien op het vlak van de veroudering. Maar aangezien deze veroudering van geval tot geval door tal van factoren wordt beïnvloed, kunnen we geen vaste uitspraken doen over de veroudering van individuele modellen.

De structuur van een elektromotor. Eenvoudig uitgelegd.

Elektrische BMW wagens Elektrische aandrijving
Elektrische BMW wagens Voordelen van een elektrisch bekrachtigde synchroonmotor
Elektrische BMW wagens Permanent bekrachtigde synchroonmotor
Elektrische BMW wagens Eenvoudige techniek

Zo werkt een elektrische aandrijving.

Een elektromotor zet stroom om in beweging. De belangrijkste onderdelen ervan zijn de rotor en de stator. Zoals de naam het zegt, moet de rotor draaien. Dit gebeurt door een wisselwerking tussen het magneetveld van de rotor en de stator. Naargelang van het type motor wordt het magneetveld van de rotor gegenereerd door magneten of door stroom. De daardoor ontstane rotatie wordt door de elektromotor via een transmissie met 1 versnelling naar de wielen overgedragen. Bij beschouwing van de rijcyclus (WLTP) is het rendement van de elektromotor meer dan driemaal hoger dan dat van een verbrandingsmotor. Bij elektrische BMW wagens worden vaak de bijzonder efficiënte, elektrisch bekrachtigde synchroonmotoren (ESSM) gebruikt.

Voordelen van de elektrisch bekrachtigde synchroonmotor (ESSM).

Een kerncompetentie van BMW is de ruime inzet van ESSM. Deze onderscheiden zich doordat kan worden afgezien van bepaalde "zeldzame aardmetalen" in de rotor. In vergelijking met andere soorten motoren vertonen ESSM een interessante prestatiekarakteristiek en leveren ze ook bij hoge snelheid een degelijke acceleratie. Dat is nuttig om op de snelweg in te halen. Daarenboven kunnen ESSM een laag verbruik voorleggen. Doordat ze de rotor met behulp van stroom magnetiseren, leveren ze naargelang van de situatie een optimale efficiëntie of optimale prestaties.

Voordelen van de permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM).

Een elektrische motor van het PSM-type overtuigt door een hoge vermogensdichtheid. Deze kan in een specifieke motorruimte relatief veel presaties leveren. Op technisch vlak onderscheidt dit type motor zich van de ESSM door de manier waarop het magneetveld in de rotor wordt gegenereerd. Met name door permanente magneten. Een PSM is dan ook bijzonder goed geschikt om te worden geïntegreerd in de transmissies van PHEV-wagens en M PHEV-wagens (BMW XM).

Eenvoudige techniek. Eenvoudig te besturen.

Een elektrische BMW wagen accelereert direct. Zonder te koppelen en te schakelen. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor stelt een elektromotor zijn kracht nog spontaner ter beschikking. Zijn koppel bevindt zich in het laagste toerentalbereik op een hoog niveau en is nagenoeg constant. Bij hogere toerentallen kan de elektromotor op eender welk ogenblik zijn volledig vermogen ophalen. Daardoor moet het toerental niet worden aangepast door te schakelen, zoals bij een verbrandingsmotor het geval is.

Met een elektrische BMW rijden. Een bijzondere ervaring.

Een elektrische BMW is heerlijk stil en voelt tegelijkertijd vertrouwd aan. Zodra u het gaspedaal indrukt, accelereert hij spontaan, krachtig en gedoseerd. Bij het remmen is het pedaalgevoel nauwkeurig. Doordat de accu zich onderaan de wagen bevindt, ligt het zwaartepunt diep. Waardoor uw BMW een uitzonderlijke grip heeft op de weg.

Dit is de reden waarom een elektrische auto zo snel accelereert.

Dankzij de transmissie met 1 versnelling accelereert uw elektrische BMW naadloos zonder te moeten schakelen. Zodra u het gaspedaal indrukt, wordt het koppel meteen geactiveerd. En wanneer u uw voet van het pedaal haalt, vertraagt uw BMW ook meteen weer. Helemaal zoals u dat wenst en afhankelijk van de door u gekozen recuperatie-instelling.

Hoe een BMW met slimme recuperatie afremt.

Het remsysteem van een elektrische BMW analyseert de remsituaties op maximale efficiëntie. Het maakt gebruik van het volledige recuperatiepotentieel van de elektromotor. Indien nodig, wordt ook het conventionele remsysteem geactiveerd. Dankzij dit slimme samenspel wordt een maximum aan energie gerecupereerd, terwijl ook de remmen worden gespaard en de uitstoot van remdeeltjes wordt beperkt.

Vergelijk en kies uw favoriete elektrische BMW.

i4 eDrive40 Gran Coupé
i4 M50 xDrive Gran Coupé
i5 eDrive40 Berline
i5 M60 xDrive Berline
i5 eDrive40 Touring
i5 M60 xDrive Touring
i7 xDrive60
i7 M70 xDrive
    • i4 eDrive40 Gran Coupé

    • Vanaf 64.200,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      504–600 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:30 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      504–600 km

    • BMW M

      i4 M50 xDrive Gran Coupé

    • Vanaf 79.750,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      416–520 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:30 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      416–520 km

    • i5 eDrive40 Berline

    • Vanaf 73.700,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      511–626 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:30 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      511–626 km

    • BMW M

      i5 M60 xDrive Berline

    • Vanaf 109.300,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      470–540 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:30 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      470–540 km

    • i5 eDrive40 Touring

    • Vanaf 76.300,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      492–602 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:30 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      492–602 km

    • BMW M

      i5 M60 xDrive Touring

    • Vanaf 111.900,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      453–522 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:30 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      453–522 km

    • i7 xDrive60

    • Vanaf 137.949,99 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      587–624 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:34 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      - km

    • BMW M

      i7 M70 xDrive

    • Vanaf 180.350,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      488–559 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:34 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      - km

iX1 eDrive20
BMW iX2 xDrive30
iX xDrive60
iX M70 xDrive
    • iX1 eDrive20

    • Vanaf 50.900,01 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      430–473 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:29 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      - km

    • BMW iX2 xDrive30

    • Vanaf 60.500,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      417–449 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:29 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      125 - 140 km

    • iX xDrive60

    • Vanaf 102.500,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      596–701 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:35 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      - km

    • BMW M

      iX M70 xDrive

    • Vanaf 129.700,00 €

      De afbeeldingen tonen speciale opties tegen meerprijs. De vermelde prijzen zijn niet-bindende, niet-gearticuleerde aanbevelingen van de fabrikant, inclusief BTW en standaard verbruiksbelasting (NOVA), gebaseerd op het basismodel zonder speciale opties, exclusief overschrijvingskosten. Fouten en onjuistheden voorbehouden. U kunt bindende prijsinformatie krijgen van uw BMW partner.

    • Elektrisch rijbereik (WLTP)[2]

      518–600 km

    • Laadduur DC (10-80% laadtoestand)[3]

      0:35 min

    • Rijbereik na 10 minuten opladen high-power-laden (HPC)[4]

      - km

i4 eDrive40 Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,2–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 504–600

i4 M50 xDrive Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21,9–17,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 416–520

i5 eDrive40 Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18–14,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 511–626

i5 M60 xDrive Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,6–17,1; e-actieradius, WLTP in km[2]: 470–540

i5 eDrive40 Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 492–602

i5 M60 xDrive Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 453–522

i7 xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,7–18,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 587–624

i7 M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; e-actieradius, WLTP in km[2]: 488–559

iX1 eDrive20: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,2–15,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 430–473

BMW iX2 xDrive30: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; e-actieradius, WLTP in km[2]: 417–449

iX xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21–17,9; e-actieradius, WLTP in km[2]: 596–701

iX M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 518–600

Vragen en antwoorden over de accu en de elektromotor.

Meer informatie.

Elektrische BMW wagen actieradius

Elektrische actieradius. 

Met het rijbereik van onze elektrische wagens bereikt u ook verder gelegen bestemmingen zonder problemen. De routeplanner toont u de laadmogelijkheden onderweg.

Elektrische BMW wagen Thuis opladen

Thuis opladen.

Laad uw elektrische wagen of uw plug-in-hybride ’s nachts of tussen de ritten op. Start goed opgeladen en pas het laden van uw elektrische BMW comfortabel aan uw dagelijks leven aan.

Verbruik en CO₂-emissie.

i4 eDrive40 Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,2–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 504–600

i4 M50 xDrive Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21,9–17,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 416–520

i5 eDrive40 Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18–14,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 511–626

i5 M60 xDrive Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,6–17,1; e-actieradius, WLTP in km[2]: 470–540

i5 eDrive40 Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 492–602

i5 M60 xDrive Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 453–522

i7 xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,7–18,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 587–624

i7 M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; e-actieradius, WLTP in km[2]: 488–559

iX1 eDrive20: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,2–15,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 430–473

BMW iX2 xDrive30: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; e-actieradius, WLTP in km[2]: 417–449

iX xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21–17,9; e-actieradius, WLTP in km[2]: 596–701

iX M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 518–600

[1] De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO₂-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen (in dit geval van de Duitse markt). Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Bovendien verdwijnen de NEDC-waarden vanaf 1 januari 2023 uit de conformiteitsattesten overeenkomstig EU-verordening 2022/195. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/wltp

Meer informatie over de officiële CO₂-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO₂", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).

[2] Autonomie afhankelijk van verschillende factoren, in het bijzonder: persoonlijke rijstijl, aard van het traject, buitentemperatuur, verwarming/airconditioning, voorverwarming.

[3] De laadprestaties hangen af van de laadstatus, de omgevingstemperatuur, het individuele rijprofiel en het gebruik van secundaire verbruikers. Het weergegeven rijbereik heeft betrekking op de WLTP Best Case. De laadtijden gelden voor omgevingstemperaturen van 23 °C na een voorafgaande rit en kunnen afwijken naargelang het gebruiksgedrag.

 

[4] Het rijbereik in km na 10 minuten high-power-laden (HPC) werd bepaald volgens DIN70080 in de WLTP-cyclus. Dat hangt in principe af van de voertuiguitrusting, het individuele rijprofiel, de omgevingstemperatuur, laadstatus en het gebruik van secundaire verbruikers.