Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
SOCIAL.
BIJ DUURZAAMHEID STAAT DE MENS CENTRAAL.
Bij de BMW Group staan in het bijzonder ook de sociale aspecten met de zwaartepunten arbeidsnormen en mensenrechten centraal bij duurzaamheid. Hier houden we ons bezig met de gevolgen van ons economisch handelen voor personen en maatschappelijke groepen in onze volledige waardeketen. Maar ook een blik naar binnen hoort daarbij: de BMW Group is zich bewust van haar verantwoordelijkheid als werkgever en betrekt dit aspect bij het streven naar duurzaamheid.
TOEPASSING VAN ARBEIDSNORMEN EN MENSENRECHTEN IN DE BMW GROUP.
WERELDWIJDE TOEPASSING.
Internationaal erkende richtlijnen voor milieu- en sociale criteria zijn bij de BMW Group de maatstaf voor de volledige waardeketen.
Dat geldt met name voor:
- de richtsnoeren voor multinationale ondernemingen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso);
- die UN-Leitprinzipien für Wirtschaft und Menschenrechtede VN-richtsnoeren voor het bedrijfsleven en mensenrechten
- die zehn Grundprinzipien des UN Global Compactde tien basisprincipes van het UN Global Compact
- die Inhalte der ICC Business Charter for Sustainable Developmentde inhoud van het ICC Business Charter for Sustainable Development
- die Cleaner Production Declaration des Umweltprogramms der Vereinten Nationen (UNEP)de Cleaner Production Declaration van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP)
Met de medewerking van onze werknemersvertegenwoordigers zijn deze richtlijnen overgebracht naar interne bedrijfsregels en -principes. Ze vormen dus een leidraad voor ons handelen.
TOELEVERINGSKETENS.
De auto-industrie is nauw betrokken bij wereldwijde toeleveringsketens. De duurzaamheidsnorm van de BMW Group voor het leveranciersnetwerk bevordert de naleving van de mensenrechten in elke afzonderlijke schakel van deze ketens. Om onze ecologische en sociale verantwoordelijkheid te vervullen, volgen we een meertraps due-diligence-procedure bij de inkoop en het leveranciersnetwerk. Ook de concessiehouders- en importeurscontracten van de BMW Group verplichten tot naleving van compliance en mensenrechten.
DE BMW GROUP ALS WERKGEVER.
Arbeidsvoorwaarden.
Medewerkers hebben verschillende behoeften bij de organisatie van hun werk. Daarom biedt de BMW Group individuele mogelijkheden met instrumenten zoals:
- Flexibele werkuren
- Mobiel werk
- zusätzliche Urlaubstage gegen entsprechende EntgeltreduzierungExtra vakantiedagen tegen een overeenkomstige vermindering van de vergoeding
- Sabbaticals
- tijdelijke en vaste parttime oplossingen
Mede dankzij deze maatregelen heeft BMW Group in 2021 zijn toppositie behouden als de populairste autofabrikant in de ranglijst van 's werelds aantrekkelijkste werkgevers. De ranglijst is samengesteld door het onderzoeksbureau Universum (World’s Most Attractive Employers, Stand 2021).
Diversiteit.
De BMW Group ziet diversiteit als een kracht. Een divers personeelsbestand brengt verschillende visies, ervaringen en competenties in het dagelijkse werk aan en versterkt zo de innovatiekracht en het concurrentievermogen. Daarom sensibiliseren we met trainingen, voordrachten en dialoogformaten werknemers en leidinggevenden voor de positieve bijdrage die diversiteit in het bedrijf kan leveren. Bovendien bevordert de BMW Group diversiteit en gelijke kansen bij de werving en bij de personeelsontwikkeling. Centrale principes zoals bescherming tegen discriminatie, gelijke behandeling van alle medewerkers of waardering in de dagelijkse omgang zijn stevig verankerd in richtlijnen zoals de Gedragscode van de BMW Group of de code van de BMW Group over mensenrechten en arbeidsvoorwaarden.
Interculturele communicatie.
Als onderneming met personeel uit verschillende landen en vestigingen op zes continenten maken wij deel uit van de maatschappij. Onze ecologische, economische en sociale verantwoordelijkheid reikt daarom ook verder dan onze kerntaken – wij zetten ons in voor betere levensomstandigheden, onderwijskansen en interculturele verstandhouding. Bij de BMW Group zelf werken mensen uit meer dan 110 landen succesvol samen. Een breed scala aan ontwikkelings-, opleidings- en bijscholingsmogelijkheden voor het personeel en dialoogformules is bedoeld om de interculturele verstandhouding te bevorderen. Samen met de United Nations Alliance of Civilisations (UNAOC) hebben we bovendien sinds 2011 regelmatig de Intercultural Innovation Award uitgereikt voor projecten die constructieve oplossingen zoeken voor interculturele spanningen en conflicten.
Engagement van medewerkers.
Talrijke werknemers van de BMW Group engageren zich wereldwijd voor sociale en ecologische belangen. De BMW Group moedigt actief een laagdrempelige instap in dit maatschappelijk engagement aan, bijvoorbeeld door een Social Week met lezingencycli en kennismakingsevenementen of de Social Marketplace, een digitaal platform waarop werknemers zich kunnen informeren en ervaringen uitwisselen over gemeenschappelijke projecten. Tal van medewerkers engageren zich bovendien in interne netwerken. Daartoe behoren vrouwennetwerken op talrijke locaties of de groep BMW Group PRIDE, die zich in verschillende landen inzet voor de belangen van de lgbtq+*-gemeenschap. Al tien jaar lang worden bijzonder verdienstelijke voorbeelden met de BMW Group Award voor maatschappelijk engagement bekroond. Elke award is € 10.000 waard en komt rechtstreeks ten goede aan het betreffende hulpproject.