INLEIDING
CIRCULAIRE ECONOMIE KAN HULPBRONNEN SPAREN.
Hulpbronnen sparen is een van onze doelstellingen. Net als grondstoffen zo respectvol, zo vaak en zo lang mogelijk gebruiken. Ons doel is een circulaire economie. Met respect voor de wereld en goede ideeën voor onze toekomst.
Circulaire benadering.
Gemiddeld wordt voor nieuwe BMW Group modellen 60 kg aan gerecyclede kunststoffen gebruikt – dat is een aandeel van ten minste 20%.
Afvalverwerking.
In 2022 hebben we 2,3 miljoen wagens geproduceerd. 99% van het intern geproduceerde afval werd gebruikt voor materiaalterugwinning (93,4%) of (bv. thermisch) gerecycleerd (5,8%).
Aandeel secundaire grondstoffen.
De nieuwe BMW i5 gebruikt voor ongeveer 21% gerecycleerde grondstoffen, o.a. secundair nikkel in de hoogspanningsaccu, secundair materiaal in aluminium onderdelen en polyamide in de vloerbekleding.
CIRCULAIRE ECONOMIE
ONTDEK DE KRACHT VAN CIRCULARITEIT.
De manier waarop we omgaan met grondstoffen speelt een belangrijke rol voor BMW Group. Bij dit proces willen wij de grondstoffen opnieuw gebruiken volgens de vier principes van een circulaire economie:
DE BMW i VISION CIRCULAR.
RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE en RE:CYCLE. De BMW i Vision Circular is volledig volgens onze principes van de circulaire economie ontworpen. De compacte, volledig elektrische visiewagen met focus op duurzaamheid en luxe biedt zo een fascinerende blik in de toekomst.
DUURZAMERE KOETSWERKLAKKEN UIT BIOMASSA.
De lakinstallaties in de Europese fabrieken van de BMW Group maken gebruik van matte lakken die niet uit aardolie vervaardigd worden, maar uit hernieuwbare grondstoffen zoals bioafval. In de fabrieken van de BMW Group in Rosslyn en Leipzig wordt bovendien duurzaam geproduceerde corrosiewerende lak gebruikt. De in een TÜV-gecertificeerd proces vastgestelde CO₂-besparingen bedragen meer dan 15.000 ton CO₂ voor de periode 2022-2030.
LEVENSCYCLUS VAN DE ACCU
FASEN IN HET LEVEN VAN EEN ACCUCEL.
Ontwikkeling.
In het competentiecentrum accucel in München onderzoekt de BMW Group de ideale chemische samenstelling van de cellen van een lithium-ionaccu. Hiervoor worden de componenten kathode, anode, separator en elektrolyt aan een uitgebreid ontwikkelingsproces onderworpen.
Gebruik in de wagen.
Elektrische wagens halen vandaag al een rijbereik van meer dan 600 km met één acculading, waarbij de tendens toeneemt. De ervaring leert dat elektrische wagens hetzelfde aantal kilometers kunnen bereiken als conventionele wagens zonder dat het nodig is om de hoogspanningsaccu te vervangen.
Second life.
Na intensief gebruik van de lithium-ionaccu in de wagen kan hij nog vele jaren worden gebruikt, bv. als stationaire opslag in accuparken, voor hij aan het recyclageproces begint.
Recyclage.
De grondstoffen van de accucel kunnen worden hergebruikt. In het expertisecentrum voor accucellen ontwikkelt BMW Group de verwerking van secundaire grondstoffen voor nieuwe accucellen. Daarmee is de levenscyclus van de accu weer rond en kan die opnieuw beginnen.
Veelgestelde vragen