i4 eDrive40 Gran Coupé: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 17,1–14,9; elektrische actieradius, WLTP in km: 536–613
De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetmethode. De werkelijke waarden zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals belading, rijstijl, route, weer, nevengebruikers (inclusief airconditioning), banden, accustatus.
i5 M60 xDrive Berline: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 19,5–17,1; elektrische actieradius, WLTP in km: 471–540
De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetmethode. De werkelijke waarden zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals belading, rijstijl, route, weer, nevengebruikers (inclusief airconditioning), banden, accustatus.
BMW i3: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 16,6–15,3; elektrisch rijbereik WLTP in km: 278–307
De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetmethode. De werkelijke waarden zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals belading, rijstijl, route, weer, nevengebruikers (inclusief airconditioning), banden, accustatus.
Wat een elektrische wagen zo bijzonder maakt.
De elektromotor overtuigt door zijn sterke startvermogen.
De elektrische aandrijving ontplooit haar kracht nog dynamischer dan een verbrandingsmotor. En brengt haar volledig vermogen zonder enige vertraging op de weg.
De accu van een elektrische auto vervangt de brandstoftank.
Hij rijdt op stroom in plaats van brandstof te verbranden. Een elektrische auto heeft geen tank voor benzine of diesel, maar wel een tegen ongevallen beschermde accu met laadsysteem.
De accu wordt tijdens het remmen via recuperatie opgeladen.
Bij wagens met een elektromotor is het remsysteem regeneratief. Dit betekent dat de motor energie recupereert, in tegenstelling tot conventionele remmen. Dit noemen we recuperatie.
De accu van een elektrische BMW. Goed om te weten.
Capaciteit, laadvermogen of gewicht. Als het over de accu van elektrische voertuigen gaat, komt u veel termen tegen. Hier vindt u een kort overzicht.
De accu is het meest waardevolle onderdeel van elektrische auto's.
Net zoals bij een verbrandingsmotor, is de accu van een elektrisch model het belangrijkste onderdeel van een BMW. De prijs van de accu wordt onder andere bepaald door de capaciteit. Met andere woorden: hoe meer energie een accu kan opslaan, hoe duurder. Uw rijgedrag kan de levensduur van de accu positief beïnvloeden. De accu wordt daarnaast door geïntegreerde functies beschermd.
Zo beïnvloedt u de levensduur van de accu van uw elektrische wagen.
De accu van een elektrische wagen is met de nodige zorg ontwikkeld. Toch nemen de actieradius en de laadprestaties na verloop van tijd af als gevolg van het normale verouderingsproces. Dat wordt aangegeven via de State of Health (SoH). Deze geeft de maximale energie-inhoud weer van een gebruikte accu ten opzichte van een nieuwe accu. Bij een verminderde SoH neemt de actieradius af. Door een voorzichtige omgang en dienovereenkomstig rijgedrag kunt u het vermogen van de accu optimaal houden.
Aanbevelingen voor een optimale levensduur van een accu van een elektrische wagen.
Zo behoudt de accu van de elektrische wagen zijn hoge energie.
De accu van een elektrische wagen is ontworpen voor alle mogelijke dagdagelijkse situaties. Hij is onderworpen aan veroudering onder invloed van fysische factoren. Enerzijds wordt de veroudering beïnvloed door de tijd. Hoe meer u een hoge laadstatus en hoge temperaturen tijdens het parkeren vermijdt, des te minder speelt de tijd een rol bij de veroudering. Anderzijds wordt de veroudering sterk beïnvloed door het aantal laad- en ontlaadcycli. Dit wordt omschreven als de cyclische veroudering. Deze veroudering kan bijvoorbeeld worden verminderd door een anticipatieve rijstijl en door gematigde laadprestaties.
Jarenlange ervaring met
bijvoorbeeld BMW i3.
De robuustheid van de accu's voor elektrische BMW heeft zich al bewezen bij de pionier van onze elektrische wagens: de BMW i3. Wij observeren het verouderingsgedrag van deze accu al sinds 2013. Bovendien hebben wij al tijdens de ontwikkeling van de BMW i3 uitgebreide rij- en laadtests uitgevoerd en het verouderingsgedrag aan de hand van simulaties beoordeeld.
Betere voorwaarden voor nieuwere BMW generaties.
De eerste BMW i3 modellen hebben in vergelijking met de huidige modellen nog een zeer kleine accu. Dankzij de technische vooruitgang en de steeds groter wordende accu's laten nieuwere generaties van de elektrische BMW opnieuw verbeteringen zien op het vlak van de veroudering. Maar aangezien deze veroudering van geval tot geval door tal van factoren wordt beïnvloed, kunnen we geen vaste uitspraken doen over de veroudering van individuele wagens.
Onze uitgebreide accugarantie voor volledig elektrische wagens.
De uitgebreide garantie* beschermt u tegen onverwachte kosten in geval van materiaal- of fabricagefouten in de hoogspanningsaccu. Voor de
BMW i3 60 Ah geldt deze garantie gedurende 8 jaar of tot een kilometerstand van maximaal 100.000 km. Voor alle andere volledig elektrische BMW modellen geldt deze garantie tot een kilometerstand van maximaal 160.000 km.
Wat zich het eerst voordoet, is geldig.
Uw volledig elektrische BMW wordt bovendien geleverd met een garantie* tegen accuveroudering. Deze garantie zorgt voor langdurige mobiliteit met een bruikbare accucapaciteit van minstens 70% in vergelijking met de nieuwstaat. Deze garantie geldt gedurende 8 jaar of tot een kilometerstand van maximaal 160.000 km. Voor de BMW i3 60 Ah geldt deze garantie tot een kilometerstand van maximaal 100.000 km.
Wat zich het eerst voordoet, is geldig.
*De algemene voorwaarden zijn van toepassing:
De structuur van een elektromotor. Eenvoudig uitgelegd.
Zo werkt een elektrische aandrijving.
Een elektromotor zet stroom om in beweging. De belangrijkste onderdelen ervan zijn de rotor en de stator. Zoals de naam het zegt, moet de rotor draaien. Dit gebeurt door een wisselwerking tussen het magneetveld van de rotor en de stator. Naargelang van het type motor wordt het magneetveld van de rotor gegenereerd door magneten of door stroom. De daardoor ontstane rotatie wordt door de elektromotor via een transmissie met 1 versnelling naar de wielen overgedragen. Bij beschouwing van de rijcyclus (WLTP) is het rendement van de elektromotor meer dan driemaal hoger dan dat van een verbrandingsmotor. Bij elektrische BMW worden vaak de bijzonder efficiënte, elektrisch bekrachtigde synchroonmotoren (ESSM) gebruikt.
Voordelen van de elektrisch bekrachtigde synchroonmotor (ESSM).
Een kerncompetentie van BMW is de ruime inzet van ESSM. Deze onderscheiden zich doordat kan worden afgezien van bepaalde "zeldzame aardmetalen" in de rotor. In vergelijking met andere soorten motoren vertonen ESSM een interessante prestatiekarakteristiek en leveren ze ook bij hoge snelheid een degelijke acceleratie. Dat is nuttig om op de snelweg in te halen. Daarenboven kunnen ESSM een laag verbruik voorleggen. Doordat ze de rotor met behulp van stroom magnetiseren, leveren ze naargelang van de situatie een optimale efficiëntie of optimale prestaties.
Voordelen van de permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM).
Een elektromotor van het type PSM scoort door een hoge vermogensdichtheid. Een dergelijke motor kan in een bepaalde bouwruimte vergelijkenderwijs veel vermogen genereren. Op technisch vlak onderscheidt dit type motor zich van de ESSM door de manier waarop het magneetveld in de rotor wordt gegenereerd. Met name door permanente magneten. Een PSM is dan ook bijzonder goed geschikt om te worden geïntegreerd in de transmissies van PHEV-wagens en M PHEV-wagens (BMW XM).
Eenvoudige techniek. Eenvoudig te besturen.
Een elektrische BMW accelereert direct. Zonder te koppelen en te schakelen. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor stelt een elektromotor zijn kracht nog spontaner ter beschikking. Zijn koppel bevindt zich in het laagste toerentalbereik op een hoog niveau en is nagenoeg constant. Bij hogere toerentallen kan de elektromotor op eender welk ogenblik zijn volledig vermogen ophalen. Daardoor moet het toerental niet worden aangepast door te schakelen, zoals bij een verbrandingsmotor het geval is.
Met een elektrische BMW rijden. Een bijzondere ervaring.
Een elektrische BMW rijdt moeiteloos stil en voelt tegelijkertijd vertrouwd aan. Zodra u het gaspedaal indrukt, accelereert hij spontaan, krachtig en gedoseerd. Bij het remmen is het pedaalgevoel nauwkeurig. Doordat de accu zich onderaan de wagen bevindt, ligt het zwaartepunt diep. Waardoor uw BMW een uitzonderlijk grip heeft op de weg.
Dit is de reden waarom een elektrische wagen zo snel accelereert.
Dankzij de transmissie met 1 versnelling accelereert uw elektrische BMW naadloos zonder te moeten schakelen. Zodra u het gaspedaal indrukt, wordt het koppel meteen geactiveerd. En wanneer u uw voet van het pedaal haalt, vertraagt uw BMW ook meteen weer. Helemaal zoals u dat wenst en afhankelijk van de door u gekozen recuperatie-instelling.
Hoe een BMW met slimme recuperatie afremt.
Het remsysteem van een elektrische BMW analyseert de remsituaties op maximale efficiëntie. Het maakt gebruik van het volledige recuperatiepotentieel van de elektromotor. Indien nodig, wordt ook het conventionele remsysteem geactiveerd. Dankzij dit slimme samenspel wordt een maximum aan energie gerecupereerd, terwijl ook de remmen worden gespaard en de uitstoot van remdeeltjes wordt beperkt.
Vragen en antwoorden over de accu en de elektromotor.
Meer informatie.
Elektrische actieradius.
Met de actieradius van onze elektrische modellen bereikt u ook verder gelegen bestemmingen zonder problemen. De routeplanner toont u de laadmogelijkheden onderweg.
Thuis opladen.
Laad uw elektrische wagen of uw plug-in-hybride ’s nachts of tussen de ritten op. Start goed opgeladen en pas het laden van uw elektrische BMW comfortabel aan uw dagelijks leven aan.
Verplichte juridische informatie.
i4 eDrive40 Gran Coupé2: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 17,1–14,9; elektrische actieradius, WLTP in km: 536–613
i4 M60 xDrive Gran Coupé2: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 20,9–16,6; elektrische actieradius, WLTP in km: 433–551
i5 eDrive40 Berline[2]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km[1]: 18–14,7; elektrische actieradius, WLTP in km: 512–626
i5 M60 xDrive Berline2: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 19,5–17,1; elektrische actieradius, WLTP in km: 471–540
i5 eDrive40 Touring2: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 18,6–15,4; elektrische actieradius, WLTP in km: 493–602
i5 M60 xDrive Touring2: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 20,2–17,7; elektrische actieradius, WLTP in km: 454–522
i7 xDrive602: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 19,7–18,5; elektrische actieradius, WLTP in km: 587–624
i7 M70 xDrive2: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 23,8–20,8; elektrische actieradius, WLTP in km: 488–559
iX1 eDrive202: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 17,1–15,5; elektrische actieradius, WLTP in km: 431–473
iX2 xDrive302: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 17,7–16,3; elektrische actieradius, WLTP in km: 418–449
iX xDrive602: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 21–17,9; elektrische actieradius, WLTP in km: 597–701
iX M70 xDrive2: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km1: 23,6–20,6; elektrische actieradius, WLTP in km: 519–600
1 De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO₂-emissie, stroomverbruik en elektrische actieradius werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen (in dit geval van de Duitse markt). Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Bovendien verdwijnen de NEDC-waarden vanaf 1 januari 2023 uit de conformiteitsattesten overeenkomstig EU-verordening 2022/195. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/wltp.
Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-uitstoot van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids over het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en het stroomverbruik van nieuwe personenauto’s", die gratis te verkrijgen is bij elk verkooppunt of bij de Deutschen Automobil Treuhand GmbH (DAT), Hellmuth Hirth Str. 1, 73760 Ostfildern Scharnhausen en op https://www.dat.de/co2/.
2 De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetmethode. De werkelijke waarden zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals belading, rijstijl, route, weer, nevengebruikers (inclusief airconditioning), banden, accustatus.