BMW i5 eDrive40[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 18,9–15,9; elektrisch rijbereik WLTP in km: 498–582
DE HUIDIGE BMW 5 REEKS.
De BMW 5 Serie is het toonbeeld van dynamisch en sportief rijgedrag. Of het nu de Business Sedan, de SUV of de Touring is. Elegant aan de buitenkant. Luxueus binnenin. Uitgerust met de nieuwste technologie voor meer veiligheid en comfort. Met precies afgestelde ophangingen en krachtige motoren.
- 442 (601) kW (pk)
- 0–100 vanaf 3.8 s
BMW i5 M60 xDrive.
Prijs vanaf: 109.300,00 €
BMW i5 M60 xDrive Sedan[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,6 - 18,2; elektrisch rijbereik WLTP in km: 455 - 516
- tot 250 (340) kW (pk)
- 0–100 vanaf 6.0 s
BMW i5.
Prijs vanaf: 73.700,00 €
- tot 460 (625) kW (pk)
- 0–100 vanaf 3.9 s
BMW X5 M modellen.
Prijs vanaf: 157.550,00 €
- tot 280 (381) kW (pk)
- 0–100 vanaf 5.4 s
BMW X5.
Prijs vanaf: 84.000,00 €
- tot 535 (727) kW (pk)
- 0–100 vanaf 3.5 s
BMW 5 Reeks M modellen.
Prijs vanaf: 144.150,00 €
[2] Model niet meer bestelbaar als nieuwe wagen.
- tot 153 (208) kW (pk)
- 0–100 vanaf 7.5 s
BMW 5 Reeks Berline.
Prijs vanaf: 59.900,00 €
- tot 220 (299) kW (pk)
- 0–100 vanaf 6.3 s
BMW 5 Reeks Berline plug-in-hybride.
Prijs vanaf: 68.849,99 €
- 442 (601) kw (PS)
- 0–100 vanaf 3.9 s
BMW i5 M60 xDrive Touring.
Prijs vanaf: 111.900,00 €
BMW i5 M60 xDrive Touring[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,8 - 18,3; Elektrische actieradius, WLTP in km: 445 - 506
- tot 250 (340) kW (pk)
- 0–100 vanaf 6.1 s
BMW i5 Touring.
Prijs vanaf: 76.300,00 €
- tot 145 (197) kW (pk)
- 0–100 vanaf 7.5 s
BMW 5 Reeks Touring.
Prijs vanaf: 66.500,00 €
- tot 220 (299) kW (pk)
- 0–100 vanaf 6.4 s
BMW 5 Reeks Touring plug-in-hybride.
Prijs vanaf: 74.900,00 €
ANDERE THEMA’S.
OVERZICHT VAN DE BMW 5 REEKS.
De BMW 5 Reeks zet het concept van de “nieuwe klasse” voort. Hij combineert technologische innovaties, krachtige motoren en comfortuitrustingen uit de topklasse.
Iconische elementen zoals de dubbele nieren en de “Hofmeister-knik” aan de C-stijl zijn al een halve eeuw zijn handelsmerk. Bovendien is de BMW 5 Reeks de eerste wagen die de bekende benaming voor bouwreeksen introduceert. Het eerste cijfer geeft de bouwreeks aan. De twee andere cijfers geven informatie over de motor. Vanaf de BMW 5 Reeks worden alle volgende bouwreeksen volgens dit systeem aangeduid.
De BMW 5 Reeks is van meet af aan de koploper in zijn klasse en vormt de top van de businessberlines ter wereld. Kom meer te weten over een halve eeuw BMW 5 Reeks.
DE EERSTE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW E12)
In 1972 brengt BMW een berline voor de hogere middenklasse op de markt. De designlegende Paul Bracq staat in voor het ontwerp. Deze wagen is de eerste BMW 5 Reeks. Hij heeft nu al alle karakteristieke kenmerken die hem ook in de toekomst zullen blijven onderscheiden. Daartoe behoren het opvallende radiatorrooster met dubbele koplampen, het langgerekte silhouet en de voor BMW typische achterwielaandrijving. De ophanging combineert sportiviteit, veiligheid en comfort. In de cockpit ligt de focus op strenge functionaliteit. Het interieur maakt indruk met hoogwaardige materialen en een comfortabele uitrusting.
Het volgende jaar verschijnen krachtigere motorvarianten. Eerst de BMW 525 van 107 kW (145 pk) en dan de BMW 528 met een 121 kW (165 pk) sterke motor.
Vanaf 1977 krijgen alle wagens een hogere motorkap. De achterlichten worden groter. De 6-cilindermodellen BMW 525 en 528 worden met een dubbele carburateur uitgerust. En krijgen daardoor meer vermogen. Met in totaal bijna 700.000 geproduceerde exemplaren eindigt de productie pas bij de verschijning van de opvolger.
Productieperiode: 1972 – 1981
Motoren: 1,8 – 3,5 liter (66 – 160 kW, 90 – 218 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.620 mm/1.690 mm/1.425 mm
DE TWEEDE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW E28)
De technische vooruitgang gaat verder. Ook het design wordt opvallender, bijvoorbeeld de aerodynamisch verhoogde achterkant. De typische voorkant met de dubbele koplampen in het radiatorrooster blijft. Als optie zijn in het interieur voor het eerst technische innovaties zoals ABS, airbags, elektronische motorregeling, uitlaatkatalysatoren en een boordcomputer verkrijgbaar. Bijna alle motoren beschikken nu over een multipoint-injectie.
In 1983 wordt de eerste BMW 5 Reeks met een dieselmotor uitgerust. De BMW 524td levert 85 kW (115 pk) en geldt op dat moment als de snelste dieselberline ter wereld.
In 1985 wordt naast de BMW M535i ook de eerste BMW M5 geïntroduceerd. Hij is de eerste van een reeks sportieve berlines. Die tonen aan dat niet alleen exotische sportwagens buitengewone rijprestaties kunnen leveren. De BMW M5 wordt volledig met de hand vervaardigd. Hij deelt de 6-cilinder-in-lijn motor van 3,5 liter met de BMW M635CSi en levert een indrukwekkend vermogen van 210 kW (286 pk). Ondanks deze prestaties blijft zijn uiterlijk discreet en elegant.
Al in 1974 biedt BMW M GmbH in een beperkt aantal M varianten van de BMW E12 aan. Het hoogtepunt is de BMW M535i. Met zijn opvallende frontspoiler en een 6-cilindermotor van 160 kW (218 pk) verlegt hij zowel visueel als sportief grenzen. Tot eind 1987 rollen meer dan 722.000 wagens van de BMW 5 Reeks van de band.
Productieperiode: 1981 – 1987
Motoren: 1,8 – 3,5 liter (66 – 210 kW, 90 – 286 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.620 mm/1.700 mm/1.415 mm
DE DERDE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW E34)
Deze BMW 5 Reeks verschijnt in 1988. Hij is duidelijk groter en breder dan zijn voorgangers. Maar toch aerodynamischer. Daardoor versnellen alle BMW 5 Reeks modellen met verbrandingsmotoren tot boven de 200 km/u. De wagen is sportief en dynamisch dankzij zijn lange wielbasis. Ook de vrijwel optimale gewichtsverdeling van 50:50 tussen voor- en achteras draagt daartoe bij. Van de 4-cilinder BMW 518i tot de krachtige BMW M5 van 232 kW (315 pk), die al in het introductiejaar beschikbaar is.
In 1991 baart de BMW 5 Reeks Touring opzien. Voor het eerst presenteert BMW een break in de hogere middenklasse. Een bijzondere blikvanger is de achterruit. Die kan afzonderlijk van de achterklep worden geopend. In datzelfde jaar krijgen de deuren een versterkte flankbeveiliging om de veiligheid te verhogen.
In 1992 verschijnt de BMW 525iX op de markt. Hij is de eerste BMW 5 Reeks met vierwielaandrijving. Tegelijkertijd worden ook voor het eerst V8-motoren in de BMW 5 Reeks modellen ingebouwd. De motoren van de BMW 530i en BMW 540i lopen bijzonder rustig en krachtig. De BMW M5 behoudt zijn 6-cilinder-in-lijn motor. De cilinderinhoud wordt echter tot 3,8 liter uitgebreid. Daarmee stijgt ook het vermogen tot 250 kW (340 pk). Bovendien is de BMW M5 nu ook als Touring verkrijgbaar. De productie van de berline wordt in 1995 stopgezet. De BMW 5 Reeks Touring is nog tot 1996 verkrijgbaar. In totaal worden 1,3 miljoen wagens van dit model geleverd.
Productieperiode: 1988 – 1996
Motoren: 1,8 – 4,0 liter (83 – 250 kW, 113 – 340 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.720 mm/1.751 mm/1.412 – 1.421 mm
DE VIERDE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW E39)
De nieuwe generatie van de BMW 5 Reeks is groter dan zijn voorganger. Maar doordat er meer aluminium in het chassis is gebruikt is hij nauwelijks zwaarder. Daardoor wint de wagen aan wendbaarheid, stabiliteit en rijprecisie. Bovendien is de vanaf 1995 verkrijgbare BMW 5 Reeks uitstekend beschermd tegen roest, omdat een groot deel van het koetswerk thermisch verzinkt is. Ook de aerodynamica maakt indruk. Deze BMW 5 Reeks heeft voor zijn tijd de beste luchtweerstandscoëfficiënt in zijn klasse. Tien optionele airbags maken hem bovendien bijzonder veilig.
Vanaf 1997 is ook een nieuwe BMW 5 Reeks Touring verkrijgbaar. In 1998 zet hij wereldwijd voor het eerst als diesel met een 6-cilinder-in-lijn Common Rail-motor nieuwe maatstaven op het vlak van vermogen en efficiëntie. De moderne motoren fascineren door hun indrukwekkend vermogen en hun rustige loopcultuur. Van de 4-cilinder dieselmotor tot de krachtige V8-motor van 294 kW (400 pk) in de BMW M5.
De modelvernieuwing van de BMW 5 Reeks in 2000 leidt tot de iconische rijlichten in de vorm van ringen rond de koplampen. Ook de mistlampen vooraan zijn rond in plaats van hoekig zoals vroeger. Met meer dan 1,48 miljoen geleverde wagens – waarvan 266.000 Tourings – zorgt de BMW 5 Reeks tot het einde van zijn productie in 2004 voor een record in de verkoop.
Productieperiode: 1995 – 2004
Motoren: 2,0 – 5,0 liter (85 – 294 kW, 115 – 400 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.775 – 4.805 mm/1.800 mm/1.435 – 1.445 mm
DE VIJFDE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW E60, E61)
Chris Bangle is verantwoordelijk voor de kenmerkende vormen van de vanaf 2003 verkrijgbare BMW 5 Reeks Berline. De afwisseling van concave en convexe vlakken creëert een uniek schaduwspel. Het bedieningsconcept wordt uit de berlines van de topklasse van BMW overgenomen. De bestuurder bedient de BMW 5 Reeks via iDrive. Het Head-Up Display projecteert de belangrijkste, voor de bestuurder relevante aanduidingen direct in het gezichtsveld op de voorruit. De nieuwe BMW 5 Reeks Berline is groter en ruimer dan zijn voorganger. Maar dankzij de lichtgewicht constructie met de voorkant van aluminium tot wel 75 kg lichter. Als optie zijn Adaptive Headlights en tweetrapsremlichten verkrijgbaar. En voor het eerst bij de BMW 5 Reeks de rolstabilisatie Dynamic Drive en de Active Cruise Control ACC. De 6-cilinder-in-lijn motoren overtuigen zowel met dieselmotor met Common Rail-technologie als met benzinemotor met bi-VANOS.
Vanaf 2004 is het voertuig ook als Touring verkrijgbaar. Een jaar later komt de BMW M5 als Sedan en als Touring in de handel. Door zijn krachtige 5-liter V10-motor met 373 kW (507 pk) is dit een van de snelste stationwagens ter wereld.
In 2007 wordt het uiterlijk voorzichtig gemoderniseerd. Die wijzigingen betreffen de verlichting, de bumpers en het vernieuwde iDrive-systeem.
Productieperiode: 2003 – 2010
Motoren: 2,0 – 5,0 liter (120 – 373 kW, 163 – 507 pk), 4-, 6-, 8- & 10-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.841 – 4.855 mm/1.846 mm/1.468 – 1.512 mm
BMW 5 REEKS GRAN TURISMO.
(BMW F07)
Parallel met de ontwikkeling van de BMW 5 Reeks creëert BMW een volledig nieuw voertuigsegment. De BMW 5 Reeks Gran Turismo is elegant als een berline. Flexibel als een Sports Activity Vehicle. En sportief als een klassieke Gran Turismo. Hij combineert elegantie, een royaal ruimtecomfort en de typische rijdynamiek van BMW.
De coupéachtige daklijn, het langgerekte zijaanzicht en de opvallende BMW nieren zien er harmonieus uit. L-vormige achterlichten en horizontale lijnen geven de achterkant een brede indruk.
De standaard Dynamic Driving Control met automatische 8-versnellingsbak maakt de BMW 5 Reeks Gran Turismo bijzonder dynamisch en efficiënt. Technische innovaties zoals de vooras met dubbele dwarsgeplaatste veerbenen, de integrale V-achteras en de optionele Integral Active Steering verbeteren de wegligging en het gedrag in bochten. Het interieur is ruim en veelzijdig bruikbaar. Een hogere zitpositie en grote venstervlakken bieden een beter overzicht. Hoogwaardige materialen creëren een luxueuze sfeer. Met BMW iDrive bedient de bestuurder hulpsystemen zoals Lane Change Warning, BMW Night Vision en High Beam Assist eenvoudig en intuïtief. En hij is met een vast ingebouwde internetverbinding direct met BMW Online en de BMW Teleservices verbonden.
Productieperiode: 2009 – 2017
Motoren: 2,0 – 4,4 liter (135 – 330 kW, 184 – 450 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.998 mm/1.901 mm/1.559 mm
DE ZESDE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW F10, F11)
In 2010 ziet een nieuwe generatie van de BMW 5 Reeks het levenslicht. Hij wordt in totaal meer dan twee miljoen keer verkocht. De redenen daarvoor zijn het sportief-elegante design, het typische rijplezier en de talrijke technologische innovaties. De intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive verdeelt de aandrijfkracht naargelang de situatie over de wielen. Als krachtigste benzinemotor is een V8 met BMW TwinPower Turbo en een vermogen van 300 kW (407 pk) beschikbaar. De krachtigste diesel is een 6-cilinder-in-lijn motor van 220 kW (300 pk). Het voertuig is verkrijgbaar als Sedan en als Touring.
Vanaf september 2010 geeft het M pakket een sportieve meerwaarde aan het interieur en het exterieur. De M sportophanging, een M aerodynamicapakket en M lichtmetalen velgen trainen deze sporter tot een uitzonderlijke atleet. In het interieur leggen sportzetels in M design, een lederen M stuur, een M schakelknop en M decoratieve lijsten exclusieve accenten.
Bij de facelift in 2013 wordt het design aangepast. Extra motoren breiden het aanbod uit. Xenonkoplampen en een Bluetooth handsfree-systeem zijn nu standaard. Vanaf 2016 is de BMW 530e iPerformance verkrijgbaar als hybride variant. Met zijn plug-in-hybrideaandrijving rijdt de wagen lokaal emissievrij. Rijdynamiek, comfort en efficiëntie blijven even hoog.
Productieperiode: 2010 – 2017
Motoren: 2,0 – 4,4 liter (105 – 423 kW, 143 – 575 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.899 – 5.039 mm/1.860 mm/1.464 – 1.471 mm
DE ZEVENDE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW G30, G31)
In 2017 zorgt de BMW 5 Reeks voor een nieuw hoogtepunt bij de businessberlines. En dat al visueel met de typische BMW proporties, een lange wielbasis, een langgerekte motorkap en een vloeiende daklijn. Heldere vlakken en precies ontworpen contouren accentueren de BMW nieren. Deze is rechtstreeks met de koplampen verbonden en benadrukt op indrukwekkende wijze de breedte van het voertuig. Nog in datzelfde jaar wordt ook de Touring gelanceerd met zijn praktische royale bagageruimte.
Er is keuze uit een brede waaier aan moderne motoren. En natuurlijk ook een efficiënte hybrideaandrijving. De als optie verkrijgbare adaptieve ophanging en Integral Active Steering verhogen de rijdynamiek. Vooruitstrevende hulpsystemen garanderen de veiligheid. Het als optie verkrijgbare Driving Assistant Pack Professional helpt u bijvoorbeeld automatisch op uw rijstrook te blijven om relaxter te rijden.
De modelupdate in 2020 geeft een nieuwe vorm aan de nieren. De koplampen met als optie verkrijgbaar laserlicht worden vlakker. Er verschijnen nieuwe lakkleuren in het aanbod. Binnenin wachten als optie comfortzetels. De hulpsystemen worden uitgebreid met de automatische vorming van strook voor hulpdiensten en een City Braking Function.
Productieperiode: 2017 – vandaag
Motoren: 1,6 – 4,4 liter (135 – 390 kW, 184 – 530 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.936 – 4.972 mm/1.868 mm/1.483 – 1.498 mm
DE ACHTSTE GENERATIE VAN DE BMW 5 REEKS.
(BMW G60, G61)
Het sportieve design van de BMW 5 Reeks modellen krijgt met de achtste generatie een nieuwe interpretatie. Karakteristieke designelementen zoals de typische BMW proporties, een lange wielbasis, een langgerekte motorkap en een vloeiende daklijn komen bijzonder elegant voor de dag. Exclusieve highlights zoals de verlichte BMW nierengrille “Iconic Glow”, het grote glazen panoramadak en de Interaction Bar van kristallijn glas geven de nieuwe BMW 5 Serie een unieke persoonlijkheid. In 2024 komt het model ook als Touring met een comfortabel aantal zitplaatsen op de markt.
Het ruime motoraanbod is opmerkelijk: de nieuwste generatie van de BMW 5 Reeks is verkrijgbaar met klassieke benzine- of dieselmotoren. Maar ook als volledig elektrische BMW i5, plug-in-hybride of krachtige M wagen.
Veiligheid en comfort vormen een integraal onderdeel van elke motor. Uitgebreide hulp- en connectiviteitstechnologieën vergemakkelijken lange ritten, terwijl BMW Live Cockpit Navigation Professional een uitgebreid overzicht van relevante rijinformatie biedt.
Productieperiode: Sinds 2023
Motoren: 2,0– 3,0 liter, elektromotor (145 – 442 kW, 197 – 601 pk), 4 & 6 cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.060 mm/1.900 mm/1.505 – 1.515 mm
BMW 5 Reeks Berline[3]: Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 6,4–0,6; CO2-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 157–13
BMW 5 Reeks Berline plug-in-hybride[1][3]: Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km 1,0–0,6; CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 23–13; verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 23,2–19,9; elektrisch rijbereik WLTP in km: 83–103
BMW i5 M60 xDrive Berline[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,6–18,2; elektrisch rijbereik WLTP in km: 455–516
BMW i5 Sedan[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,6–15,9; elektrisch rijbereik in km: 455–582
BMW 5 Reeks Touring: Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 6,2–5,3; CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 163–140
BMW i5 M60 xDrive Touring[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,8–18,3; elektrisch rijbereik WLTP in km: 445–506
BMW i5 Touring[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,8–16,5; elektrisch rijbereik in km: 445–560
VEELGESTELDE VRAGEN.
Verbruik en CO2-emissie.
BMW i5 M60 xDrive Berline[1]:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,6–18,2;
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 455–516
BMW i5 Berline[1]:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,6–15,9;
Elektrisch rijbereik in km: 455–582
BMW 5 Reeks Berline[3]:
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 6,4–0,6;
CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 157–13
BMW 5 Reeks Berline plug-in-hybride[1][3]:
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 1,0–0,6;
CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 23–13;
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 23,2–19,9;
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 83–103
BMW i5 M60 xDrive Touring[1]:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,8–18,3;
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 445–506
BMW i5 Touring[1]:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,8–16,5;
Elektrisch rijbereik in km: 445–560
BMW 5 Reeks Touring:
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 6,2–5,3;
CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 163–140
[1] De actieradius is afhankelijk van verschillende factoren, in het bijzonder: persoonlijke rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, verwarming/airconditioning, voorafgaande temperatuurregeling.
[2] Model niet meer als nieuwe voertuig verkrijgbaar.
[3] Bij plug-in-hybride: gewogen, gecombineerd (EC AC Charge Weighted)
Gegevens over de prestaties van benzinemotoren hebben betrekking op de werking met brandstof RON 98. Gegevens over het verbruik hebben betrekking op de werking met referentiebrandstof volgens VO (EU) 715/2007. De brandstofkwaliteiten RON 91 loodvrij en hoger met een maximaal ethanolgehalte van 10% (E10) zijn toegelaten. BMW beveelt het gebruik van brandstof met RON 95 aan. Voor high-performance-wagens beveelt BMW het gebruik van brandstof met RON 98 aan.
Meer informatie over de officiële CO₂-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO₂", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel) - http://www.health.belgium.be/eportal.
De waarden zijn op basis van de WLTP-testcyclus berekend.