Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.

BMW PERSONAL COPILOT: AUTONOOM RIJDEN.
By your side, when you decide.
In de toekomst zult u nog meer dan nu genieten van elke rit in uw BMW. Want u zult kunnen kiezen om zelf te rijden en zich daarbij door een rijhulpsysteem te laten bijstaan, ofwel om u autonoom te laten rijden. Bij BMW zijn trouwens alle innovatieve technologieën voor rijhulp en geautomatiseerd rijden onder één koepel samengebracht: met de BMW Personal CoPilot rijhulpsystemen krijgt u nu al een voorsmaakje van wat u in de toekomst mag verwachten. Een toekomst waarin rijden met een BMW nog veiliger, efficiënter en boeiender wordt – zodat u op ieder moment kunt relaxen.
In de toekomst zult u nog meer dan nu genieten van elke rit in uw BMW. Want u zult kunnen kiezen om zelf te rijden en zich daarbij door een rijhulpsysteem te laten bijstaan, ofwel om u autonoom te laten rijden. Bij BMW zijn trouwens alle innovatieve technologieën voor rijhulp en geautomatiseerd rijden onder één koepel samengebracht: met de BMW Personal CoPilot rijhulpsystemen krijgt u nu al een voorsmaakje van wat u in de toekomst mag verwachten. Een toekomst waarin rijden met een BMW nog veiliger, efficiënter en boeiender wordt – zodat u op ieder moment kunt relaxen.

AUTONOOM RIJDEN ZAL ONS LEVEN VERANDEREN.
BMW expert Elmar Frickenstein over de toekomst van de individuele mobiliteit.
AUTONOOM RIJDEN ZAL ONS LEVEN VERANDEREN.
BMW expert Elmar Frickenstein over de toekomst van de individuele mobiliteit.
Elmar Frickenstein, hoofd afdeling Volautomatisch rijden, rijhulp“Wij zien onszelf in een pioniersrol om een volledig nieuwe omwenteling in de auto-industrie te brengen.”

HET INTERIEUR IN EEN TOEKOMST ZONDER BESTUURDER.
De toekomst wordt uw thuis – want door autonoom rijden zal niet alleen die mobiliteit ingrijpend veranderen, maar grotendeels ook het auto-interieur van de toekomst. De wagen zou behalve tot een thuis en een werkplek – uitgroeien tot de op twee na grootste leefruimte die elk van de vijf zintuigen aanspreekt.
Hoe een interieur van de toekomst er kan uitzien,hebben de deelnemers van een studie in opdracht van BMW in gedetailleerde schetsen beschreven: zodra u ingestapt bent, kiest u uw persoonlijk profiel met de instellingen “Werk”, “Ontspanning” of “Familie en Social Networking”. Vervolgens past het interieur zich met al zijn functies, inclusief licht- en klanksfeer en klimatisering aan uw persoonlijke wensen aan.
Behalve een luxueuze uitrusting met een royale ruimte, die zowel tot ontspannen als tot werken uitnodigt, mag u een intelligent interieur zonder knopjes en regelaars verwachten. U zou met uw zelfrijdende BMW gewoonweg met Voice, Eye of Gesture Control communiceren. Om het even of u nu de nieuwste berichtjes bekijkt, uw gezondheid checkt of met Virtual Reality in een heel andere wereld duikt.
NU AL GEAUTOMATISEERD OP WEG.

De autonome BMW testwagens wereldwijd in gebruik.
Een gemeenschappelijk doel: visionaire verandering. De BMW Group werkt al geruime tijd met succes aan de ontwikkeling van autonoom rijden. Centraal in het onderzoek en de ontwikkeling staan in totaal 40 BMW 7 Reeks testwagens, die op verschillende plaatsen ter wereld duizenden testkilometers afleggen om de uiterst complexe vereisten rijp te maken voor serieproductie.
Onze testwagens zijn op dit ogenblik in staat uiterst en volledig automatisch te rijden – wat betekent dat de besturing van de wagen volledig wordt overgenomen, terwijl de bestuurder zich op andere dingen kan concentreren.
BMW streeft ernaar om in 2021 een proefwagenpark voor autonoom rijden in een stadsomgeving mogelijk te maken en de eerste uiterst geautomatiseerd seriewagen van BMW op de markt te brengen: de BMW iNext. Die zal technisch in staat zijn om autonoom te rijden.
DE TOEKOMST RIJDT AUTONOOM.

Uw BMW rijdt voorop. Dankzij kunstmatige intelligentie.
Niets in de hand en toch alles onder controle – uw BMW zal in staat zijn om in alle denkbare rijsituaties veilig, betrouwbaar en voor de andere weggebruikers begrijpelijk te reageren. Met kunstmatige intelligentie door hypermoderne hard- en software zal hij verkeerssituaties zelfstandig het hoofd kunnen bieden. Elke autonoom rijdende BMW zal door vooruitziend rijden de waarschijnlijkheid van een ongeval aanzienlijk verkleinen en in het uiterste, ideale geval ongevallen voorkomen. Tot slot zal uw BMW kunnen leren en u heel ontspannen door files en stapvoets verkeer leiden en duidelijk minder energie verbruiken.

DE VRIJHEID VAN MORGEN VANDAAG AL BELEVEN.
Bij vele BMW modellen beleeft u nu al de vrijheid van morgen, want u beschikt nu reeds over talrijke innovatieve en deels geautomatiseerde hulpsystemen die u meer veiligheid bieden en uw leven comfortabeler maken. Zowel tijdens het rijden als bij het parkeren. Ontdek de voordelen van deze intelligente hulpsystemen en kom te weten hoeveel technologie van de toekomst nu al in een BMW zit.
DE VRIJHEID VAN MORGEN VANDAAG AL BELEVEN.
Bij vele BMW modellen beleeft u nu al de vrijheid van morgen, want u beschikt nu reeds over talrijke innovatieve en deels geautomatiseerde hulpsystemen die u meer veiligheid bieden en uw leven comfortabeler maken. Zowel tijdens het rijden als bij het parkeren. Ontdek de voordelen van deze intelligente hulpsystemen en kom te weten hoeveel technologie van de toekomst nu al in een BMW zit.
BMW RIJHULPSYSTEMEN.
Met de innovatieve BMW rijhulpsystemen wordt uw BMW nog intelligenter. Geniet van meer ontspanning en veiligheid – in elke rijsituatie, bij het manoeuvreren en bij het parkeren. Voel u langs alle kanten goed ondersteund: met de BMW Personal CoPilot rijhulpsystemen aan uw kant.

Intelligent rijden.
Intelligent rijden – haast als vanzelf. De innovatieve functies van het Driving Assistant Pack Professional nemen het rijden van u over. Tot een snelheid van 210 km/u ondersteunt de Steering & Lane Control Assistant incl. ondersteuning bij wegversmallingen met Active Cruise Control op alle soorten wegen comfortabel de stuurinrichting en houdt het de wagen in het midden van de rijstrook. De Active Cruise Control met Stop&Go functie regelt de gewenste snelheid en de ingestelde afstand tot de voorligger. Indien gewenst neemt de Speed Limit Assistant automatisch de huidige snelheid over.

Intelligent parkeren.
Nooit meer stress bij het parkeren. Met Parking Assistant Pack Plus wordt parkeren en manoeuvreren nog eenvoudiger. De uitrusting bestaat uit het Surround View-systeem met Top View, Panorama View en Remote 3D View alsook Park Assist en Reversing Assistant.
De Reversing Assistant slaat bij vooruitrijden tot 35 km/u de laatste 50 m van de afgelegde weg op, om desgewenst bij het achteruitrijden dezelfde weg terug te rijden. Uw BMW neemt de besturing over en u kunt u zich concentreren op de omgeving van de wagen.

Intelligente veiligheid.
Terwijl u zelf rijdt, biedt de Lane keeping assistant with active side collision protection ondersteuning met automatisch corrigerende stuurmanoeuvres wanneer de wagen de rijstrook dreigt te verlaten of er een botsing met zijdelings naderende wagens dreigt. De botswaarschuwing vooraan met remingreep helpt botsingen te vermijden. De Evasion Aid ondersteunt u bij uitwijkmanoeuvres voor stilstaande of bewegende hindernissen. Bij een medisch noodgeval van de bestuurder neemt de noodstopassistent de controle over de wagen over om hem veilig aan de kant van de weg tot stilstand te brengen.
Brandstofverbruik en CO2-emissie.
Stroomverbruik en CO2-emissie voor de BMW i3 (94 Ah)(3):
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 0
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 0
Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 13,6–13,1
Autonomie in km (gecombineerd): 300–290
Klantgerichte autonomie enkel op elektriciteit in km: tot 200
Stroomverbruik en CO2-emissie voor de BMW i3 (94 Ah) met Range Extender(3):
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 0,6
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 14–13
Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 11,9–11,5
Autonomie in km (gecombineerd): 235–225
Klantgerichte totale autonomie enkel op elektriciteit in km: tot 330
Stroomverbruik en CO2-emissie voor de BMW i3s (94 Ah)(3):
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 0
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 0
Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 14,3
Autonomie, elektrisch, in km (gecombineerd): 280
Klantgerichte autonomie op elektriciteit in km: tot 200
Stroomverbruik en CO2-emissie voor de BMW i3s (94 Ah) met Range Extender(3):
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 0,7
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 14
Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 12,5
Autonomie, elektrisch, in km (gecombineerd): 220
Klantgerichte totale autonomie op elektriciteit in km: tot 330
De gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie en stroomverbruik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure VO (EU) 2007/715 in de geldende versie. De gegevens hebben betrekking op een wagen in standaarduitvoering in België en Luxemburg. De waarden houden rekening met verschillen in de gekozen velg- en bandenmaat en de optionele extra uitrusting en kunnen tijdens de configuratie veranderen.
De waarden voor de van een (3) voorziene modellen zijn reeds op basis van de nieuwe WLTP-testcyclus berekend en voor een betere vergelijkbaarheid omgerekend naar NEDC. [Bij deze modellen kunnen voor het berekenen van belastingen en andere voertuiggerelateerde heffingen die (ook) rekening houden met de CO2-emissie andere dan de hier vermelde waarden gelden.]
De CO2-efficiëntiewaarden beantwoorden aan de richtlijn 1999/94/EG en de Pkw-EnVKV in de huidige versie en voldoen aan de verbruiks- en CO2-waarden van de NEDC.
Meer informatie over de officiële CO2-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO2", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).