BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieubescherming klimaatbescherming

DUURZAAMHEID BIJ BMW

DUURZAAMHEID BIJ BMW

Met een consequente duurzaamheidsstrategie zet de BMW Group nieuwe maatstaven in de autosector.

Voor de BMW Group gaat rijplezier veel verder dan mobiliteit. Duurzaamheid is voor ons een kernthema waarover we geen compromissen sluiten. Integendeel: we gaan de toekomst tegemoet met een volledig nieuwe en consequente strategie die niet alleen verder gaat dan onze directe invloed, maar ook duurzaamheid naar een volledig nieuw niveau tilt.
In de afgelopen jaren en decennia hebben we al belangrijke normen gesteld voor de milieubalans van onze voertuigen – van de gebruikte hulpbronnen over het energieverbruik tot het recyclingaandeel. In de komende jaren zullen we onze uitgebreide elektrificatiestrategie continu uitbreiden en in 2023 een elektrisch gamma van 25 modellen aanbieden.
De doelstelling van klimaatneutraliteit en van emissievrije mobiliteit kan echter alleen worden bereikt door een groot aantal elektrische aandrijftechnologieën. Daarom, en om nog meer flexibiliteit te bereiken ten aanzien van de behoeften van onze klanten, zullen we onze inzet voor de ontwikkeling van brandstofcellen op waterstof in een technologieneutrale aanpak voortzetten. Op de IAA 2019 presenteerden we al de BMW i Hydrogen NEXT. Als volgende stap zullen we in 2022 een beperkte reeks van de BMW i Hydrogen NEXT voorstellen. Zo gaan we stap voor stap op weg naar een duurzame en emissievrije toekomst.

Meer info
WIJ MAKEN GEEN DUURZAAMHEID BIJ BMW. WIJ MAKEN BMW DUURZAAM.
Oliver Zipse – Voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG
BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie waardeketen

KOERSBEPALENDE WAARDEKETEN.

Wij weten hoe we duurzaamheid holistisch moeten zien. We houden er al bij de ontwikkeling en productie van onze wagens rekening mee. Ons doel is een duurzame waardeketen die gebruikmaakt van gerecycleerde en hernieuwbare grondstoffen, ook wat betreft de energievoorziening. Zover zijn we nog niet, maar op de weg ernaartoe hebben we al belangrijke successen geboekt. Niet alleen de omgang met natuurlijke hulpbronnen, maar ook de vermindering van CO2-emissies speelt voor het bedrijfsmodel van de BMW Group een centrale rol. Door het toenemende aandeel van geëlektrificeerde modellen en de energie- en hulpbronnenintensieve productie van hun hoogspanningsaccu moeten met het oog op de vermindering van CO2 in de waardeketen bijzonder ingrijpende maatregelen integreren. Daartoe zal de BMW Group onder andere de CO2-voetafdruk van de materiaaltoeleveringsketen als gunningscriterium voor leveranciers hanteren en daarmee als eerste autoconstructeur met concrete CO2-doelstellingen voor zijn toeleveringsketen een voortrekkersrol vervullen. Als we dat niet zouden doen, zou de toenemende elektrificatie leiden tot een sterke stijging van de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen. We zetten de ommekeer in en hebben ons tot doel gesteld de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen in 2020 met 20% te verminderen ten opzichte van 2019.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie

PRODUCTIE OPNIEUW UITGEVONDEN.

Met de ondertekening van het milieuprogramma van de Verenigde Naties in 2001, de International Declaration on Cleaner Production, hebben we ons ertoe verbonden de milieueffecten en het gebruik van hulpbronnen in onze wereldwijde productie zo laag mogelijk te houden. Met zijn vestigingen en fabrieken is de BMW Group nu al de maatstaf voor efficiënt gebruik van hulpbronnen wat betreft lage CO2-emissies. Want we willen niet alleen onderdeel zijn van een duurzame toekomst, maar ook de drijvende kracht erachter. Voor 2030 stellen we onszelf daarom voor de hele sector de hoogste doelen. Om onze verregaande maatregelen te controleren en te analyseren hebben we op alle bestaande productielocaties beheerssystemen ingevoerd die voortdurend verder worden ontwikkeld en geoptimaliseerd. Zo zorgen we ervoor dat de effectiviteit van onze normen en voorschriften gecontroleerd kan worden.
Behalve met het voortdurende en steeds uitgebreidere gebruik van hernieuwbare energie en duurzame grondstoffen in onze productie maken we ook met onze recyclageprocessen belangrijke keuzes. Zo wordt vandaag 90% van het afval dat ontstaat bij onze wereldwijde productie van 2,5 miljoen wagens per jaar gerecycleerd. We blijven eraan werken om de lat nog hoger te leggen.

GEBRUIK VAN DUURZAME MATERIALEN

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid hout FSC certificaat

FSC-gecertificeerd hout.

De BMW Group werkt nauw samen met de Forest Stewardship Council (FSC) en werkt actief aan verantwoord en duurzaam bosbeheer, mits aan de strenge normen wordt voldaan. Zo bestaat de sierlijst van het instrumentenbord van de BMW i3 bijvoorbeeld uit FSC-gecertificeerd eucalyptushout.
BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid kenaf

Kenaf.

Kenaf is een plant uit de kaasjeskruidfamilie, waarvan de vezel veelzijdig economisch bruikbaar is. Het interieur van de BMW i3 bestaat voor 30% uit kenaf en bepaalt daarmee de norm in de autoproductie voor een duurzaam gebruik van hulpbronnen.
BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid natuurrubber

Natuurrubber

Natuurrubber is een materiaal dat wordt gebruikt voor de productie van banden en waarvoor de BMW Group verantwoordelijkheid neemt – net als voor alle andere materialen in onze voertuigen. Samen met vertegenwoordigers van maatschappelijke instellingen en de sector van de natuurlijke rubberverwerking hebben we hiervoor in 2019 het onafhankelijke Global Platform for Sustainable Natural Rubber (GPSNR) opgericht. Het doel is om de hele waardeketen van natuurrubber controleerbaar duurzaam te maken.
BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid Econyl

Econyl.

Het recycleren van primaire materialen is een belangrijke maatregel voor totale duurzaamheid bij de BMW Group. Het gebruik van Econyl is een goed voorbeeld van gerecycleerde producten die aan onze premiumeisen voldoen. Econyl is een nylongaren dat met een speciaal proces uit nylonafval wordt gewonnen en bijvoorbeeld wordt gebruikt bij de productie van tapijten. Het wordt bij ons al toegepast in de vloerbekleding en in de voetmatten van de BMW iX.
BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid aluminium

Aluminium.

Aluminium is binnen de BMW Group naast staal de belangrijkste grondstof voor de productie. De hele waardeketen is dan ook van overeenkomstige hoge waarde op vlak van hulpbronnen- en energie-efficiëntie. Als oprichtend lid van het Aluminium Stewardship Initiative (ASI) engageert de BMW Group zich actief, bijvoorbeeld in een certificeringsprogramma dat de naleving van duurzame normen bij grondstofleveranciers bewijst en stimuleert. Bovendien gebruiken we nu al tot 50% secundair aluminium in bepaalde onderdelen.

RECYCLAGE ALS BEPALENDE FACTOR.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie recyclage

Op de weg naar een duurzame, grondstofbesparende en toekomstbestendige productie is de recyclage van materialen een essentiële factor. Net als de intelligente planning van onze producten is ook het hergebruik van materialen in de vorm van gerecycleerde grondstoffen stevig verankerd in onze waardeketen. Het afval dat voortkomt uit onze wereldwijde interne productie kunnen we nu al voor 99% recycleren.

DUURZAAMHEID IN DE BMW i3.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie recyclage BMW i3

Met de BMW i3 hebben we een wagen gebouwd die met een recyclagepercentage van 95% onze strategie optimaal illustreert: zo bestaat het interieur voor 30% uit kenaf, een materiaal dat voortkomt uit de hernieuwbare malveplant. Voor de productie van textielmaterialen in het voertuig gebruiken we bovendien een speciaal en innovatief garen, dat is gemaakt van het granulaat van gerecyclede PET flessen. De accu’s geven we bijvoorbeeld een tweede leven in stationaire energie-opslagsystemen en gebruiken we voor zuivere energievoorziening van onze productiesites

RECYCLINGPRODUCTEN.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie recyclage recyclingproduct

Overal waar het technisch, ecologisch en economisch verantwoord en haalbaar is, gebruiken we gerecycleerde en hernieuwbare grondstoffen – en willen we hun aandeel tegen 2030 aanzienlijk verhogen. Voor onze twee belangrijkste bronnen van aluminium met een factor 4-6 en een factor 2-5 voor staal. Vandaag al gebruiken we ongeveer 25% secundair staal, tot 50% secundair aluminium in bepaalde onderdelen en tot 20% secundaire thermoplasten. We vertrouwen op Life Cycle Engineering voor efficiënte recycling, want het gebruik van secundair materiaal vermindert de CO2-voetafdruk aanzienlijk.

RECYCLAGE VAN ONZE AFGEDANKTE WAGENS.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie recyclage afgedankte wagens

Ook als een BMW zijn laatste rit heeft gereden, blijft hij een belangrijk onderdeel van de waardeketen. Wij zien onze afgedankte wagens, hun afzonderlijke componenten en materialen niet als afval, maar als essentiële bron voor secundaire grondstoffen. Daarvoor hebben we in dertig landen en samen met onze nationale verkoopbedrijven de terugname van afgedankte wagens al geregeld en bieden we duurzame recyclage aan in wereldwijd meer dan 3.000 inzamelpunten. We willen er vooral voor zorgen dat onze elektrische voertuigen op transparante wijze worden hergebruikt. Elektromobiliteit kan op lange termijn niet alleen afhankelijk zijn van primaire materialen, waardoor de onderliggende stroom van hulpbronnen moet veranderen. Zo hebben onze klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun wagen bij het recyclage- en demontagecentrum (RDZ) in München in te leveren. Daar vindt behalve de overname van afgedankte wagens ook de continue ontwikkeling plaats van nieuwe concepten en maatregelen om onze recyclingprocessen voortdurend verder te ontwikkelen.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid energie

EFFICIËNTE ENERGIEWINNING

De BMW Group heeft onmiddellijk invloed op de CO2-emissies van zijn eigen fabrieken en vestigingen en is daar al de maatstaf voor efficiënt gebruik van hulpbronnen. Tegen 2030 willen we de CO2-uitstoot van onze vestigingen met 80% verminderen. Sinds 2020 gebruiken we daarvoor al onze externe elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. En vanaf 2021 zullen onze fabrieken en locaties volledig klimaatneutraal worden door enerzijds het totale energieverbruik te verlagen en anderzijds alleen nog hernieuwbare energie te gebruiken, die we grotendeels zelf produceren. Hiervoor investeren we consequent in de optimale energie-efficiëntie van onze locaties en testen we ter plaatse de beste manier om energie te produceren, zoals waterstof, biogas, biomassa of geothermische energie. Een belangrijke rol kan daarbij op geschikte locaties ook het gebruik van groene waterstof spelen, waarvan we de efficiëntie bij de warmteproductie momenteel in een proefinstallatie onderzoeken. Tegelijkertijd optimaliseren we de energie-efficiëntie van onze productie: we verminderen de behoefte aan verwarming door meer restwarmte uit processen te hergebruiken en thermische circuits te beveiligen. Door het gebruik van digitale middelen zoals Data Analytics verminderen we het stroomverbruik dankzij intelligente besturing en beperken we tegelijkertijd de hoeveelheid restproducten.

DIEPGEWORTELDE DUURZAAMHEID IN ONZE PRODUCTIEFABRIEKEN.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie fabriek Leipzig

Fabriek van de BMW Group in Leipzig.

Hier hangt efficiëntie in de lucht – de fabriek van BMW Group in Leipzig is een van de modernste en duurzaamste autofabrieken ter wereld. Hier worden sinds 2013 wagens met elektrische aandrijving en lichtgewicht koetswerken van CFK geproduceerd. Als eerste autofabriek in Duitsland werkt de fabriek voor een substantieel deel met elektriciteit die is opgewekt met vier eigen windturbines. Met het innovatieve accupark van zo'n zevenhonderd BMW i3 hoogspanningsaccu's nemen we heel wat maatregelen voor een grondstofbesparende en energie-efficiënte productie. Enerzijds zijn we constant bezig om de levensduur van de accu's te verlengen. Anderzijds slaat het accupark overtollige energie van de windturbines op en draagt het op zijn beurt bij aan de stroomvoorziening als de turbines onvoldoende elektriciteit leveren. Daarmee dragen we bij aan de stabiliteit van het openbare elektriciteitsnet.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie fabriek Dingolfing

Fabriek van de BMW Group in Dingolfing.

Koploper dankzij radicale maatregelen: als grootste Europese autofabriek van de BMW Group heeft de fabriek in Dingolfing door middel van innovatieve fabricagetechnologieën en productiesystemen de afgelopen tien jaar zowel het gebruik van grondstoffen als de emissies met een derde verminderd. Een mijlpaal in het verlagen van het energieverbruik is de nieuwe energiecentrale voor zeer efficiënte opwekking van energie en warmte met behulp van warmtekrachtkoppeling (WKK). De centrale zet gas om in stroom en gebruikt de daarbij ontstane warmte als energiebron. Dankzij de WKK-installatie en een van de grootste fotovoltaïsche dakinstallaties van Duitsland voldoet de fabriek zelf aan de helft van haar elektriciteitsbehoefte. In de rest van de behoefte wordt voorzien met groene stroom van externe energieleveranciers. Vooral bij het afval- en afvoerbeheer zijn de eisen van duurzaamheidsstrategie voor het hele bedrijf hoog. Ook op dit gebied behaalt de fabriek in Dingolfing topwaarden, dankzij efficiënte recyclagemaatregelen zoals de innovatieve persfabriek met een recyclagepercentage van maar liefst 99,8%.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid milieuvriendelijke productie fabriek Shenyang

Fabriek van de BMW Group in Shenyang.

Meer innovaties, minder emissies. Voor onze productielocaties in Europa en Brazilië gebruiken we al uitsluitend energie uit hernieuwbare bronnen. In 2018 hebben we de krachtigste fotovoltaïsche installatie van de BMW Group tot nu toe, met een piekvermogen van 15,1 megawatt, aangesloten op onze fabrieken in Shenyang.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid project

VERANTWOORDELIJKHEID IS ONZE DRIJFVEER.

Met projecten als “Cobalt for Development” voeren we onze duurzaamheidsstrategie stap voor stap door in onze omgeving en daarmee in alle schakels van onze waardeketen. Met onze richtlijnen, maar ook door ondersteuning en financiering kunnen we ervoor zorgen dat ook onze partners in de toeleveringsketen consistent voldoen aan onze hoge sociale en milieunormen.

ONZE HOOGSPANNINGSACCU’S: EEN SUCCESVERHAAL.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid accu

Hergebruik van onze accucellen.

Efficiënt tot de laatste volt: Wij nemen wereldwijd alle gebruikte BMW hoogspanningsbatterijen terug – ook wanneer dit niet wettelijk verplicht is. onze voertuigaccu's doen in hun tweede leven dienst in stationaire energieopslagsystemen waarmee we onze locaties wereldwijd geleidelijk uitrusten. Zo integreren we hernieuwbare energie in het elektriciteitsnet, verhogen we de netwerkstabiliteit en verlagen we de energiekosten voor verbruikers. Daarmee komen we dichter bij ons doel van een lokaal CO2-vrije productie. Het beste voorbeeld daarvoor is de fabriek van de BMW Group in Leipzig, met een accupark van zo'n zevenhonderd BMW i3-accu's. Als bufferopslag voor hernieuwbare energie helpen ze bij het opslaan van overtollige windenergie en integreren ze die weer in het elektriciteitsnet. Daarnaast verlagen ze de energiekosten voor de productie.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid accu recyclage

Recyclage van onze accucellen.

Voor accu's die ook niet meer voor stationaire opslag gebruikt kunnen worden, bereiken we een constant groeiend recyclagepercentage. Daardoor ontstaan kwalitatief bijzonder hoogwaardige recyclaten voor de nieuwe productie van onze lithium-ionaccu's. Samen met de Duitse recyclingspecialist Duesenfeld hebben we een methode ontwikkeld waarmee een recyclingniveau tot 96% van de materialen - waaronder grafiet en elektrolyten - kan worden bereikt. Momenteel blijven na het proces enkel nog met elektrolyten behandelde thermoplasten over.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid accu leverancier

Grondstofefficiëntie bij onze leveranciers.

Al voor de productie toekomstgericht: als pionier op het gebied van duurzaamheid is onze strategie ook voor onze leveranciers belangrijk – en daar maken wij gebruik van. Met onze celfabrikanten hebben we contractueel afgesproken dat bij de externe productie van onze vijfde generatie batterijcellen uitsluitend een groene stroom gebruikt wordt. Dat zal tot 2030 leiden tot een besparing van in totaal ongeveer 10 miljoen ton CO2, wat overeenkomt met ongeveer de hoeveelheid CO2 die een miljoenenstad als München per jaar uitstoot. Als deelnemers aan het Carbon Disclosure Project (CDP) ondersteunen we onze leveranciers bij het nemen van maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen en het aandeel hernieuwbare energie te vergroten.

BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid mobiliteit CO2 voetafdruk
BMW elektromobiliteit BMW duurzaamheid mobiliteit

OP WEG NAAR DUURZAAMHEID: STEDELIJKE MOBILITEIT.

Ons doel is om altijd 100% te geven – vooral als het om duurzaam rijplezier gaat. Wij zijn met onze bedrijfsdoelstellingen en de implementatie daarvan baanbrekend in de auto-industrie. Met het grootste aanbod van geëlektrificeerde modellen wereldwijd maken wij die duurzaamheid ook bereikbaar voor onze klanten.

 

Maar dat is voor ons niet genoeg: Met BMW eDrive Zone ondersteunen we de geleidelijke implementatie van nul- en lage-emissiezones in Europese steden en dichtbevolkte gebieden. BMW eDrive Zone is een digitale service voor BMW plug-in-hybrides die deze milieuzones automatisch herkent en ernaar handelt. Bij het binnenrijden van zo’n gebied schakelt de wagen zelfstandig over naar de zuiver elektrische aandrijving en rijdt hij zo lokaal emissievrij door de zone. Daar geeft BMW zelfs een bonus voor. Met het programma BMW Points verzamelt de bestuurder voor elke elektrisch afgelegde kilometer punten – in milieuzones zelfs het dubbele aantal. Deze punten kunnen bijvoorbeeld worden ingewisseld voor gratis laden via BMW Charging.

Ik wil meer te weten komen over duurzaamheid bij de BMW Group.

*BMW Concept i4 :
De BMW Concept i4 is een zuiver conceptvoertuig, dat niet in de handel verkrijgbaar is. Voor de latere serieversie van de BMW Concept i4 is nog geen typegoedkeuring beschikbaar, verbruikscijfers zijn nog niet bekend.

Meer info