Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
BMW OP WEG NAAR EEN DUURZAME TOEKOMST.
ONTDEK HOE DE BMW GROUP ZICH INZET VOOR EEN DUURZAMERE MOBILITEIT.

1. GEËLEKTRIFICEERDE MOBILITEIT.
De BMW Group heeft anno 2021 al meer dan 1.000.000 geëlektrificeerde wagens op de weg gebracht.
2. ACCURECYCLAGE.
90% van de materialen van de hoogspanningsaccu van een geëlektrificeerde wagen van de BMW Group kan worden gerecycleerd.
3. INCLUSIEF.
Bij de BMW Group werken 6,5% mensen met een handicap, want passie kent geen verschillen.
4. CIRCULAIRE BENADERING.
Gemiddeld wordt in een nieuwe wagen van de BMW Group 60 kg gerecycleerde kunststoffen verwerkt – dat komt overeen met een aandeel tot 20%.
5. AFVALVERWERKING.
99% van het afval uit 2021 dat ontstaat bij onze wereldwijde productie van 2,5 miljoen wagens per jaar wordt gebruikt voor materiaalterugwinning (93,4%) of (bv. thermisch) gerecycleerd (5,8%).
6. ENERGIEBESPARENDE MAATREGELEN.
Sinds 2018 spaart de BMW Group 130 miljoen kWh stroom per jaar uit doordat 16 fabrieken op LED-verlichting zijn overgeschakeld.
7. DIVERSITEIT.
120.000 collega’s uit 113 landen werken bij de BMW Group – diversiteit is een van onze belangrijkste succesfactoren.
8. VERMINDERDE CO2-EMISSIES.
In de periode van 2006 tot 2022 werd 78,1% van de CO2-emissies bij de productie van elke wagen van de BMW Group uitgespaard.
WAGENS & MATERIALEN.
ONZE WEG NAAR MEER DUURZAAMHEID MET DE NIEUWE BMW iX ALS VOORBEELD.
Ontdek in de video hoe de BMW iX gerecycleerde materialen perfect met innovatie en luxe combineert. Met een klik op "Shop The Look" kunt u onze voorgeconfigureerde BMW iX met ledervrije zetels, FSC-gecertificeerd bedieningspaneel en andere duurzame aspecten naar eigen wens aanpassen.

DE MEEST DUURZAME VORM VAN GEËLEKTRIFICEERD RIJPLEZIER.

GERECYCLEERDE MATERIALEN – HERGEBRUIKEN IN PLAATS VAN WEGGOOIEN.

Visnetten.
De vloerbekledingen in de BMW iX en in de nieuwe BMW X1 worden vervaardigd uit een kunststofgaren dat uit afgedankte visnetten, vloerbedekkingen en restafval uit de kunststofproductie wordt gewonnen. In een nieuw, ongezien recyclageproces ontstaat uit visnetten en touwen in de toekomst een hoogwaardig gerecycleerd kunststofproduct, dat vanaf 2025 in de nieuwe klasse wordt gebruikt. De in het interieur en exterieur gebruikte bekledingsdelen veroorzaken 25% minder CO2-emissies dan traditioneel geproduceerde componenten.

Gerecycleerde kunststof.
Gerecycleerde materialen worden in heel wat componenten van een BMW gebruikt. Zo bestaan bijvoorbeeld de bumpersteunen, de onderstructuur van de deurbekledingen, de afdekking van de windgeleider en het frame van de voorbekleding van de BMW iX voor 100% uit gerecycleerde kunststof.

Cactusvezels.
De BMW Group ontwikkelt in samenwerking met start-up-bedrijven innovatieve, biogebaseerde oppervlakken. Zo is het nieuw ontwikkelde DeserttexTM bijvoorbeeld samengesteld uit gepulveriseerde cactusvezels en een biogebaseerde polyurethaan-matrix. Zo kunnen dierlijke grondstoffen worden vermeden in combinatie met een aanzienlijke CO2-reductie.
DUURZAMERE KOETSWERKLAKKEN UIT BIOMASSA.

De lakinstallaties in de Europese fabrieken van de BMW Group maken gebruik van matte lakken die niet uit aardolie vervaardigd worden, maar uit hernieuwbare grondstoffen zoals bioafval. In de fabrieken van de BMW Group in Rosslyn en Leipzig wordt bovendien duurzaam geproduceerde corrosiewerende lak gebruikt. De in een TÜV-gecertificeerd proces vastgestelde CO2-besparingen bedragen meer dan 15.000 ton CO2 voor de periode 2022-2030.
VEELGESTELDE VRAGEN OVER WAGENS & MATERIALEN.
Hoe duurzaam zijn elektrische wagens?
De CO2-balans van de volledig elektrische BMW iX3 bv. is in vergelijking met een BMW X3 sDrive20d als referentiewagen bij gebruik van gemiddelde Europese stroom 30% goedkoper (uitgaande van een verbruik volgens de wettelijke WLTP-cyclus). Als de accu uitsluitend met stroom uit hernieuwbare energiebronnen wordt opgeladen, zijn de CO2-emissies zelfs ongeveer 60% lager.
Hoe lang houdt de accu van een elektrische wagen stand?
De BMW Group heeft de afgelopen 10 jaar ervaring opgedaan met meer dan 1 miljoen geëlektrificeerde modellen. Daarom krijgt u bij de aankoop van een nieuwe BMW plug-in-hybride en elektrische BMW i wagen voor de hoogspanningsaccu een uitgebreide garantie tot maximaal 160.000 km.
Op https://www.bmw.de/de/topics/neuwagen/gewaehrleistung.html leest u meer over de voorwaarden.
Welke onderdelen heeft een accu van een elektrische wagen?
Een lithium-ionaccu bestaat uit de vier componenten kathode, anode, separator en elektrolyt. Essentieel voor de kwaliteit van de accu zijn daarbij de precieze hoeveelheden en de kwaliteit van de componenten – maar ook hoe de afzonderlijke componenten samengebracht en verwerkt worden.
Welke toekomstgerichte materialen worden in de wagens van BMW gebruikt?
Met het gebruik van hernieuwbare grondstoffen en natuurvezels, gerecycleerde kunststoffen, veganistische lederalternatieven en circulair textiel wil de BMW Group het algemene bewustzijn voor duurzame materialen verhogen en een transparant inzicht bieden in haar circulaire weg naar een duurzame toekomst.
Vanuit het standpunt van de BMW Group kan alleen een holistische aanpak bij de omgang met beproefde en nieuwe materialen de CO2-uitstoot permanent en duurzaam verminderen. Daarom forceert de BMW Group niet alleen de succesvolle opbouw van een markt voor secundaire materialen, maar intensiveert ze ook de samenwerking met innovatieve start-ups op het gebied van toekomstgerichte materialen.
Wat doet BMW voor de recyclage van accu’s van elektrische wagens?
"Design for Recycling" bij de BMW Group betekent dat al bij de ontwikkeling en productie van elke nieuwe BMW wagen de basis voor zijn milieuvriendelijke recyclage wordt gelegd. Dat omvat ook de afgedankte hoogspanningsaccu’s in elektrische wagens. Naast een tweede gebruik als stationaire stroomopslag om het openbare stroomnet te stabiliseren, stimuleert de BMW Group met verschillende partners ook de recyclage en de creatie van gesloten recyclagecircuits (circulariteit) voor accucellen.
CIRCULARITEIT & HULPBRONNEN.

ONTDEK DE KRACHT VAN CIRCULARITEIT.
ONZE VISIE: UIT DE WAGENS VAN VANDAAG BOUWEN WE DE WAGENS VAN MORGEN.
Een verantwoordelijke omgang met natuurlijke hulpbronnen speelt voor de BMW Group een centrale rol. Daarbij willen we de grondstoffen verder gebruiken volgens onze vier principes van de circulaire economie:
RE:THINK – Alles wat we doen is gericht op de circulaire economie
RE:DUCE – Met minder meer bereiken waar we kunnen
RE:USE – De levenscyclus van individuele producten verlengen
RE:CYCLE – De hulpbronnen zo lang mogelijk in de kringloop houden
DE VIER FASEN IN HET LEVEN VAN EEN ACCUCEL.

Ontwikkeling.
In het competentiecentrum accucel in München onderzoekt de BMW Group de ideale chemische samenstelling van de cellen van een lithium-ionaccu. Hiervoor worden de componenten kathode, anode, separator en elektrolyt aan een uitgebreid ontwikkelingsproces onderworpen.

Gebruik in de wagen.
Elektrische wagens halen vandaag al een rijbereik van meer dan 600 km met één acculading, waarbij de tendens toeneemt. De ervaring leert dat elektrische wagens hetzelfde aantal kilometers kunnen bereiken als conventionele wagens zonder dat het nodig is om de hoogspanningsaccu te vervangen.

Second life.
Na intensief gebruik van de lithium-ionaccu in de wagen kan hij nog vele jaren worden gebruikt, bv. als stationaire opslag in accuparken, voor hij aan het recyclageproces begint.

Recyclage.
De grondstoffen van de accucel kunnen worden gerecycleerd. In het competentiecentrum accucel ontwikkelt de BMW Group het gebruik van secundaire grondstoffen voor toekomstige accucellen. Hiermee wordt de levenscyclus van de accucel gesloten – en kan hij van voren af aan beginnen.
WIND, ZON EN INNOVATIEVE TECHNOLOGIEËN.
TWEE FABRIEKEN. TWEE VOORBEELDEN.

Windkracht.
De vier windmolens op het terrein van de fabriek van de BMW Group Leipzig kunnen elk een nominaal vermogen van 2,5 MW halen. Ze dekken ongeveer een achtste van de elektrische energie die in de fabriek nodig is. Een intelligent accupark, waarin tot 700 BMW i3-accu's met elkaar verbonden zijn, slaat overtollige energie uit de vier windturbines op in tijden van overaanbod en voedt stroom terug in het net bij windstilte.

Fotovoltaïsche systemen.
De zonne-installatie in de fabriek van BMW Brilliance Automotive Ltd. in Dadong (Shenyang) kan in 2022 meer dan 21 MWh regeneratieve stroom produceren. Door de uitbreiding van Shenyang met 110.000 m2 – dat is ongeveer 15 voetbalvelden – is de oppervlakte ervan vergroot tot 290.000 m2.
VEELGESTELDE VRAGEN OVER CIRCULARITEIT & HULPBRONNEN.
Wat betekent circulaire economie?
Circulaire economie, ook wel circulariteit genoemd, staat voor het principe dat producten na gebruik worden ingezet als grondstof voor nieuwe producten of materialen.
Waarom is circulaire economie belangrijk?
Het milieu beschermen en in stand houden, waardevolle hulpbronnen meermaals gebruiken en ervoor zorgen dat er minder afval ontstaat – dat is wat de BMW Group met haar vier principes van de circulaire economie nastreeft. Bovendien kan door het gebruik van secundaire materialen CO2 bespaard worden (bv. aluminium). Innovatie is de sleutel tot een circulaire economie.
Welke energiebronnen gebruikt BMW?
De fabrieken van de BMW Group stimuleren milieubescherming door een transformatie met focus op duurzaamheid en het gebruik van hernieuwbare energie. Afhankelijk van de omstandigheden en de locatie zetten we de meest effectieve maatregel in. Dat gaat van de regionale groene stroom uit waterkracht onder andere voor de fabrieken van de BMW Group in München en Dingolfing over de stroomproductie uit fotovoltaïsche installaties in de Chinese BBA-fabrieken in Shenyang over een biogasinstallatie ongeveer 100 km van de fabriek van de BMW Group in het Zuid-Afrikaanse Rosslyn tot de stroomopwekking uit windenergie in de fabriek van de BMW Group in Leipzig.
PRODUCTIE & TOELEVERINGSKETEN.
MAATREGELEN VOOR MEER DUURZAAMHEID IN DE BMW PRODUCTIEVESTIGINGEN.
Focus op duurzaamheid en dicht bij de klant staan kenmerken de BMW Group. Daarom produceren wij over de hele wereld rechtstreeks ter plaatse, met inachtneming van uniforme kwaliteits- en veiligheidsnormen.

DUITSLAND.
München: Door een omgekeerdeosmose-installatie wordt afvalwater uit het kathodische dompellakprocedé – het aanbrengen een soort grondlaag voor wagens – verwerkt en in dezelfde processtap opnieuw gebruikt. Daardoor daalt het jaarlijkse verbruik van vers water met meer dan zes miljoen liter. Het ongeveer 10.000 m2 grote, groene dak van de lakafdeling verbetert niet alleen de isolatie, maar ook de luchtkwaliteit ter plaatse.
Dingolfing: Dankzij een warmtekrachtkoppelingsinstallatie produceert de fabriek van de BMW Group in Dingolfing zelf bijna de helft van haar stroombehoefte. Bij de uitbesteding wordt 100% groene stroom gebruikt, waaronder ook groene stroom die direct afkomstig is van lokale waterkrachtcentrales. De fabriek dekt meer dan 40% van de waterbehoefte via eigen bronnen en spaart zo de drinkwaterreserves van de regio.
Leipzig: Een intelligent accupark slaat overtollige energie uit de vier windturbines op in tijden van overaanbod en voedt stroom terug in het net bij windstilte.
DADONG (CHINA).
Naast de ongeveer 110.000 m2 grote zonne-installatie scheidt de fabriek van BMW Brilliance Automotive Ltd. in Dadong (Shenyang) schroot uit aluminium en staal volgens materiaalsoort en verbruikt ze bij het lakken geen vers water. Het station in de fabriek zelf maakt het bovendien mogelijk om 80% van de afgewerkte wagens geheel of gedeeltelijk per trein naar hun bestemming te vervoeren.
ROSSLYN (ZUID-AFRIKA).
De fabriek van de BMW Group in Rosslyn haalt haar stroom uit een biogasinstallatie op ca. 100 km afstand, die aan een groot rundveebedrijf gekoppeld is. De mest van ongeveer 30.000 dieren dekt tot 30% van de elektriciteitsbehoefte ter plaatse. In de lakafdeling wordt bovendien – net als in Leipzig – duurzaam geproduceerde corrosiewerende lak gebruikt, waardoor 40% CO2 wordt bespaard in vergelijking met lak op een fossiele basis.
1. SPARTANBURG (VS).
De fabriek van de BMW Group in Spartanburg gebruikt het methaangas van de aangrenzende stortplaats om met een warmtekrachtkoppelingsinstallatie tot 25% van de eigen energiebehoefte te voorzien. 400 zonnepanelen produceren jaarlijks nog eens 135 MWh groene stroom.
2. DUITSLAND.
München: Door een omgekeerdeosmose-installatie wordt afvalwater uit het kathodische dompellakprocedé – het aanbrengen een soort grondlaag voor wagens – verwerkt en in dezelfde processtap opnieuw gebruikt. Daardoor daalt het jaarlijkse verbruik van vers water met meer dan zes miljoen liter. Het ongeveer 10.000 m2 grote, groene dak van de lakafdeling verbetert niet alleen de isolatie, maar ook de luchtkwaliteit ter plaatse.
Dingolfing: Dankzij een warmtekrachtkoppelingsinstallatie produceert de fabriek van de BMW Group in Dingolfing zelf bijna de helft van haar stroombehoefte. Bij de uitbesteding wordt 100% groene stroom gebruikt, waaronder ook groene stroom die direct afkomstig is van lokale waterkrachtcentrales. De fabriek dekt meer dan 40% van de waterbehoefte via eigen bronnen en spaart zo de drinkwaterreserves van de regio.
Leipzig: Een intelligent accupark slaat overtollige energie uit de vier windturbines op in tijden van overaanbod en voedt stroom terug in het net bij windstilte.
3. DEBRECEN (HONGARIJE).
Met de nieuwe fabriek van de BMW Group in Debrecen ontstaat de eerste autofabriek ter wereld die bij de productie van wagens volledig afziet van het gebruik van fossiele energiebronnen.
4. DADONG (CHINA).
Naast de ongeveer 110.000 m2 grote zonne-installatie scheidt de fabriek van BMW Brilliance Automotive Ltd. in Dadong (Shenyang) schroot uit aluminium en staal volgens materiaalsoort en verbruikt ze bij het lakken geen vers water. Het station in de fabriek zelf maakt het bovendien mogelijk om 80% van de afgewerkte wagens geheel of gedeeltelijk per trein naar hun bestemming te vervoeren.
5. CHENNAI (INDIA).
In de fabriek van de BMW Group in Chennai werd in 2021 ongeveer 13 miljoen liter regenwater opgevangen, waarmee ongeveer 90% van de jaarlijkse behoefte aan water werd gedekt. De zonne-installatie van de fabriek leverde ondertussen meer dan 60% van het benodigde energieverbruik.
6. ROSSLYN (ZUID-AFRIKA).
De fabriek van de BMW Group in Rosslyn haalt haar stroom uit een biogasinstallatie op ca. 100 km afstand, die aan een groot rundveebedrijf gekoppeld is. De mest van ongeveer 30.000 dieren dekt tot 30% van de elektriciteitsbehoefte ter plaatse. In de lakafdeling wordt bovendien – net als in Leipzig – duurzaam geproduceerde corrosiewerende lak gebruikt, waardoor 40% CO2 wordt bespaard in vergelijking met lak op een fossiele basis.
BMW NEEMT ZIJN VERANTWOORDELIJKHEID.
Duurzaamheid heeft bij BMW vele aspecten: van het controleren van onze toeleveringsketens tot het ondersteunen van externe programma's doen we er alles aan om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden.

Duurzaamheidsprogramma's.
Als eerste Duitse autoconstructeur neemt de BMW Group deel aan de “Business Ambition for 1,5 °C”. Daartoe behoort onze inzet voor klimaatneutraliteit in de waardeketen tot 2050. Daarmee zijn we ook automatisch lid van het “Race to Zero”-programma van de VN. Maar ook het langdurige lidmaatschap van het “United Nations Environmental Program” toont hoe serieus de BMW Group duurzaamheid neemt.

Cobalt for Development.
De BMW Group heeft de ambitie om de kobaltwinning en -verwerking in overeenstemming met haar duurzaamheids- en internationaal geldende arbeidsnormen te laten plaatsvinden. In 2018 heeft de BMW Group daartoe samen met andere partners het sectoroverschrijdende initiatief Cobalt for Development gelanceerd om zo de arbeids- en leefomstandigheden van de arbeiders in de kleinschalige mijnbouw van kobalt in de Democratische Republiek Congo te verbeteren.

Beheer van toeleveringsketens en logistiek.
Een proces in meerdere stappen legt onze verantwoordelijkheid voor het leveranciersnetwerk op alle relevante gebieden van de BMW Group vast. Wij hebben sociale en milieunormen opgenomen, onder andere op het gebied van energiegebruik, logistiek en de ontwikkeling van onderdelen, maar ook in het gunningsproces als beslissingscriterium en in de ontwikkeling van leveranciers. Om deze milieu- en sociale normen te realiseren, zijn we medeoprichter van het daarvoor opgerichte Responsible Supply Chain Initiative (RSCI) en zetten we nu al voor een deel in op elektrische vrachtwagens voor het leveren van grondstoffen en ondersteunen we initiatieven om de uitstoot van het transport van wagens over zee te beperken.
VEELGESTELDE VRAGEN OVER PRODUCTIE & TOELEVERINGSKETEN.
Welke maatregelen neemt de BMW Group bij de aankoop van grondstoffen?
Het zelfverklaarde doel van de BMW Group is te garanderen dat de milieu- en sociale normen in het leveranciersnetwerk worden nageleefd. Daarbij hoort met name de eerbiediging van de mensenrechten en de duurzame winning van grondstoffen. Er zijn potentiële risico's, met name bij de winning en verdere verwerking van 37 voor ons relevante grondstoffen en groepen grondstoffen. Daartoe behoren bv. natuurlijk rubber, wolfraam, lithium en kobalt. Deze risico’s pakken we aan met voor de BMW Group specifieke en gestandaardiseerde, preventieve en reactieve maatregelen, die op elke grondstof zijn afgestemd.
Welke duurzaamheidsnormen gelden voor BMW leveranciers?
De BMW Group neemt een groot aantal maatregelen om milieu- en sociale normen in het leveranciersnetwerk te garanderen. BMW verwacht van alle leveranciers dat ze een effectief milieubeheerprogramma implementeren, milieunormen naleven en voortdurend het verbruik van hulpbronnen en de milieueffecten (energie, water, afval, emissies enz.) minimaliseren. Verschillende maatregelen, zoals audits, zullen dit controleren.
Wat zijn CO2-emissies?
CO2-emissies ontstaan bijvoorbeeld door de verbranding van koolstofhoudende materialen zoals olie, kolen en hout. Daarom is de CO2-uitstoot sinds de industrialisering enorm gestegen. De uitstoot van CO2 wordt veroorzaakt door de productie van elektriciteit en warmte, door de industrie, maar ook door huishoudens. In de auto-industrie kunnen CO2-emissies ontstaan bij de productie, het gebruik en de afvalverwerking van wagens. Daarom probeert de BMW Group zich in te zetten op al deze drie punten en de CO2-emissies te verminderen.
Hoe helpt BMW mij om mijn CO2-voetafdruk te verminderen?
Met de overstap naar een geëlektrificeerd BMW model kan de individuele CO2-voetafdruk in vergelijking met een wagen met klassieke verbrandingsmotor in de gebruiksfase verminderd worden. Technologieën zoals eDrive Zones helpen bovendien het volledige potentieel van een BMW plug-in-hybride te realiseren. Bovendien biedt de My BMW App digitale oplossingen ter ondersteuning van uw e-mobiliteit en slimme diensten voor een milieuvriendelijk rijgedrag.
Ontdek meer hierover op www.bmw.be/nl/topics/offers-and-services/bmw-digital-services-and-connectivity/my-bmw-app.html
SOCIAL & CORPORATE GOVERNANCE.
KOM MEER TE WETEN – MET DE BMW PODCASTS.
Beleef spannende, nieuwe perspectieven op duurzaamheid bij BMW met de podcasts van onze medewerkers.

WE GEVEN DUURZAAMHEID EEN GEZICHT.
IN SAMENWERKING MET ONZE EXPERTS.


Anna is specialist Sustainability Interior en deelt haar perspectief op duurzame materialen.
Daniela is Head of Sustainability Design BMW Group en vertelt hoe duurzaamheid elke ontwerpbeslissing beïnvloedt.


MEER BIODIVERSITEIT DOOR BIJEN OP HET TERREIN.

Naast haar consequente doelstellingen op het vlak van duurzaamheid volgt de BMW Group samen met haar medewerkers ook tal van kleine initiatieven voor het behoud van milieu en soorten. In München, Leipzig, Regensburg, Berlijn of Dingolfing: in verschillende vestigingen van de BMW Group in Duitsland hebben tal van bijensoorten en -volken een nieuwe thuis gevonden. Het idee komt van medewerkers en levert een belangrijke bijdrage aan meer biodiversiteit.
SOCIALE VERANTWOORDELIJKHEID BIJ DE BMW GROUP.

Diversiteit.
De BMW Group ziet diversiteit als een kracht. Wij brengen verschillende visies, ervaringen en competenties in het dagelijkse werk – en versterken zo onze innovatiekracht. Met trainingen, lezingen en dialoogformules sensibiliseren we werknemers en leidinggevenden. We bevorderen diversiteit en gelijke kansen bij de werving en personeelsontwikkeling. Bescherming tegen discriminatie, gelijke behandeling van alle werknemers en waardering in de dagelijkse praktijk zijn stevig verankerd in onze richtlijnen.

Maatschappelijk engagement.
Als onderneming met personeel uit verschillende landen en vestigingen op vijf continenten maken wij deel uit van de maatschappij. Onze ecologische, economische en sociale verantwoordelijkheid reikt daarom ook verder dan onze kerntaken. Op alle internationale locaties leggen we de nadruk van ons werk op betere levensomstandigheden, onderwijskansen en interculturele verstandhouding. Door ons veelvuldig engagement dragen we ook bij aan het bereiken van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.

BMW Foundation Herbert Quandt.
De BMW Foundation Herbert Quandt is een onafhankelijke ondernemingsstichting die als belangrijke partner met haar activiteiten bijdraagt aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de BMW Group. Tegelijkertijd stimuleert ze leiders wereldwijd om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen en zich in te zetten voor een vreedzame, rechtvaardige en duurzame toekomst.
VEELGESTELDE VRAGEN OVER SOCIAL & CORPORATE GOVERNANCE.
Hoe neemt de BMW Group haar sociale en culturele verantwoordelijkheid op?
Engagement voor duurzaamheid behoort tot de essentie van de BMW Group. Als onderneming met personeel uit verschillende landen en vestigingen op vijf continenten maken wij deel uit van de maatschappij en nemen wij onze verantwoordelijkheid. Wij zetten ons in voor interculturele communicatie, goed onderwijs voor kinderen en jongeren en verkeersveiligheid. Het vrijwillige engagement van onze medewerkers draagt net zo goed bij aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de BMW Group als de BMW Foundation Herbert Quandt als onafhankelijke ondernemingsstichting.
Welke duurzame innovaties volgt BMW?
Met de BMW iFACTORY presenteert de BMW Group een revolutionaire strategie voor de autoproductie van de toekomst. De toepassing van de BMW iFACTORY gebeurt in alle fabrieken van de BMW Group wereldwijd. Met flexibele, efficiënte en digitale productietechnologieën stelt ze zowel nieuwe maatstaven op het gebied van klimaatbescherming als concurrentievermogen. Het pioniersproject is de nieuwe fabriek in het Hongaarse Debrecen, waar vanaf 2025 de volledig elektrische nieuwe klasse van de band zal lopen.
Hoe zet de BMW Group zich in voor diversiteit?
De BMW Group ziet diversiteit als een kracht. Daarom sensibiliseren we met trainingen, voordrachten en dialoogformaten werknemers en leidinggevenden voor de positieve bijdrage die diversiteit in het bedrijf kan leveren. Bovendien bevordert de BMW Group diversiteit en gelijke kansen bij de werving en bij de personeelsontwikkeling. Centrale principes zoals bescherming tegen discriminatie, gelijke behandeling van alle medewerkers of waardering in de dagelijkse omgang zijn stevig verankerd in richtlijnen zoals de Gedragscode van de BMW Group of de code van de BMW Group over mensenrechten en arbeidsvoorwaarden.
Welke sociale projecten ondersteunt de BMW Group?
De BMW Group heeft de ambitie om met haar maatschappelijk engagement in concrete behoeften te voorzien en een effect op lange termijn te bereiken. We richten ons op projecten die we gericht kunnen ondersteunen met onze competenties. Op onze locaties ontwikkelen we onderwijsprojecten om de stap naar de arbeidsmarkt voor jongeren te vergemakkelijken en hun zo betere levensvooruitzichten te bieden. Samen met de United Nations Alliance of Civilisations (UNAOC) hebben we sinds 2011 regelmatig de Intercultural Innovation Award uitgereikt. De prijs wordt toegekend aan projecten die op zoek zijn naar constructieve oplossingen voor interculturele spanningen en conflicten.
STROOMVERBRUIK EN RIJBEREIK.
BMW iX xDrive40:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 21,2–19,3
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 394–426
De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen. Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/wltp