BMW M modellen BMW M wagens rijdend op circuit

OVERZICHT VAN DE ONTWIKKELING VAN DE BMW M MODELLEN.

Passie voor de autosport, exclusiviteit en perfectie – volg ons door bijna 50 jaar BMW M wagens! Wij presenteren u wagens van de legendarische BMW M1 over de M3 tot de huidige BMW M8 met een buitengewoon vermogen en de mogelijkheid om de modellen met de uitrustingen van BMW Individual en BMW M Performance Parts precies aan uw eigen karakter aan te passen.

Meer lezen

OVERZICHT VAN DE ONTWIKKELING VAN DE BMW M MODELLEN.

BMW M

DE BMW M1 (E26).

BMW M modellen BMW M1 E26 driekwart vooraanzicht stilstaand

De eerste door het toenmalige BMW Motorsport GmbH ontwikkelde wagen fascineert op het einde van de jaren zeventig met zijn tijdloze wigvorm. De vorm is ontworpen door designlegende Giorgio Giugiaro en is gebaseerd op de BMW Turbo, een studie uit 1972 van BMW designer Paul Bracq met jarenlange staat van dienst.  De smalle nieren, de uitklapbare koplampen en de scherp getekende lijnen verbinden esthetiek en dynamiek. Maar ook het vermogen is legendarisch: hij is tot 1983 de snelste Duitse seriewagen. De supersportwagen met middenmotor haalt een topsnelheid van duidelijk boven de 260 km/u en sticht zo de traditie van M wagens voor de weg. 

Van 1979 tot 1981 werden slechts 460 exemplaren met de hand gebouwd. Wie het geluk heeft om met eentje te kunnen rijden, is vol van de buitengewone rijeigenschappen, de formidabele dynamiek in bochten en de snel in de toeren klimmende 3,5-litermotor.

Productieperiode: 1978 – 1981

Motoren: 3,5 liter (204 kW), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.359 mm/1.824 mm/1.138 mm

BMW 1 REEKS M COUPÉ (E82).

BMW M modellen BMW 1 Reeks M Coupé E82 driekwart vooraanzicht rijdend op de weg

Hoewel de BMW 1 Reeks al sinds 2004 bestuurders overtuigt die ook in een compacte wagen een sportief karakter en uitstekende rijeigenschappen op prijs stellen, is de BMW 1 Reeks M Coupé pas sinds 2011 verkrijgbaar. Twee turbocompressoren geven de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor een vermogen van 340 pk (250 kW), dat in combinatie met de korte wielbasis en de in vergelijking met de gewone BMW 1 Reeks grotere spoorbreedte een rijgevoel van buitengewone dynamiek creëert. Meer dan 6.300 stuks worden tegen 2012 gebouwd. Drie jaar later knoopt de BMW M2 aan bij deze traditie en zet hij het concept voort van een compacte wagen met de beste eigenschappen van een sportwagen.

Productieperiode: 2011 – 2012

Motoren: 3,0 liter (250 kW, 340 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.380 mm/1.803 mm/1.420 mm

DE BMW M2 (F87).

BMW M modellen BMW M2 F87 zijaanzicht rijdend op de weg

Als opvolger van de BMW 1 Reeks M Coupé zet de BMW M2 sinds 2015 de lijn van de dynamische en krachtige compacte coupés voort die aan de basis liggen van de BMW 2002 Turbo en de BMW M3 (E30).

Dat blijkt al uit de opvallende, zelfbewuste buitenkant van de wagen met breed uitgebouwde spatborden en de grote luchtinlaten in de voorschort. De 6-cilinder turbobenzinemotor overtuigt met soepelheid en kracht, die als optie via een versnellingsbak met dubbele koppeling op de weg wordt overgebracht. Vanaf 2018 neemt de BMW M2 Competition het over met een bijkomend vermogen van 30 kW (40 pk), enkel overtroffen door de tot 2.200 stuks beperkte M2 CS (Club Sport), waarvan de motor 331 kW (450 pk) levert. In elke uitvoering zorgt de M ophanging voor zuivere, heldere rijeigenschappen, precieze controle en rijplezier.

Productieperiode BMW M2: 2015 – 2018, M2 Competition: 2018 – 2020, M2 CS: 2020

Motoren: 3,0 liter (272 – 331 kW, 370 – 450 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4461 – 4468 mm / 1854 – 1871 mm / 1410 – 1414 mm

DE BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80).

BMW M modellen BMW M3 G80 vooraanzicht rijdend op de weg

Oorspronkelijk moest de BMW M3 (E30/2S, E30/2SC) de wegversie van een racewagen zijn, maar de interesse is zo overweldigend dat heel wat meer dan de nodige 5.000 exemplaren voor toelating bij Groep A verkocht worden. De buitenkant geeft al blijk van extreme dynamiek met de breed uitgebouwde spatborden, de iconische achterspatborden en de nieuw vormgegeven C-stijl. Maar ook binnenin is alles voorzien wat in de racesport zijn waarde bewezen heeft: geventileerde remschijven, de sportversnellingsbak met de linksonder gemonteerde eerste versnelling, de 4-cilinder benzinemotor van 2,3 liter met een vermogen van 200 pk (143 kW).

Terwijl de raceversie van overwinning naar overwinning rijdt, overtreft de BMW M3 in de verkoop alle verwachtingen: de wagen, inclusief de cabrioversie, wordt meer dan 18.000 keer verkocht. Daarbij komen bovendien de vernieuwde Evolution-versie van 220 pk (154 kW) en de BMW M3 Sport Evolution met een cilinderinhoud van 2,5 liter en 238 pk (166 kW).

In 1992 zet de tweede generatie van de BMW M3 (E36) het succesverhaal voort. De wagen ziet er duidelijk volwassener uit met slechts enkele aanpassingen ten opzichte van het normale model: bijvoorbeeld de aerodynamisch geoptimaliseerde M buitenspiegels. Onder de motorkap zijn de aanpassingen echter radicaal: de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor van 286 pk (210 kW) met variabele bovenliggende nokkenassen (VANOS-systeem) maakt een adembenemende acceleratie mogelijk, en vanaf 1995 heeft de modelupdate niet alleen een 200 cm3 grotere cilinderinhoud, maar ook een vermogen van 321 pk (236 kW).

Tegen de eeuwwisseling komt de BMW M3 (E46) in zijn derde editie naar de showrooms, een jaar later volgt de BMW M3 Cabrio. Ze zetten het basisidee van de BMW M3 voort om zo weinig mogelijk gewicht met zo veel mogelijk rijdynamiek te combineren. Met 343 pk (252 kW) zijn rijprestaties mogelijk die het M DNA waardig zijn. Aan de buitenkant onderscheiden coupé en cabrio zich van het standaardmodel door het bredere spoor, de kieuwen op het voorste spatbord en de powerdome op de motorkap. 

In de van 2007 tot 2013 gebouwde BMW M3 zorgen meteen meerdere vernieuwingen voor furore: zoals bij de normale modellen zijn nu drie koetswerkvarianten verkrijgbaar – Berline (E90), Coupé (E92) en Cabrio (E93). Voor het eerst heeft een BMW M3 een V8-motor. De vierlitermotor levert 420 pk (309 kW) en haalt een toerental tot 8.300 toeren per minuut – de seriemotor met het hoogste toerental die BMW ooit gebouwd heeft! Met het optionele M Driver’s Package haalt de wagen zo een topsnelheid van 280 km/u. 

De vijfde generatie van de BMW M3 (F80) zet vanaf 2014 opnieuw in op een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor, die voor het eerst in een M3 met turbocompressoren is uitgerust. De motor geeft zijn maximumkoppel al bij 1.850 t/min vrij en maakt zo vanuit vrijwel elke positie harde sprints mogelijk. De berline is de enige koetswerkvorm van de 431 pk (317 kW) sterke BMW M3 – de bijbehorende coupé en cabrio heten nu M4. De spatbordverbredingen, de M buitenspiegels en het donkere M dak van carbon tonen ook aan de buitenkant dat deze wagen kan bogen op buitengewone rijeigenschappen en een uitzonderlijke rijdynamiek. Vanaf 2016 is de BMW M3 Competition verkrijgbaar, met een motor van 450 pk (331) kW en met standaard adaptieve M ophanging. 

En in 2018 werd de BMW M3 CS drie maanden lang gebouwd, met een motor van nog eens 10 pk meer en dus een vermogen van 460 pk (338 kW).

Sinds 2021 is de BMW M3 (G80) verkrijgbaar, waarvan het uiterlijk radicaal verschilt van dat van de standaardberline, want hij beschikt over de grote, rechtopstaande nieren. Hij zet het concept van de combinatie van sportiviteit, dynamiek en dagelijkse functionaliteit van de vorige BMW M3’s voort – de sportberline is met een manuele zesversnellingsbak en een motor van 480 pk (353 kW) uitgerust; in de eveneens verkrijgbare BMW M3 Competition levert hij 510 pk (375 kW). De 8-traps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic maakt razendsnel schakelen mogelijk voor maximale rijdynamiek in combinatie met de precies afgestelde M ophanging. 

Productieperiode BMW M3: 1986 – vandaag

Motoren: 2,3 – 3,0 liter (143 – 375 kW, 200 – 510 pk), 4-, 6- & 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4346 – 4794 mm / 1680 – 1887 mm / 1370 – 1431 mm

DE BMW M4 (F82, F83, G82).

BMW M modellen BMW M4 G82 driekwart zijaanzicht stilstaand

De BMW 4 Reeks vervangt de coupé uit de 3 Reeks en vormt een keerpunt. De duidelijk apart ontworpen wagen onderscheidt zich aanzienlijk van de BMW 3 Reeks – door zijn naar achteren geplaatste passagiersruimte, langere motorkap en kortere overhangen. Dat alles zorgt voor een expressievere, krachtigere verschijning. Dat geldt ook voor de BMW M4 Coupé, net als voor de uitvoeringen M4 Coupé Competition (2016 – 2020) met een vermogen van 450 pk (331 kW) en de M4 Coupé CS van 460 pk (338 kW) in 2017 en 2018. Ondertussen is de M4 verkrijgbaar als GTS Coupé (2017 – 2018), aangedreven door een motor van 500 pk (368 kW). De M4 Cabrio en de M4 Competition Cabrio zorgen voor een frisse wind. Alle wagens hebben dezelfde 6-cilinder benzinemotor van 3,0 liter met een bi-uitlaatgasturbocompressor.

De tweede generatie, duidelijk langer en breder, legt met de naar voren hellende dubbele nieren duidelijke visuele accenten. In de M4 levert de 3,0 liter-benzinemotor met 6 cilinders 480 (manuele versnellingsbak) of 510 pk (automatische 8-versnellingsbak) (353 of 375 kW) en haalt hij met het optionele M Driver’s Package een snelheid van 290 km/u. Dynamiek en wendbaarheid worden geaccentueerd door een precies, compromisloos design.

Productieperiode BMW M4: 2014 – vandaag

Motoren: 3,0 liter (317 – 375 kW, 431 – 510 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4671 – 4794 mm / 1870 – 1887 mm / 1383 – 1394 mm

DE BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).

BMW M modellen BMW M5 F90 driekwart vooraanzicht rijdend op de weg

De eerste BMW M5 (E28S) verschilde in 1985 visueel nauwelijks van de standaardberline. De met de hand vervaardigde wagens beschikken echter over de geactualiseerde motor uit de BMW M1 en halen zo een snelheid van meer dan 250 km/u. Daarmee is met meer dan 2.200 gebouwde exemplaren de basis gelegd voor de topversie van een van de meest succesvolle sportberlines.

In 1988 komt met het nieuwe BMW 5 Reeks-model ook een nieuwe M5 (E34S). Die levert in het begin 315 pk (232 kW), maar in 1992 worden de motoren aangepast. Nu halen ze uit een cilinderinhoud van 3,8 liter een vermogen van 340 pk (250 kW) – en in een kleine uitgave van minder dan 900 exemplaren is de wagen ook beschikbaar als M5 Touring. Dankzij het onberispelijke rijgevoel en de hoge precisie bij het sturen komt ook deze M5 in elke situatie superieur voor de dag. 

In de jaren 1998 tot 2003 verovert de BMW M5 (E39S) de wegen met een 8-cilinder motor, met een cilinderinhoud van vijf liter en een vermogen van 400 pk (294 kW). Hij is op dat moment het schoolvoorbeeld van een sportberline – geschikt voor elke situatie, en toch dankzij de rijprestaties en de dynamiek een match voor bijna elke sportwagen.

Het vervolgmodel (E60) komt pas in 2005 in de showrooms, gevolgd door de Touring-versie (E61) in 2007, die ook de laatste M5 in deze koetswerkvorm is. Uitgerust met een 10-cilinder motor versnelt zijn vermogen van 507 pk de wagen met het als optie verkrijgbare M Driver’s Package tot 305 km/u. 

In 2011 voorziet BMW M GmbH de M5 (F10) voor het eerst van een motor met dubbele turbocompressor. De motor levert 560 pk (412 kW) en is op dat moment het krachtigste model in het gamma van BMW. Twee jaar later is het eerste M5 Competition-model verkrijgbaar met een lichte vermogenstoename tot 575 pk (423 kW). In 2014 levert de 8-cilinder in het speciale model “30 Years M5” na een revisie 600 pk (441 kW). Buitengewoon is het feit dat het maximumkoppel tussen 1.500 en 5.750 toeren per minuut paraat is – zo is in haast elke situatie het acceleratievermogen volledig beschikbaar.

De huidige BMW M5 (F90) blijft sinds 2017 trouw aan de productlijn en combineert de typische M sportiviteit met comfort en elegantie van de BMW 5 Reeks Berline. Met de motor uit de vorige M5, de nieuwe vierwielaandrijving M xDrive en een 8-traps M versnellingsbak Steptronic zijn krachtige acceleraties en een uitstekende dynamiek typische eigenschappen van deze wagen van BMW M GmbH. Enkel in 2018 overtroffen door de BMW M5 Competition, die 25 pk meer levert en dus 625 pk (460 kW) op de weg overbrengt. En de BMW M5 CS (Competition Sport) is beperkt tot een productieperiode van één jaar. Met zijn vermogen van 635 pk (467 kW) accelereert hij in 3,0 seconden van 0 tot 100 km/u. Carbondelen reduceren het gewicht van de extreem sportieve berline, die als optie pas bij 305 km/u elektronisch wordt begrensd.

Productieperiode BMW M5: 1985 – 1995, 1998 – 2003, 2005 – vandaag

Motoren: 3,5 – 5,0 liter (302 kW, 410 pk), 6-, 8- & 10-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4620 – 4966 mm / 1700 – 1903 mm / 1400 – 1512 mm

DE BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).

BMW M modellen BMW M6 F13 driekwart zijaanzicht rijdend op de weg

Al in 1984 loopt de voorouder van de M6 van de band, de BMW M635CSi. Uitgerust met de vernieuwde motor uit de BMW M1 maakt zijn vermogen van 286 pk (210 kW) van de door Paul Bracq ontworpen coupé een van de snelste sportwagens die op dat moment verkrijgbaar zijn.

In 2005 brengt BMW na het aflopen van de BMW 8 Reeks (E31) opnieuw een coupé in de luxeklasse op de markt. Ontworpen onder Chris Bangle is de wagen uitgerust met alles wat typisch is voor een M Coupé: een buitengewoon krachtige 10-cilinder motor van 507 pk (373 kW), een karaktervol en zelfbewust design en een regelbare ophanging die zowel comfort als exacte precisie en rijdynamiek garandeert. Dat geldt zowel voor de gesloten als voor de cabrio-versie van de wagen.

In 2012 wordt de opvolger voorgesteld. De motor heeft nu twee cilinders minder, maar duidelijk meer vermogen. De V8-benzinemotor met dubbele turbocompressor levert 560 pk (412 kW), als M6 Competition 575 pk (423 kW). De motor van de Competition Coupé wordt midden 2015 vernieuwd en brengt zo via de zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling 600 pk (441 kW) op de weg over. Met het als optie verkrijgbare M Driver’s Package haalt de BMW M6 een snelheid van 305 km/u. Deze rijprestaties worden bereikt door de Coupé, de Cabrio en de vanaf 2013 verkrijgbare Gran Coupé. 

Productieperiode BMW M6: 2005 – 2018

Motoren: 4,4 – 5,0 liter (373 – 441 kW, 507 – 600 pk), 8- & 10-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4871 – 4898 mm / 1855 – 1899 mm / 1372 – 1377 mm

DE BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).

BMW M modellen BMW M8 F92 driekwart achteraanzicht stilstaand met model

De M8 Coupé was er al bijna 30 jaar geweest: in het begin van de jaren negentig ontwikkelden BMW ingenieurs een prototype van de BMW M8 met een V12-motor op basis van de E31 Coupé.

Maar pas in 2019 verschijnt met de BMW M8 Competition Coupé (F92), de Cabrio (F91) en de Gran Coupé (F93) een BMW met die naam in de showrooms. Twee parallel geschakelde turbocompressoren bieden de 8-cilinder een vermogen van 625 pk (460 kW), dat met het als optie verkrijgbare M Driver’s Package een snelheid van duidelijk boven de 300 km/u mogelijk maakt. 

Maar ook als hij stilstaat is de BMW M8 de perfecte combinatie van sportiviteit en luxe. De radicale lijnvoering is dynamisch en toch uiterst elegant. Details zoals het radiatorrooster in zwart chroom of de spiegelbehuizingen in Schwarz hochglänzend zorgen voor een sportief karakter. Dat wordt onder meer onderstreept door het standaard carbondak. Daarnaast zorgt de adaptieve M ophanging, die zich aan elke rijsituatie aanpast en de BMW M xDrive ondersteunt, voor een onvergelijkbare rijdynamiek. In de Coupé, de Cabrio of de vierdeurs Gran Coupé – deze wagens bieden in elk opzicht superlatieven.

Productieperiode BMW M8 Competition: 2019 – vandaag

Motoren: 4,4 liter (460 kW), 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4867 – 5098 mm / 1907 – 1948 mm / 1353 – 1420 mm

DE BMW X3 M COMPETITION (F97).

BMW M modellen BMW X3 M F97 driekwart vooraanzicht rijdend

Voor het eerst is in 2019 een BMW X3 als M variant verkrijgbaar. Met de bijzonder krachtige 6-cilinder benzinemotor met dubbele turbo accelereert de wagen in ruim 4 seconden van 0 tot 100 km/u, sinds de revisie in 3,8 seconden. Een M xDrive vierwielaandrijving met actief M differentieel zorgt ervoor dat het vermogen van 480 pk (353 kW) in elke omgeving zijn kracht kan ontplooien – een fascinerende combinatie van X en M DNA. Hetzelfde geldt voor de BMW X3 M Competition-variant met 510 pk (375 kW).

Ook aan de buitenkant toont de BMW X3 M zijn prestatievermogen. De horizontale schouderlijn verbindt de zelfbewuste voorkant met de opvallende achterkant. De nieren in Schwarz hochglänzend en de M kieuwelementen aan de zijkanten met hun driedimensionale structuren wijzen al aan de buitenkant op de hoogwaardige technologie die in het interieur van de wagen wacht: bijvoorbeeld de M sportzetels voor buitengewone zijdelingse steun of de M decoratieve lijsten in Carbon. Zo is de wagen steeds klaar om zijn kunnen op elk terrein te laten zien.

Productieperiode BMW X3 M: 2019 – vandaag

Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4726 mm / 1897 mm / 1669 mm

DE BMW X4 M (F98).

BMW M modellen BMW X4 M F98 zijaanzicht stilstaand

Met de tweede generatie van de BMW X4 komt in 2019 het M model in de handel. De sportieve elegantie van het basismodel wordt hier nog duidelijker en preciezer uitgevoerd: de exclusieve designelementen van het optionele M Carbon exterieurpakket (sinds de modelvernieuwing niet meer verkrijgbaar, maar wel afzonderlijke CFRP-elementen) van de luchtinlaten in de bumper of de spiegelbehuizingen benadrukken het atletische karakter van de SUV-coupé-cross-over. Met de BMW X3 M deelt de wagen de technische basis en de motoren: de BMW X4 M beschikt over 480 pk (353 kW), de X4 M Competition over 510 pk (375 kW) en na de modelupdate over een enorm koppel van 650 Nm. Dankzij het als optie verkrijgbare M Driver’s Package bereiken de wagens topsnelheden van 280 resp. 285 km/u. De BMW X4 M combineert zo uitstekende prestaties en exclusiviteit met een expressief temperament.

Productieperiode BMW X4 M: 2019 – vandaag

Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4758 mm / 1927 mm / 1618 mm

DE BMW X5 M (E70, F85, F95).

BMW M modellen BMW X5 M F95 driekwart achteraanzicht stilstaand

De eerste sportieve SUV van BMW wordt in zijn tweede generatie in 2009 door BMW M GmbH onder handen genomen en zo ontstaat de eerste BMW X5 M (E70). De door twee turbocompressoren gevoede 4,4 liter V8-cilinder benzinemotor, een van de meest gebruikte M motoren, levert hier 555 pk (408 kW). Naast de X6 M is het de eerste keer dat een BMW over de xDrive-vierwielaandrijving beschikt – natuurlijk in een aangepaste M variant. De wagen is visueel terughoudend ontworpen en beschikt over de klassieke M rijdynamiek.

Die heeft ook de opvolger (F85), net als de biturbomotor van 4,4 liter, die hier nu 575 pk via de nieuwe 8-traps M versnellingsbak op de weg brengt. De betere aerodynamica van de derde generatie van de BMW X5 doet hier de rest, wat door typische M sierelementen zoals de luchtinlaten ook visueel discreet wordt onderstreept.

Ook de volgende generatie van de BMW X5 M (F95) combineert M en X-DNA op meesterlijke wijze met performance en rijdynamiek, en een luxueus interieur en comfort. De V8-benzinemotor met dubbele turbocompressor levert in de BMW X5 M 600 pk (441 kW), in de BMW X5 M Competition 625 pk (460 kW). Met het optionele M Driver’s Package haalt de SUV op die manier een topsnelheid van 290 km/u. 

Productieperiode BMW X5 M: 2009 – 2013, 2015 – vandaag

Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk), 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4854 – 4938 mm / 1933 – 2013 mm / 1739 – 1747 mm

DE BMW X6 M (E71, F86, F96).

BMW M modellen BMW X6 M F96 driekwart zijaanzicht stilstaand

Vanaf 2008 baart de BMW X6 (E71) opzien, de eerste cross-over van een coupé en een SUV van BMW. En een jaar later overtuigt het bijbehorende M model, de BMW X6 M, mensen die het beste van beide werelden willen, SUV en sportwagen, extraverte dominantie en buitengewone rijdynamiek. Met de combinatie van M xDrive en de M Twin Turbo V8-benzinemotor van 4,4 liter (555 pk/408 kW) is een tot nu toe ongeëvenaarde wendbaarheid in deze SUV mogelijk – ongeacht op welke ondergrond de wagen rijdt.

Vanaf 2015 staat de tweede generatie van de X6 M (F86) in de startblokken, met de van de M5 en X5 M bekende 4,4 liter-biturbomotor met een vermogen van 575 pk (423 kW). Met het als optie verkrijgbare M Driver’s Package wordt de wagen, die een coupélijn met grote luchtinlaten combineert, 280 km/u snel.

De modelwijziging van 2019 brengt de X6 M Competition (F96), die zijn formidabele kracht van 625 pk (460 kW) via de M xDrive met actief M differentieel op de weg overbrengt en de voordelen van achter- en vierwielaandrijving combineert. M specifieke highlights zetten de opvallende look nog verder in de verf, zoals het zwarte sierrooster vooraan of de M kieuwen met geïntegreerd M logo. De BMW X6 M combineert luxe met zelfverzekerdheid en extreme sportiviteit – een buitengewone samenstelling!

Productieperiode BMW X6 M: 2009 – vandaag

Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk), 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4876 – 4948 mm / 1983 – 2019 mm / 1684 – 1697 mm

DE BMW Z3 M (E36/7, E36/8).

BMW M modellen BMW Z3 M E36/8 zijaanzicht stilstaand

In 1995 brengt BMW met de puristische Z3 een roadster op de markt die gebaseerd is op de vroegere BMW 3 Reeks Compact (E36). Met de motor uit de toenmalige BMW M3 (E36) levert de wagen vanaf 1997 buitengewone prestaties, vooral op het vlak van rijdynamiek, waar hij in de slalom concurrenten met veel krachtigere motoren achter zich laat. Een jaar later is ook de gesloten versie als M model verkrijgbaar. Vanaf 2001 rust BMW beide versies – Coupé en Roadster – uit met de motor van de M3-opvolger (E46), die dankzij zijn soepele temperament bij vrijwel hetzelfde vermogen nog veel meer rijdynamiek mogelijk maakt. 

Productieperiode BMW Z3 M: 1997 – 2002

Motoren: 3,2 liter (236 – 239 kW, 321 – 325 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4025 mm / 1740 mm / 1279 mm

DE BMW Z4 M (E85, E86, G29).

BMW M modellen BMW Z4 M G29 driekwart zijaanzicht rijdend op de weg

De opvolger van de Z3 Roadster en Coupé groeit duidelijk en biedt aanzienlijk meer comfort. Daarom kreeg hij de naam Z4. Het door Chris Bangle ontworpen model is vanaf de herziening in 2006 ook verkrijgbaar als Z4 M met de motor uit de BMW M3 (E46), nu met het volledige vermogen van 343 pk (252 kW). Roadster (E85) en Coupé (E86) kwamen trouwens gelijktijdig op de markt. 

Voor de opvolger E89 liet BMW geen M versie ontwerpen. De G29 is wel als M40i verkrijgbaar. Met een brede, vlakke voorkant en een langgerekte motorkap zet hij het designconcept van de roadster voort, dat krachtige accenten legt en extreem sportieve rijprestaties biedt. Daarvoor zorgen de 340 pk (250 kW) sterke motor, de adaptieve M ophanging en het M sportdifferentieel.

Productieperiode BMW Z4 M: 2006 – 2008, 2019 – vandaag

Motoren: 3,0 – 3,2 liter (250 – 252 kW, 340 – 343 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4091 – 4321 mm / 1781 – 1861 mm / 1268 – 1304 mm

Brandstofverbruik en CO2-emissie.

  • Disclaimer reference invalid