Circulaire economie BMW i5 Berline G60 BEV

BMW VEHICLE FOOTPRINT

CIRCULAIRE ECONOMIE.

RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE, RE:CYCLE.

Deze principes van de circulaire economie volgen we om natuurlijke hulpbronnen te sparen en materialen op lange termijn en hoogwaardig in de kringloop te houden. Zo gebruiken we secundaire materialen in nieuwe onderdelen. Daarnaast verhogen we de recycleerbaarheid van de onderdelen al via het designproces en bij de productontwikkeling.

De nieuwe BMW i5 heeft een berekend aandeel secundaire grondstoffen van ca. 21%. Deze waarde werd bij de start van de productie in 2023 berekend op basis van zowel specifieke leveranciersgegevens als industriële gemiddelde waarden en omvat productieoverschotten.

SECUNDAIRE MATERIALEN KOMEN IN DE MEEST UITEENLOPENDE ONDERDELEN VAN DE BMW i5 VOOR:

  • Hoogvoltaccu-cellen: ca. 10% (waarvan bijvoorbeeld ca. 50% gerecycled nikkel)
  • Aluminium in de lichtmetalen velgen: ca. 45%
  • Kunststofe in de vloerbedekking: ca. 25%

  

Het gebruik van secundair materiaal levert soms een belangrijke bijdrage aan de vermindering van de CO₂e-voetafdruk, afhankelijk van het materiaal. Zo besparen bepaalde onderdelen met secundair aluminium bijvoorbeeld minstens 20% CO₂ bij de productie ervan.

RECYCLEERBAARHEID VAN DE BMW i5.

Van de volledige wagen wordt minstens 85% van de grondstoffen en minstens 95% inclusief thermische verwerking in overeenstemming met de wettelijke vereisten (Europese autowrakkenrichtlijn (ELV) 2000/53/EG) gerecycleerd. Bovendien bieden wij, conform de geldende voorschriften, in meer dan 2.800 terugnamevestigingen in 30 landen momenteel de terugname en verwerking van gebruikte wagens aan.

DE VEHICLE FOOTPRINT VAN DE BMW i5.

Meer details en de ecobalansstudie van uw BMW i5 eDrive40 vindt u hier: