Vrouw en man lopen langs de voorkant van een BMW vanuit vogelperspectief

BMW INLEVERINGSHANDLEIDING.

BMW INLEVERINGSHANDLEIDING.

    BELANGRIJKE TIPS EN INFORMATIE VOOR DE INLEVERING VAN UW VOERTUIG.

    U wilt uw BMW aan het einde van uw leasecontract inleveren? Dan zijn wij er om u te helpen met uw BMW helemaal in orde te brengen zodat het proces zo gemakkelijk mogelijk kan verlopen. Daarom hebben we de belangrijkste stappen en informatie voor u samengevat in een handig overzicht. Om onverwachte verrassingen te vermijden geven we ook enkele voorbeelden mee van wat we als aanvaardbare gebruikssporen zien en voor welke schade u wel aansprakelijk bent.

    Meer lezen

    ONTDEK DANKZIJ DEZE VIDEO ALLES OVER DE INLEVERING VAN UW WAGEN.

    BMW voertuigteruggave witte BMW driekwart vooraanzicht voor industrieachtergrond rijdend

    IN GOEDE STAAT OF HERSTELLINGEN NODIG?

    Vrouw in oranje jas aan het stuur van een BMW

    Een wagen is bij het gebruik onderhevig aan natuurlijke slijtage en vertoont daardoor gebruikssporen. Zo verandert de wagen van een splinternieuw naar een gebruikt exemplaar. Gebruikssporen die het gevolg zijn van een normaal gebruik van de wagen binnen het dagelijkse verkeer zijn onvermijdelijk en kunnen dus vallen binnen de categorie "aanvaardbare gebruikssporen".

     

    WAT ZIJN AANVAARDBARE GEBRUIKSSPOREN?

    Dit zijn lichte sporen van normaal gebruik die het algemene uiterlijk van het voertuig niet negatief beïnvloeden.

    WAT ZIJN ONAANVAARDBARE GEBRUIKSSPOREN?

    Dit zijn gebruikssporen die niet het gevolg zijn van normaal gebruik van het voertuig. Deze hebben een impact op het algemene uiterlijk en/of de technische werking van het voertuig. Elke soort schade die de waarde van het voertuig doet dalen, zal aangerekend worden.
     

    Klik hier voor een volledige lijst van alle aanvaardbare en onaanvaardbare schades.

    SCHADE AAN DE BUITENKANT VAN HET VOERTUIG.

    Onze gebruiksvriendelijke schadecatalogus geeft u een beter zicht op welke schade aanvaardbaar is en welke schade onaanvaardbaar is. Hieronder vindt u de volledige lijst met alle categorieën en bijhorende criteria.

    Schadevisualisering exterieur witte BMW driekwart vooraanzicht
    BMW schadevisualisering exterieur BMW driekwart vooraanzicht bumper close-up

    Bumper vooraan en flankbescherming.

    AANVAARDBAAR:

    • Schade naar aanleiding van steenslag indien het beschadigde vlak kleiner is dan 1/3 van de motorkap.
    • Schaafvlakken met een totale oppervlakte kleiner dan een bankkaart en indien geen deuken of scheuren (behalve op spiegelkappen).
    • Krassen kleiner dan 8,5 cm, maximum per voertuig volgens ouderdom en kilometerstand.

     

    ONAANVAARDBAAR:

    • Schade naar aanleiding van steenslag indien het beschadigde vlak groter is dan 1/3 van de motorkap.
    • Krassen met roestvorming, ongeacht de lengte.
    • Krassen langer dan 8,5 cm.
    • Schaafvlakken met een totale oppervlakte groter dan 8,5 x 5 cm (afmeting bankkaart) of groter dan een euromuntstuk voor spiegelkapjes.
    • Lakschade door steenslag, hoger dan het voorste één derde deel van de motorkap.
    • Koetswerk-, glas- of interieurschade naar aanleiding van inwerking van chemische of natuurlijke stoffen of processen wordt niet aanvaard. De herstelkosten hiervan worden integraal aangerekend. (Voorbeelden: matte plekken door lange inwerking van vogeluitwerpselen op de lak, betonafzetting op de onderkant of carrosserie van het voertuig, verfsporen of -spatten, inwerking van zuren, vervormingen van koetswerk of lakschade door verhitting)
    • Elke deuk dieper dan 2mm en elke deuk groter dan een muntstuk van 2 euro (25 mm).
    • Gaten in het koetswerk, bv. voor bijkomende antennes.
    • Ontbrekende, losgekomen, gebarsten, gescheurde, vervormde of gebroken bumpers, flankbeschermers, radiatorroosters, spiegelkapjes, spoilers, antennes, cabrio-daken of andere onderdelen die origineel op het voertuig aanwezig waren.
    • Hagelschade of andere deukjes veroorzaakt door natuurlijke elementen (vallende takken, noten,…).
    Schadevisualisering exterieur BMW driekwart vooraanzicht koplampen close-up

    Ruiten, spiegels en lichten.

    AANVAARDBAAR:

    • Sterretjes in de voorruit, buiten het gezichtsveld van de bestuurder, indien geen begin van scheurvorming en niet groter dan een muntstuk van 2 euro.

    ONAANVAARDBAAR:

    • Loshangend, gebarsten, gebroken of ontbrekend spiegelglas of spiegelbehuizing.
    • Krassen, barsten of gebroken dak-, zij- of achterruiten, inclusief sterretjes of steenslag.
    • Matte plekken op ruiten of spiegelglas.
    • Losgekomen of gescheurde afsluitrubbers.
    • Voorruit: Barsten, krassen of doffe vlekken.
    • Voorruit: Sterretjes met begin van scheurvorming, groter dan een muntstuk van 2 euro.
    • Voorruit: Sterretjes, al dan niet hersteld, in het gezichtsveld van de bestuurder.
    • Elke schade, klein of groot, inclusief krasjes, barstjes, doffe vlekken etc. aan lichten, mistlichten, richtingaanwijzers etc.
    Schadevisualisering exterieur BMW banden close-up

    Banden en velgen.

    AANVAARDBAAR:

    • Maximaal 1 kras (geen barst of vervorming) op velgen of wieldeksels korter dan 8,5cm of maximaal 1 schaafvlak met een oppervlakte van minder dan 8,5cm op 5cm (bankkaart).
    • Afgebladderde verf (niet als gevolg van een aanrijding) op stalen velgen.
       

    ONAANVAARDBAAR:

    • Gescheurde, vervormde of leeggelopen banden.
    • Ontbrekend reservewiel of herstelkit (indien aanwezig bij levering).
    • Ontbrekende, niet-originele of niet op alle wielen gelijke wieldeksels of velgen.
    • Gebarsten of vervormde velgen of wieldeksels.
    • Krassen op velg of wieldeksels, met een lengte langer dan 8,5cm of schaafvlakken op een oppervlakte van meer dan 8,5 cm op 5cm (bankkaart). Er wordt slechts 1 schade per velg kleiner dan deze afmetingen aanvaard, ongeacht de leeftijd en kilometerstand van het voertuig.

    Indien in het contract winterbanden/wielen werden opgenomen, dienen deze ook mee ingeleverd te worden.

    Schadevisualisering exterieur BMW driekwart vooraanzicht koetswerk close-up

    Koetswerk.

    AANVAARDBAAR:

    • Krassen korter dan een bankkaart (8,5cm).
    • Deuken (zonder lakschade) met een oppervlak kleiner dan een muntstuk van 2 euro (25mm).
       

    ONAANVAARDBAAR:

    • Krassen langer dan een bankkaart (8,5cm).
    • Deuken met een oppervlak groter dan een muntstuk van 2 euro (25mm).
    • Bovenstaande regels rond aanvaardbare schades zijn niet meer van toepassing bij het meermaals voorkomen van aanvaardbare schades binnen eenzelfde wagenpaneel.
    Schadevisualisering exterieur BMW driekwart vooraanzicht lak close-up

    Lak.

    AANVAARDBAAR:

    • Kleine lakschade die niet overgespoten hoeft te worden, bijvoorbeeld krassen op het lakoppervlak die door polijsten verwijderd kunnen worden.
    • Lakcorrecties die voldoen aan de productienormen van de fabrikant en die niet zichtbaar zijn vanaf een normale kijkafstand.
    • Kleine steenslag.
       

    ONAANVAARDBAAR:

    • Diepere krassen die door de topcoat (blanke lak) heen gaan.
    • Herwerkingen of touch-ups die niet voldoen aan de normen van de fabrikant, die kleurafwijkingen vertonen of aanzienlijk verhoogd zijn in vergelijking met de originele lak.
    • Kleine steenschilfers die dicht op elkaar zitten.
    • Lakschade en kleurverschillen door decals en stickers. 
    Schadevisualisering exterieur BMW driekwart achteraanzicht achterbumper close-up

    Bumper achteraan en flankbescherming.

    AANVAARDBAAR:

    • Schade naar aanleiding van steenslag indien het beschadigde vlak kleiner is dan 1/3 van de motorkap.
    • Schaafvlakken met een totale oppervlakte kleiner dan een bankkaart en indien geen deuken of scheuren (behalve op spiegelkappen).
    • Krassen kleiner dan 8,5 cm, maximum per voertuig volgens ouderdom en kilometerstand.
       

    ONAANVAARDBAAR:

    • Schade naar aanleiding van steenslag indien het beschadigde vlak groter is dan 1/3 van de motorkap.
    • Krassen met roestvorming, ongeacht de lengte.
    • Krassen langer dan 8,5 cm.
    • Schaafvlakken met een totale oppervlakte groter dan 8,5 x 5 cm (afmeting bankkaart) of groter dan een euromuntstuk voor spiegelkapjes.
    • Lakschade door steenslag, hoger dan het voorste één derde deel van de motorkap.
    • Koetswerk-, glas- of interieurschade naar aanleiding van inwerking van chemische of natuurlijke stoffen of processen wordt niet aanvaard. De herstelkosten hiervan worden integraal aangerekend. (Voorbeelden: matte plekken door lange inwerking van vogeluitwerpselen op de lak, betonafzetting op de onderkant of carrosserie van het voertuig, verfsporen of -spatten, inwerking van zuren, vervormingen van koetswerk of lakschade door verhitting).
    • Elke deuk dieper dan 2mm en elke deuk groter dan een muntstuk van 2 euro (25 mm).
    • Gaten in het koetswerk, bv. voor bijkomende antennes.
    • Ontbrekende, losgekomen, gebarsten, gescheurde, vervormde of gebroken bumpers, flankbeschermers, radiatorroosters, spiegelkapjes, spoilers, antennes, cabrio-daken of andere onderdelen die origineel op het voertuig aanwezig waren.
    • Hagelschade of andere deukjes veroorzaakt door natuurlijke elementen (vallende takken, noten,…).

    SCHADE AAN DE BINNENKANT VAN HET VOERTUIG.

    Hier vindt u een overzicht van de aanvaardbare en onaanvaardbare schades aan het interieur van de wagen.

    Schadevisualisering interieur BMW cockpit vanuit het perspectief van de bestuurder
    Schadevisualisering interieur BMW bekleding close-up

    Bekleding.

    AANVAARDBAAR:

    • Kleine schaafplekken aan pedalen, stuur, versnellingspook en lendensteun van de bestuurder.

    ONAANVAARDBAAR:

    • Scheuren, gaten of brandplekken aan het interieur.
    • Hardnekkige geur, vlekken of vuilafzetting op gelijk welk materiaal.
    Schadevisualisering interieur mechaniek BMW cockpit close-up

    Mechaniek.

    • Het voertuig dient zich in algemeen goedwerkende staat te bevinden.
    • Het voertuig dient correct onderhouden te zijn, volgens de richtlijnen van de constructeur.
    • Wanneer er bij de inlevering foutmeldingen op het dashboard staan, kan de inspectie niet doorgaan.
    Schadevisualisering interieur elektronica BMW middenconsole close-up

    Elektronica.

    • Het voertuig dient zich in algemeen goedwerkende staat te bevinden.
    • Het voertuig dient correct onderhouden te zijn, volgens de richtlijnen van de constructeur.
    • Wanneer er bij de inlevering foutmeldingen op het dashboard staan, kan de inspectie niet doorgaan.

    BMW INLEVERINGSCHECKLIST.

    Man installeert een koplamp op een blauwe BMW in een productiehal

    STAP 1: BMW BEVEELT EEN EERSTE PRE-INSPECTIE AAN.

    Maak gebruik van een gratis pre-inspectie 4-6 weken voor het einde van uw contract. Boek simpelweg een afspraak bij uw BMW verdeler om de huidige staat van het voertuig in kaart te brengen. U zal gerichte informatie ontvangen over de herstellingen die nodig zijn alvorens u de wagen inlevert.

    Vind uw BMW Partner
    Man met masker bewerkt man bewerkt de voorwielafdekking met folie van een BMW met een polijstmachine

    STAP 2: HERSTELLING VAN ONAANVAARDBARE SCHADE.

    We verwachten niet dat uw BMW er helemaal nieuw uitziet wanneer u hem bij ons inlevert, maar indien er schade is dat gezien wordt als onaanvaardbaar, kan deze schade aangerekend worden [1]. Na controle van de wagen ontvangt u een document met de huidige staat van het voertuig en eventuele schade. In dit document zullen er ook aanbevelingen staan voor herstellingen. Mochten er herstellingen nodig zijn, contacteer dan uw BMW verdeler en verzekeringsmaatschappij zodat de schade hersteld kan worden voor het einde van uw contract.

    Vrouw in oranje outfit staat naast een BMW voor kantoorgebouw en kijkt op haar smartphone

    STAP 3: ZORGELOOS UW WAGEN INLEVEREN.

    Macadam contacteert u voor de laatste inspectie en de inlevering van uw wagen. Breng hierna ook uw BMW verdeler op de hoogte van deze afspraak.  Zorg ervoor dat de wagen in de contractueel vastgelegde staat ingeleverd wordt. Dit betekent onder meer dat de wagen proper is zowel vanbinnen als vanbuiten. De laatste controle zal ook de kilometerstand noteren en kijken of deze binnen de maximale kilometerstand valt die in het contract werd vastgelegd (indien opgenomen in het contract).

    BMW klantenadviseur met tablet in de hand staat met klant voor de geopende bestuurdersdeur van een BMW vanuit vogelperspectief

    CHECKLIST VOOR INLEVERING.

    Onze checklist helpt u om onverwachte kosten te vermijden wanneer u uw BMW teruggeeft. Let op de volgende punten:

    • 1. Beide voertuigsleutels.
    • 2. Voertuigdocumenten.
    • 3. De originele zomerbanden en velgen als bij de levering.
    • 4. Accessoires.
    • 5. Originele nummerplaat.

    VEELGESTELDE VRAGEN: VRAGEN EN ANTWOORDEN OVER GEBRUIKSSPOREN EN SCHADE.

    • Waarop moet ik letten bij de teruggave van mijn leasingwagen?
    • Kunnen er op het einde van het leasecontract nog kosten voor mij ontstaan?
    • Wat als mijn wagen schade vertoont aan het einde van het leasecontract?
    • Wat zijn aanvaardbare gebruikssporen?
    • Wat zijn onaanvaardbare gebruikssporen?
    • Voor welke krassen en deuken aan het koetswerk moet mogelijk betaald worden?
    • Welke schade aan wielen en velgen overschrijdt de grens van aanvaardbare slijtage en kan betalend zijn?
    • Welke gebruikssporen aan ruiten en verlichting zijn aanvaardbaar en welke niet?
    • Welke gebruikssporen aan bumpers en flankbescherming zijn aanvaardbaar en welke niet?
    • Voor welke lakschade moet mogelijk betaald worden?
    • Welke gebruikssporen aan de bekleding zijn aanvaardbaar en welke niet?
    • Aan welke voorwaarden dienen de mechaniek en de elektronica van de wagen te voldoen?

    PERSOONLIJKE TIJDSLIJN.

    Voordat u uw BMW inlevert zijn er enkele eenvoudige stappen te doorlopen. Wij hebben een persoonlijke tijdslijn voor u gecreëerd met meldingen van de belangrijkste data en gebeurtenissen. Zo weet u precies wat wanneer te doen. Vermeld hieronder de einddatum van uw financiële overeenkomst om uw persoonlijke tijdslijn te activeren.

    Meer lezen

    WIJ STAAN ALTIJD VOOR U KLAAR.

    BMW klantenadviseur adviseert klant met een tablet in de BMW showroom

    UW DIRECTE CONTACTPERSOON BIJ ONS.

    Hebt u vragen over uw financieel contract of over het inleveren van uw BMW? Wij helpen u graag verder. Hou in dat geval, indien mogelijk, uw contractnummer of het registratieformulier van uw wagen bij de hand.

    KLANTENSERVICE.

    Voor vragen over uw huidige contract, kan u onderstaand e-mailadres sturen of onderstaand telefoonnummer bellen:

     

    E-mail: contract.sf@bmw.be

     

    Tel.: +32 3 890 51 11 Elke werkdag van 8.30 tot 18.00 u.

    Meer lezen

    BMW FINANCIAL SERVICES: WIJ HELPEN U GRAAG VERDER.

    Man staat bij de geopende bestuurdersdeur en overhandigt de autosleutel aan de BMW klantenadviseur

    GRATIS PRE-INSPECTIE VOORAF.

    Maak gebruik van een gratis pre-inspectie 4-6 weken voor het einde van uw contract. Boek simpelweg een afspraak bij uw BMW-verdeler om de huidige staat van het voertuig in kaart te brengen. U zal gerichte informatie ontvangen over de herstellingen die nodig zijn alvorens u uw BMW inlevert.
    Vrouw configureert de BMW van haar keuze thuis op de laptop

    CONFIGUREER WAGEN.

    Configureer uw persoonlijke wagen en kom meer te weten over prijzen, leasingbedragen en financieringsaanbiedingen.