Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.

DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH, DIGITAAL EN CIRCULAIR.
Duurzaamheid zit stevig in de bedrijfsstrategie van de BMW Group verankerd. Daarbij kan de groep terugkijken op een lange traditie als het gaat om de vraag hoe een duurzame bedrijfsvoering nog verder kan worden bevorderd. Met als uitdrukkelijk doel een alomvattende aanpak bestaande uit drie pijlers die de volledige waardeketen overspant: ecologisch, sociaal, economisch en met focus op de circulaire economie. De ontwikkeling van elektrische wagens is daarbij een doorslaggevende factor, maar niet de enige: voor de BMW Group gaat duurzaamheid van de toeleveringsketen over de ontwikkeling en productie alsook het einde van de gebruiksfase van alle wagens tot en met de recyclage.
BMW VEHICLE FOOTPRINT.

Verandering begint met transparantie.
Hoe kan ik de ecologische voetafdruk van mijn toekomstige wagen achterhalen? De BMW Vehicle Footprint is het antwoord. Vier belangrijke duurzaamheidscriteria – KLIMAATEFFECT, EFFICIËNTIE, CIRCULARITEIT, TOELEVERINGSKETEN – en een uitgebreide TÜV-geteste ecobalans geven u een totaalbeeld.
ONZE VERPLICHTINGEN.
- 01 BMW Group heeft zich gecommitteerd aan het Klimaatakkoord van Parijs en de bijbehorende doelstelling om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad.
- 02 BMW Group heeft alle kortetermijndoelstellingen voor de reductie van CO₂ emissie wetenschappelijk laten valideren (Science Based Target initiative, SBTi) en is de enige autofabrikant (per februari 2023) die een aparte CO₂ doelstelling heeft voor de toeleveringsketen.
- 03 Bovendien heeft BMW Group zich gecommitteerd aan het doel van klimaatneutraliteit (SBTi 'net-zero').
DUIDELIJKE DOELSTELLING.

2025.
De nieuwe klasse zal nieuwe maatstaven zetten op het vlak van duurzaamheid.
Productiestart BMW iFactory Debrecen Hongarije:
- Geen fossiele energiedragers voor fabrieksoperatie
- verdere uitbreiding van recycling van materialen en energie
- volledig elektrische modellen

2030.
De besparing van 40% CO₂ over de volledige levenscyclus van een wagen, wat betekent:
- 20% in de toeleveringsketen
- 80% in de eigen productie van BMW
- 50% in de gebruiksfase van de auto
- In 2030 moet het aandeel verkochte volledig elektrisch aangedreven modellen van BMW en MINI minstens 50% bedragen.

Op lange termijn
Het duidelijke doel van de BMW Group is om volgens de SBTi-criteria klimaatneutraal te worden. Om dit te bereiken heeft het bedrijf voor 2030 concrete doelstellingen en mijlpalen vastgelegd.
DUURZAAMHEID IS EEN VAST ONDERDEEL VAN DE BMW GROUP STRATEGIE.
ONZE ALOMVATTENDE BENADERING MET DRIE PIJLERS.

Ecologisch.
De instemming van de BMW Group met het Klimaatakkoord van Parijs en de Net Zero-doelstelling tegen uiterlijk 2050 maakt integraal deel uit van onze overkoepelende 360° duurzaamheidsaanpak die in onze bedrijfsstrategie is verankerd.
Om klimaatneutraliteit te kunnen realiseren, hebben we voor de komende jaren ambitieuze, wetenschappelijk verantwoorde CO₂-doelen vastgesteld. Tot 2030 willen we onze totale CO₂-voetafdruk per voertuig over de volledige levenscyclus met 40% verminderen (uitgangswaarde: 2019).

Sociaal.
De BMW Group vindt dat ze als onderneming en werkgever een sociale verantwoordelijkheid heeft tegenover de eigen medewerkers en de maatschappij. Daarom hecht ze veel belang aan de gezondheid, diversiteit en ontwikkelingsmogelijkheden van haar medewerkers. Als wereldwijde speler is de BMW Group zich al evenzeer bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Economisch.
De BMW Group is zich bewust van haar economische betekenis en baseert zich bij haar bedrijfsvoering op verantwoorde principes die op duurzame waardecreatie gericht zijn. Het belangrijkste is dat we ons houden aan de richtlijnen die we beschouwen als de basis voor succes op lange termijn en die stevig verankerd zijn in onze bedrijfscultuur. Op die manier willen we naast financiële schade vooral het verlies van vertrouwen in ons vermijden – van meet af aan. Onze omgang met mogelijke risico’s heeft daarom steeds de toekomst en de gevolgen voor ons bedrijf in het oog.
BMW GROUP REPORT.
GEÏNTEGREERD VERSLAG OVER DE HUIDIGE STATUS QUO.

De BMW Group beschouwt het als haar verantwoordelijkheid om bij de verslaggeving duurzaam, meetbaar en transparant te zijn.
- Sinds 2020 hebben we ons jaarverslag samengevoegd met ons duurzaamheidsverslag tot één geïntegreerd verslag.
- Voor deze uitgebreide verslaggeving heeft de BMW Group in 2022 de Building Public Trust Award voor de beste duurzaamheidsverslaggeving van de DAX 40 ontvangen.
- Dit geïntegreerde verslag geeft een gedetailleerd overzicht van onze duurzaamheidsdoelstellingen en toont ook de verwezenlijking van onze jaarlijkse doelstellingen.
BMW DUURZAAMHEIDSRATINGS.
DE BMW GROUP O.A. BIJ ECOVADIS.

De BMW Group acht externe ratings erg belangrijk om partners en klanten objectieve kwalificaties te verstrekken. In principe vragen we om voor externe adviezen ook altijd de persberichten van de BMW Group te raadplegen en contact op te nemen met de BMW Group Key Account Managers om een volledig beeld te krijgen over concrete onderwerpen of vragen.
SERVICES.
De BMW Group ondersteunt B2B-klanten bij het verwezenlijken van hun duurzaamheidsdoelstellingen met een brede waaier aan instrumenten en diensten, zodat ze hun wagenparken nog efficiënter en duurzamer kunnen vormgeven en gebruiken. De tool Fleet Data is hier een van de voorbeelden: het biedt een groot aantal diensten en stelt verschillende voertuiggegevens ter beschikking van de eigenaars van een BMW of MINI wagenpark. Fleet Data wordt hierbij in vijf modules aangeboden en bestrijkt meer dan tien relevante toepassingen voor fleetmanagement. Die gaan van de kilometerstand en het contractmanagement tot de voertuigstatus en de terbeschikkingstelling van gps-posities. Daarnaast zijn ook service, onderhoud en verbruik inbegrepen. Vanaf 2023 worden nog drie nieuwe diensten aangeboden op het vlak van duurzaamheid. De gegevens kunnen direct via de tool of ook flexibel via een interface (API) worden verkregen.

MIJLPALEN VOOR DUURZAAMHEID.
DUURZAAMHEID HEEFT EEN LANGE TRADITIE BIJ DE BMW GROUP.
- Jaren 1970
- Jaren 2000
- Jaren 2010
- Jaren 2020

1972.
De elektrische BMW 1602 wordt als eerste wagen met elektrische aandrijving van BMW aan het publiek voorgesteld tijdens de Olympische Spelen in München.

1973.
De BMW Group is de eerste autoconstructeur ter wereld die zijn eigen milieuverantwoordelijke heeft aangesteld.

2000.
Duurzaamheid wordt een fundamenteel basisbeginsel in de bedrijfsstrategie van de BMW Group.

Sinds 2001.
Lidmaatschap van de BMW Group bij het UN Global Compact. Het eerste duurzaamheidsverslag van BMW wordt gepubliceerd.

2007.
De technologische ontwikkelingen van BMW EfficientDynamics om het brandstofverbruik te verminderen wijzen de weg naar de toekomst.

2009.
Duurzaamheid wordt een vast bedrijfsdoel van de BMW Group.

2011.
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van het aankoopproces en wordt een essentieel aankoopcriterium.

2012.
Vaststelling van tien duurzaamheidsdoelstellingen die tegen 2022 moeten worden verwezenlijkt.

2013.
De BMW i3 wordt als pionier van de elektromobiliteit aan het publiek voorgesteld.

Sinds 2014.
Beoordeling van de BMW Group via het platform EcoVadis.

2020.
Vastlegging van ambitieuze doelstellingen om CO₂ te besparen over de volledige waardeketen.

Sinds 2020.
Duurzaamheid staat centraal in de strategische oriëntatie van de BMW Group.

2021.
De BMW i Vision Circular als pionier van de circulaire economie. Het eerste geïntegreerde verslag voor 2020 wordt gepubliceerd.
VEELGESTELDE VRAGEN.
Hoe is duurzaamheid bij de BMW Group verankerd?
De concrete doelstellingen van de BMW Group zijn erop gericht om de CO₂-emissies te verminderen, hulpbronnen efficiënter te gebruiken en de sociale en milieunormen verder te verbeteren. Daarom werden in juli 2020 al duidelijk omschreven doelstellingen vastgesteld die tegen 2030 verwezenlijkt moeten zijn. Het spectrum gaat van thema’s als CO₂-reductie en elektromobiliteit over circulaire economie, milieu- en sociale normen tot maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Ons handelen is erop gericht te voldoen aan de ambitie om de meest succesvolle en duurzame premiumconstructeur voor individuele mobiliteit te zijn. Om dit doel te bereiken creëren we steeds meer en steeds bredere oplossingen voor duurzaamheid. Tegelijkertijd willen we onze verantwoordelijkheid voor de naleving van sociale en ethische normen nakomen.Waarin onderscheidt de BMW Group zich op het vlak van duurzaamheid van haar concurrenten?
De BMW Group neemt een holistische benadering van duurzaamheid uiterst serieus. Daarom zijn alle drie dimensies van duurzaamheid (milieu, sociale zaken, verantwoord ondernemen) een belangrijke beslissingsfactor bij alle projecten. Om die reden verankeren we maatregelen voor duurzaamheid in heel het bedrijf, in het bijzonder van design over ontwikkeling, productie tot verkoop. Bovendien motiveren we onze handelsondernemingen om duurzamer te worden door middel van gerichte maatregelen op verschillende gebieden.
Is de BMW Group lid van EcoVadis? Hoe goed scoort ze in de internationale sectorvergelijking?
De BMW Group is lid van EcoVadis en staat in de ranking bij de beste 2% van de sector: de EcoVadis-score bedraagt 75/100 (status 11/2022), met een sectorgemiddelde van 45/100 (status 11/2022).