i4 eDrive40 Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,2–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 504–600
i5 M60 xDrive Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,6–17,1; e-actieradius, WLTP in km[2]: 470–540
BMW i3[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 16,6-15,3; elektrische actieradius WLTP in km[2]: 278–307
Wat een elektrische auto zo bijzonder maakt.
De elektromotor overtuigt door zijn sterke startvermogen.
De elektrische aandrijving ontplooit haar kracht nog dynamischer dan een verbrandingsmotor. En brengt haar volledig vermogen zonder enige vertraging op de weg.
De accu van een elektrische auto vervangt de brandstoftank.
Hij rijdt op stroom in plaats van brandstof te verbranden. Een elektrische auto heeft geen tank voor benzine of diesel, maar wel een tegen ongevallen beschermde accu met laadsysteem.
De accu wordt tijdens het remmen via recuperatie opgeladen.
Bij wagens met een elektromotor is het remsysteem regeneratief. Dit betekent dat de motor energie recupereert, in tegenstelling tot conventionele remmen. Dit noemen we recuperatie.
De accu van een elektrische BMW. Goed om te weten.
Capaciteit, laadvermogen of gewicht. Als het over de accu van elektrische voertuigen gaat, komt u veel termen tegen. Hier vindt u een kort overzicht.
De accu is het meest waardevolle onderdeel van elektrische auto's.
Net zoals bij een verbrandingsmotor, is de accu van een elektrisch model het belangrijkste onderdeel van een BMW. De prijs van de accu wordt onder andere bepaald door de capaciteit. Met andere woorden: hoe meer energie een accu kan opslaan, hoe duurder. Uw rijgedrag kan de levensduur van de accu positief beïnvloeden. De accu wordt daarnaast door geïntegreerde functies beschermd.
Tips om de levensduur van de accu van uw elektrische BMW te optimaliseren.
Zo behoudt de accu van de elektrische BMW zijn hoge energie.
De accu van een elektrische auto is ontworpen voor alle mogelijke situaties. Fysische factoren zorgen voor veroudering. De veroudering wordt enerzijds beïnvloed door tijd. Vermijd een hoge laadstatus en hoge temperaturen tijdens het parkeren. Anderzijds wordt de veroudering sterk beïnvloed door het aantal laad- en ontlaadcycli. Dit is beter bekend als cyclische veroudering. U kan dit veroudering verminderen door bijvoorbeeld een anticipatieve rijstijl en optimale laadprestaties.
Jarenlange ervaring met
bijvoorbeeld BMW i3.
Met de BMW i3 heeft BMW zich als pionier al bewezen met de robuustheid van de accu's voor onze elektrische modellen. Sinds 2013 observeren wij het verouderingsproces van deze accu. Bovendien hebben we al tijdens de ontwikkeling van de BMW i3 uitgebreide rij- en laadtests uitgevoerd en het verouderingsgedragd via simulaties beoordeeld.
Betere voorwaarden voor nieuwere BMW generaties.
De eerste BMW i3 modellen hebben in vergelijking met de huidige modellen nog een zeer kleine accu. Dankzij de technische vooruitgang en de steeds groter wordende accu's laten nieuwere generaties van de elektrische BMW wagens opnieuw verbeteringen zien op het vlak van de veroudering. Maar aangezien deze veroudering van geval tot geval door tal van factoren wordt beïnvloed, kunnen we geen vaste uitspraken doen over de veroudering van individuele modellen.
De structuur van een elektromotor. Eenvoudig uitgelegd.
Zo werkt een elektrische aandrijving.
Een elektromotor zet stroom om in beweging. De belangrijkste onderdelen ervan zijn de rotor en de stator. Zoals de naam het zegt, moet de rotor draaien. Dit gebeurt door een wisselwerking tussen het magneetveld van de rotor en de stator. Naargelang van het type motor wordt het magneetveld van de rotor gegenereerd door magneten of door stroom. De daardoor ontstane rotatie wordt door de elektromotor via een transmissie met 1 versnelling naar de wielen overgedragen. Bij beschouwing van de rijcyclus (WLTP) is het rendement van de elektromotor meer dan driemaal hoger dan dat van een verbrandingsmotor. Bij elektrische BMW wagens worden vaak de bijzonder efficiënte, elektrisch bekrachtigde synchroonmotoren (ESSM) gebruikt.
Voordelen van de elektrisch bekrachtigde synchroonmotor (ESSM).
Een kerncompetentie van BMW is de ruime inzet van ESSM. Deze onderscheiden zich doordat kan worden afgezien van bepaalde "zeldzame aardmetalen" in de rotor. In vergelijking met andere soorten motoren vertonen ESSM een interessante prestatiekarakteristiek en leveren ze ook bij hoge snelheid een degelijke acceleratie. Dat is nuttig om op de snelweg in te halen. Daarenboven kunnen ESSM een laag verbruik voorleggen. Doordat ze de rotor met behulp van stroom magnetiseren, leveren ze naargelang van de situatie een optimale efficiëntie of optimale prestaties.
Voordelen van de permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM).
Een elektrische motor van het PSM-type overtuigt door een hoge vermogensdichtheid. Deze kan in een specifieke motorruimte relatief veel presaties leveren. Op technisch vlak onderscheidt dit type motor zich van de ESSM door de manier waarop het magneetveld in de rotor wordt gegenereerd. Met name door permanente magneten. Een PSM is dan ook bijzonder goed geschikt om te worden geïntegreerd in de transmissies van PHEV-wagens en M PHEV-wagens (BMW XM).
Eenvoudige techniek. Eenvoudig te besturen.
Een elektrische BMW wagen accelereert direct. Zonder te koppelen en te schakelen. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor stelt een elektromotor zijn kracht nog spontaner ter beschikking. Zijn koppel bevindt zich in het laagste toerentalbereik op een hoog niveau en is nagenoeg constant. Bij hogere toerentallen kan de elektromotor op eender welk ogenblik zijn volledig vermogen ophalen. Daardoor moet het toerental niet worden aangepast door te schakelen, zoals bij een verbrandingsmotor het geval is.
Met een elektrische BMW rijden. Een bijzondere ervaring.
Een elektrische BMW is heerlijk stil en voelt tegelijkertijd vertrouwd aan. Zodra u het gaspedaal indrukt, accelereert hij spontaan, krachtig en gedoseerd. Bij het remmen is het pedaalgevoel nauwkeurig. Doordat de accu zich onderaan de wagen bevindt, ligt het zwaartepunt diep. Waardoor uw BMW een uitzonderlijke grip heeft op de weg.
Dit is de reden waarom een elektrische auto zo snel accelereert.
Dankzij de transmissie met 1 versnelling accelereert uw elektrische BMW naadloos zonder te moeten schakelen. Zodra u het gaspedaal indrukt, wordt het koppel meteen geactiveerd. En wanneer u uw voet van het pedaal haalt, vertraagt uw BMW ook meteen weer. Helemaal zoals u dat wenst en afhankelijk van de door u gekozen recuperatie-instelling.
Hoe een BMW met slimme recuperatie afremt.
Het remsysteem van een elektrische BMW analyseert de remsituaties op maximale efficiëntie. Het maakt gebruik van het volledige recuperatiepotentieel van de elektromotor. Indien nodig, wordt ook het conventionele remsysteem geactiveerd. Dankzij dit slimme samenspel wordt een maximum aan energie gerecupereerd, terwijl ook de remmen worden gespaard en de uitstoot van remdeeltjes wordt beperkt.
Vergelijk en kies uw favoriete elektrische BMW.


i4 eDrive40 Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,2–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 504–600
i4 M50 xDrive Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21,9–17,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 416–520
i5 eDrive40 Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18–14,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 511–626
i5 M60 xDrive Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,6–17,1; e-actieradius, WLTP in km[2]: 470–540
i5 eDrive40 Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 492–602
i5 M60 xDrive Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 453–522
i7 xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,7–18,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 587–624
i7 M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; e-actieradius, WLTP in km[2]: 488–559
iX1 eDrive20: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,2–15,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 430–473
BMW iX2 xDrive30: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; e-actieradius, WLTP in km[2]: 417–449
iX xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21–17,9; e-actieradius, WLTP in km[2]: 596–701
iX M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 518–600
Vragen en antwoorden over de accu en de elektromotor.
Meer informatie.
Elektrische actieradius.
Met het rijbereik van onze elektrische wagens bereikt u ook verder gelegen bestemmingen zonder problemen. De routeplanner toont u de laadmogelijkheden onderweg.
Thuis opladen.
Laad uw elektrische wagen of uw plug-in-hybride ’s nachts of tussen de ritten op. Start goed opgeladen en pas het laden van uw elektrische BMW comfortabel aan uw dagelijks leven aan.
Verbruik en CO₂-emissie.
i4 eDrive40 Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,2–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 504–600
i4 M50 xDrive Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21,9–17,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 416–520
i5 eDrive40 Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18–14,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 511–626
i5 M60 xDrive Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,6–17,1; e-actieradius, WLTP in km[2]: 470–540
i5 eDrive40 Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 492–602
i5 M60 xDrive Touring: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; e-actieradius, WLTP in km[2]: 453–522
i7 xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 19,7–18,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 587–624
i7 M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; e-actieradius, WLTP in km[2]: 488–559
iX1 eDrive20: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,2–15,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 430–473
BMW iX2 xDrive30: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; e-actieradius, WLTP in km[2]: 417–449
iX xDrive60: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 21–17,9; e-actieradius, WLTP in km[2]: 596–701
iX M70 xDrive: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 518–600
[1] De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO₂-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen (in dit geval van de Duitse markt). Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Bovendien verdwijnen de NEDC-waarden vanaf 1 januari 2023 uit de conformiteitsattesten overeenkomstig EU-verordening 2022/195. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/wltp
Meer informatie over de officiële CO₂-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO₂", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).
[2] Autonomie afhankelijk van verschillende factoren, in het bijzonder: persoonlijke rijstijl, aard van het traject, buitentemperatuur, verwarming/airconditioning, voorverwarming.
[3] De laadprestaties hangen af van de laadstatus, de omgevingstemperatuur, het individuele rijprofiel en het gebruik van secundaire verbruikers. Het weergegeven rijbereik heeft betrekking op de WLTP Best Case. De laadtijden gelden voor omgevingstemperaturen van 23 °C na een voorafgaande rit en kunnen afwijken naargelang het gebruiksgedrag.
[4] Het rijbereik in km na 10 minuten high-power-laden (HPC) werd bepaald volgens DIN70080 in de WLTP-cyclus. Dat hangt in principe af van de voertuiguitrusting, het individuele rijprofiel, de omgevingstemperatuur, laadstatus en het gebruik van secundaire verbruikers.