OVERZICHT VAN DE BMW 7 REEKS.

Om welke situatie het ook gaat, de BMW 7 Reeks beheerst zijn optreden met bravoure. Zijn sublieme présence en zelfbewust karakter weerspiegelen traditie, ervaring en volmaaktheid in het luxesegment. De buitengewone prestaties en technologische superioriteit van de wagen tonen op het gebied van performance, comfort en dynamiek hoe de grenzen van het haalbare steeds weer naar boven worden verschoven.

Meer lezen

5 PUNTEN VOOR DE BMW 7 REEKS.

  • 01 Superieur, zelfzeker voorkomen
  • 02 Geen compromissen op het vlak van comfort en luxe
  • 03 Uitzonderlijke prestaties op elk gebied
  • 04 Ultramoderne autotechnologie
  • 05 Optimale verbinding met alle diensten dankzij BMW ConnectedDrive
BMW 7 Reeks (G70) BMW i7 (G70) driekwart vooraanzicht stilstaand

OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 7 REEKS.

Ontdek de geschiedenis en de wortels van de BMW topklasse-wagen. Beleef de evolutie en ontwikkeling van de limousine, die op het vlak van prestaties, luxe en design grenzen verlegt.

Meer lezen

OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 7 REEKS.

DE EERSTE GENERATIE VAN DE BMW 7 REEKS.

BMW 7 Reeks (E23) 7/8-zijaanzicht rijdend

(BMW E23)

1977 is het geboortejaar van de BMW 7 Reeks. Een wagen die op het hoogste niveau dynamische sportiviteit, ultramoderne technische vooruitgang en elegante luxe belichaamt. De opvolger van de BMW reeks E3 beschikt over 6-cilindermotoren die in elk vermogensniveau met een onvergelijkbare loopcultuur en performance overtuigen en van de wagen de sportiefste limousine van de topklasse maken. Het koetswerkdesign is gebaseerd op een ontwerp van Paul Bracq en onderscheidt zich door de aflopende voor- en achterpartijen, die net als de lage gordellijn de sportiviteit van de luxelimousine extra in de verf zetten.

Al in 1978 zijn moderne uitrustingskenmerken zoals een elektronische automatische airconditioning en een cruise control verkrijgbaar, vanaf 1979 ook een antiblokkeerremsysteem (ABS) en een digitale motorelektronica. In datzelfde jaar worden alle motoren op benzine-injectie omgeschakeld.

In 1980 verschijnt het topmodel: de BMW 745i levert 185 kW (252 pk) en haalt zo een topsnelheid van 227 km/u. De modelupdate van 1982 toont zich in een gewijzigde voorkant, die nog aerodynamischer is, een viertrapsautomaat en een vernieuwd chassis. In negen jaar verlaten meer dan 270.000 wagens van de uiterst succesvolle reeks de fabriek en zetten ze de zegetocht van de moderne topklasse-limousines van BMW voort.

Productieperiode: 1977–1986
Motoren: 2,5–3,4 liter (110–185 kW, 150–252 pk), 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.860 mm/1.800 mm/1.430 mm

DE TWEEDE GENERATIE VAN DE BMW 7 REEKS.

BMW 7 Reeks (E32) 7/8-zijaanzicht stilstaand

(BMW E32)

Het tweede model van de BMW 7 Reeks met een design onder leiding van Claus Luthe onderscheidt zich door een harmonieuze lijnvoering en dynamische, zelfbewuste stijlelementen. Voorbeelden zijn de brede nieren vooraan of de imposante achterkant met de L-vormige achterlichten die het uiterlijk onderstrepen. Standaard beschikt de BMW 7 Reeks nu over ABS, als optie over Park Distance Control en een dubbele beglazing die voor een duidelijk lager geluidsniveau en dampvrije ruiten zorgt.

Vanaf 1987 is de topklasse-limousine verkrijgbaar met een V12-motor van 5,0 liter die 220 kW (300 pk) levert. De motor is de eerste in zijn soort in de Duitse autobouw na 1945. De BMW 7 Reeks is nu ook in een lange versie verkrijgbaar voor maximaal comfort achterin. Vanaf 1989 brengt de nieuwe uitrustingslijn High-Line de luxe naar een nieuw niveau, met details zoals een koelkastje of een autotelefoon.

Voor het eerst in een seriewagen zijn vanaf 1991 als optie xenonlichten beschikbaar. In 1992 komt de grote modelupdate. Nu ronden twee V8-motoren met een cilinderinhoud van drie en vier liter het motoraanbod af. Tot 1994 worden er ongeveer 310.000 exemplaren gebouwd.

Productieperiode: 1986–1994
Motoren: 3,0–5,0 liter (135–220 kW, 184–300 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.910–5.024 mm/1.845 mm/1.400–1.411 mm

DE DERDE GENERATIE VAN DE BMW 7 REEKS.

BMW 7 Reeks (E38) 7/8-zijaanzicht stilstaand

(BMW E38)

Ook de nieuwe generatie van de BMW 7 Reeks, die in 1994 in de showrooms verschijnt, weet met technische innovaties te fascineren. Als eerste Europese wagen ooit is hij leverbaar met een navigatiesysteem, en sinds 1996 zijn zijdelingse airbags voor bestuurder en voorpassagier standaard. Hoofdairbags beschermen de passagiers sinds 1997. Het design is breder en sportiever, maar ook eleganter.

Als eerste BMW 7 Reeks is hij ook met een dieselmotor verkrijgbaar. De 6-cilindermotor levert met behulp van de Common Rail-technologie 135 kW (184 pk). Vanaf 1996 rondt een 6-cilinder diesel met een cilinderinhoud van 2,5 liter en een vermogen van 105 kW (143 pk) het aanbod dieselmotoren naar beneden af, en in 1999 vestigt de topklasse-limousine met een V8-dieselmotor en een vermogen van 180 kW (245 pk) nog een ander record: de wagen is de krachtigste dieselwagen ter wereld.

De BMW 750i/750iL staat op het gebied van performance aan de top, de motor puurt met twaalf cilinders een vermogen van 240 kW (326 pk) uit een cilinderinhoud van 5,4 liter. Bij de modelupdate van 1998 wordt het design uitgebreid met dynamischere koplampen en achterlichten, met daarnaast ook vernieuwde zijdrempels en iets bredere nieren. Het motorengamma wordt herwerkt, de motoren worden efficiënter en tegelijk krachtiger. Vanaf 2000 is de BMW 7 Reeks bovendien drager van een nieuwe motortechnologie: de BMW 750hL wordt in beperkte serie geproduceerd en verbrandt waterstof. Naast de reguliere lange versie worden onder de benaming L7 ongeveer 900 wagens geproduceerd die in totaal 39 centimeter langer zijn dan de basisvariant. In totaal worden 327.000 exemplaren van de BMW 7 Reeks (E38) vervaardigd.

Productieperiode: 1994–2001
Motoren: 2,5–5,4 liter (105–240 kW, 143–326 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.984–5.374 mm/1.862 mm/1.425–1.435 mm

DE VIERDE GENERATIE VAN DE BMW 7 REEKS.

BMW 7 Reeks (E66) 7/8-zijaanzicht stilstaand

(BMW E65, E66, E67 en E68)

De in 2001 op de IAA voorgestelde nieuwe BMW 7 Reeks (E65) is een in elk opzicht volledig nieuwe wagen. Bij het design legt het team van Chris Bangle accenten met de volledig nieuw ontworpen koplampen en de karakteristiek afgelijnde kofferklep. In het interieur krijgt de bestuurder met het iDrive-systeem een nooit eerder gezien bedieningsconcept. Het aantal bedieningselementen neemt af, in plaats daarvan zijn de ongeveer 700 functies van de omvangrijke en talrijke systemen van de wagen met een enkele knop bereikbaar, die kan draaien en in acht richtingen kan worden geduwd en ingedrukt. De boordcomputer maakt gebruik van informatie op het internet. Een andere nieuwigheid is een wereldwijde première: een automatische zesversnellingsbak met een keuzehendel op het stuur. De topmotor met 12 cilinders levert nu 327 kW (445 pk) uit een cilinderinhoud van zes liter.

Vanaf 2003 is de BMW 7 Reeks verkrijgbaar met Adaptive Headlights. In 2005 komt de grote modelupdate. Visueel is de achterkant breder, de nieren worden groter en bi-xenonkoplampen behoren nu tot de standaarduitrusting. Bovendien krijgen ze een veel dynamischer design. Het iDrive-systeem wordt verbeterd en kan nu efficiënter bediend worden. Bovendien verschijnen in de herfst van 2005 een High Beam Assist en de nachtzichtassistent BMW Night Vision, die de veiligheid in het donker verbetert.

Achter de verschillende typebenamingen gaan overigens naast de limousine (E65) de lange versie schuil met een 14 centimeter langere wielbasis (E66), een uitvoering met speciale bescherming (E67) en de versie met waterstofaandrijving (E68).

Productieperiode: 2001–2008
Motoren: 3,0–6,0 liter (160–327 kW, 218–445 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.039–5.179 mm/1.902 mm/1.491 mm

DE VIJFDE GENERATIE VAN DE BMW 7 REEKS.

BMW 7 Reeks (F02) 7/8-zijaanzicht stilstaand

(BMW F01/F02)

Bij zijn voorstelling in München definieert de BMW 7 Reeks (F01) een nieuwe standaard voor de combinatie van superieure rijdynamiek, uitstekende présence en een buitengewoon reiscomfort. Het elegante en sportieve design komt tot uiting in de lange motorkap, de lage daklijn en de dynamische verhoudingen. Een chroomstrip loopt over de hele achterkant en accentueert samen met de achterlichten de breedte van de wagen.

Het interieur overtuigt met exclusieve, uitstekend verwerkte materialen en een rist moderne hulpsystemen, van de Cruise Control met afstandsregeling over Lane keeping assistant tot het Head-Up Display. Voor extra veiligheid zorgen camera's die bijvoorbeeld het zicht naar achteren weergeven of ook een Surround View-functie mogelijk maken. Deze functie berekent een beeld van de wagen van bovenaf en garandeert zo een optimaal overzicht.

Diesel- en benzinemotoren zorgen voor sportieve prestaties, waaronder motoren met dubbele turbocompressor met als topmodel de BMW 760i, met een V12-motor van 400 kW (544 pk). En voor het eerst is in een BMW 7 Reeks een hybride aandrijving verkrijgbaar. De optionele vierwielaandrijving, de rolstabilisatie Adaptive Drive en Electronic Damper Control (EDC) dragen bij tot de typische rijdynamiek van BMW – voor veilig en precies rijden.

De modelupdate van 2012 brengt een nieuw centraal display met een 3D-look, vernieuwde hulpsystemen zoals de LED High Beam Assist en vernieuwde, efficiëntere motoren.

Productieperiode: 2008–2015
Motoren: 3,0–6,0 liter (180–400 kW, 245–544 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.072–5.212 mm/1.902 mm/1.479 mm

DE ZESDE GENERATIE VAN DE BMW 7 REEKS.

BMW 7 Reeks (G12) 7/8-zijaanzicht stilstaand

(BMW G11/G12)

De vanaf 2015 gebouwde BMW 7 Reeks (G11) combineert een superieure dynamiek en precisie met een buitengewone présence en exclusieve luxe. Dat merkt u al aan de uitgebreide lakkleuren met iriserende effecten, maar ook aan het opvallende design zoals de achterkant. Vlakke LED-lichten die door een smalle lichtband met elkaar verbonden zijn, zorgen voor een zelfbewuste uitstraling die door de ver naar buiten geplaatste uitlaatpijpen met hun trapeziumvormige contour versterkt wordt. Het koetswerk bestaat uit een samenstelling van CFRP (met koolstofvezels versterkte kunststof), staal en aluminium en spaart zo heel wat gewicht uit. In de lange versie (G12) is een panoramisch dak verkrijgbaar, dat dankzij de schuif- en kantelfunctie voor veel lucht zorgt. Als Sky Lounge geeft het bovendien gekleurde afbeeldingen weer, die perfect harmoniëren met de lichtaccenten op de B-stijl. En bij het naderen begroet de BMW 7 Reeks de bestuurder met de “Welcome & Goodbye”-lichtenscenering.

Exclusieve, hoogwaardig verwerkte materialen zorgen voor individualisering, bijvoorbeeld met de lederuitrusting Nappa inclusief stiksels “Cognac” of aanpasbare decoratieve lijsten en de hemelbekleding. Het entertainmentsysteem achteraan is met HD-aanraakschermen uitgerust. In de Executive Lounge-variant genieten de passagiers achterin van maximaal zitcomfort dankzij de comfortabele zetels met veelvuldig instelbare massagefuncties. Aan de passagierszijde achteraan beleven ze een perfect zicht rondom, de voetsteun is aan de passagierszetel bevestigd.

De BMW Personal Assistant heeft dankzij de geïntegreerde simkaart onbeperkte mobiele toegang tot apps en diensten, zoals de steeds actuele Connected Navigation en de mogelijkheid van Remote Software Upgrades. BMW Connected toont de naadloze verbinding tussen smartphone en wagen. Het gedeeltelijk automatisch wegrijden uit een parkeerplaats geeft de bestuurder de controle over de wagen zonder dat hij erin zit: de BMW 7 Reeks rijdt zelfstandig onder het toezicht van de bestuurder weg uit parkeerplaatsen dwars op de weg of uit garages.

Bij de modelupdate van 2019 krijgt de wagen een nieuw, duidelijk groter radiatorrooster, dat samen met de eveneens aangepaste koplampen de breedte en de présence van de luxelimousine benadrukt.

Productieperiode: 2015–vandaag
Motoren: 2,0–6,6 liter (183–448 kW, 249–610 pk), 4-, 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.098–5.260 mm/1.902 mm/1.467–1.479 mm

BMW tweedehandswagen voor BMW concessie

BMW TWEEDEHANDSWAGENS.

BMW 7 Reeks (G70) zijaanzicht met geopende achterdeur

BMW 7 REEKS.

BMW i7 (G70) 2022

BMW i7.

BMW M760e (G70) 2022

BMW M760e.

Brandstofverbruik en CO2-emissie.

  • BMW 7 Reeks: 
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 6,8–1,0
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 178–22
    Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 21,9–19,7
    Autonomie, elektrisch, in km: 83–85

    BMW i7:
    Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 19,6–18,4
    Autonomie, elektrisch, in km: 590–625

    De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen. Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/wltp