Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
ENVIRONMENT.
HOLISTISCHE DUURZAAMHEID OVER DE VOLLEDIGE WAARDEKETEN.
Vanuit milieuoogpunt zet de BMW Group ecologische duurzaamheid, CO2-reductie en behoud van de natuurlijke hulpbronnen centraal in de volledige waardeketen. Van de toeleveringsketen, het leveranciersbeheer, de omgang met grondstoffen, over de ontwikkeling en productie tot de gebruiksfase van alle producten en verder: met deze holistische aanpak streeft de BMW Group in overeenstemming met het klimaatdoel van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 °C.
CO₂-REDUCTIE.
De BMW Group heeft als doel haar ecologische voetafdruk substantieel en meetbaar over de volledige waardeketen te verminderen – voor, tijdens en na de gebruiksfase van de wagens.
- De BMW Group versterkt haar activiteiten op het vlak van duurzaamheid en zet vanaf 2024 voor de merken BMW en MINI in op gegoten aluminium velgen waarvan de productie voor met groene stroom gebeurt. De omschakeling geldt voor de bijzonder energie-intensieve elektrolyse bij de productie van aluminium en voor het gieten van de velgen. Hiervoor werden overeenkomstige afspraken gemaakt met alle velgleveranciers van de BMW Group.
- Tot nu toe zijn de velgen verantwoordelijk voor ongeveer vijf procent van de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen. Die uitstoot wordt door de omschakeling naar een duurzamere productie met groene stroom met meer dan de helft verminderd. De BMW Group koopt jaarlijks ongeveer 10 miljoen lichtmetalen velgen aan, waarvan 95 procent gegoten aluminium velgen zijn
- Al vanaf 2023 wordt MINI op dit terrein een pionier. De gegoten lichtmetalen velgen van de nieuwe generatie van de MINI Countryman zullen al voor 70 procent uit secundair aluminium bestaan. Door de combinatie van groene stroom bij de productie en een aandeel van 70 procent secundaire grondstoffen kan in vergelijking met traditionele productiemethoden tot 80 procent van de CO2-emissies worden verminderd. De BMW modellen zullen af fabriek vanaf 2024 eveneens uitgerust zijn met aluminium velgen die met hernieuwbare energie geproduceerd zijn en uit 70% secundair aluminium bestaan
- Het is de bedoeling om voor de modellen van de nieuwe klasse vanaf 2025 voor het eerst bekledingsonderdelen van kunststof te maken, waarvan de grondstof tot 30% uit gerecycleerde visnetten en kabels bestaat. Dit voorkomt dat deze reststoffen uit de maritieme industrie als afval in zee worden gedumpt.
- Innovatief vervaardigde corrosiebescherming en matte lak maakt geen gebruik van fossiele grondstoffen en verlaagt de CO2-uitstoot met 40 procent voor BMW modellen uit de fabrieken in Europa en Zuid-Afrika
- Als eerste autoconstructeur ter wereld gebruikt de BMW Group in haar Europese fabrieken matte lakken die uit biomassa in plaats van aardolie worden geproduceerd. In de fabrieken van de BMW Group in Leipzig en Rosslyn (Zuid-Afrika) wordt daarnaast ook nog duurzamer geproduceerde corrosiewerende lak gebruikt (TÜV-gecertificeerd procedé)
- Het innovatieve productieproces van BASF maakt het mogelijk om al in de beginfase van de lakproductie voorproducten op basis van aardolie zoals ruwe benzine (nafta) te vervangen door hernieuwbare grondstoffen uit organisch afval. Daardoor daalt niet alleen het verbruik van fossiele grondstoffen, ook de CO2-emissies die verband houden met de winning, het transport en de verdere verwerking van ruwe olie kunnen worden vermeden.
CONTROLESYSTEEM.
Met een holistische aanpak bereikt de BMW Group bij de overgang van de ene voertuiggeneratie naar de andere een substantiële verbetering over de volledige levenscyclus. Vooral met de nieuwe klasse zal de BMW Group de CO2-reductie aanzienlijk versnellen en de ontwikkeling toespitsen op een circulaire economie. Door de waardegeoriënteerde benadering van een concernintern controlesysteem zorgen we ervoor dat de richtlijnen consequent in de hele onderneming worden geïmplementeerd. Op die manier houden we rekening met de doelstellingen om de CO2-uitstoot over de volledige levenscyclus van de wagens te verminderen en tegelijkertijd met marktspecifieke eisen voor het wagenpark. De uitvoering van de doelstellingen en de beoordeling van de vooruitgang in het ontwikkelingsproces sturen we aan met een gecertificeerd milieubeheersysteem.
DUURZAAMHEID OVER DE VOLLEDIGE WAARDEKETEN.
VOOR DE GEBRUIKSFASE.
TOELEVERINGSKETEN EN LEVERANCIERSBEHEER.
Vandaag
Duurzaamheid begint voor de BMW Group in het netwerk van leveranciers. Daarom hebben we onze toeleveringsketens geherstructureerd – transparant en volgens hoge normen:
- continue ontwikkeling van leveranciers en een consequent beheer van leveranciers en subleveranciers
- duidelijke regels en maatregelen ter bescherming van mensenrechten, die er onder meer voor zorgen dat ook onze leveranciers kinderarbeid volledig uitsluiten
- betrouwbaar risicomanagement is vooral voor essentiële materialen onmisbaar; dat omvat ook zeer strenge eisen die we aan onze leveranciers stellen – inclusief bijzondere projecten in de toeleveringsketen van essentiële grondstoffen.
- continue ontwikkeling van leveranciers en een consequent beheer van leveranciers en subleveranciers
2030
Tegen 2030 ligt onze focus op de CO2-reductie met 40% per wagen over de volledige waardeketen. De toeleveringsketen is verantwoordelijk voor 20 procent CO2-reductie.
PRODUCTIE.
Vandaag
Bij onze e-motoren van de 5de generatie gebruiken we geen zeldzame aardmetalen in de e-aandrijving. Voor de productie van de accu’s voor onze geëlektrificeerde wagens gebruiken we groene stroom, net als onze leveranciers voor de accucellen. Bovendien kunnen onze huidige accu’s voor meer dan 90%gerecycleerd worden. Als maatstaf inzake duurzaamheid hebben we andere productienormen vastgelegd:
- we werken samen met onze leveranciers met als doel stapsgewijsover te schakelen op een nagenoeg CO₂-vrije staalproductie. De overeenkomsten met Salzgitter AG en H2 Green Steel zullen de komende jaren meer dan 40% van de staalbehoefte van de BMW Group in Europese fabrieken dekken
- Sinds 2020 betrekken we al onze extern opgewekte stroom uit hernieuwbare energiebronnen.
- Sinds 2021 zijn al onze locaties volledig CO2 neutraal door middel van compensatie.
- unsere Lacke sind auf Wasserbasis hergestellt. Zusätzlich verwendet die BMW Group in den Werken in Europa und Südafrika Mattlacke zu 100 % aus organischen Abfällenonze lakken zijn op waterbasis vervaardigd. Daarnaast maakt de BMW Group in de fabrieken in Europa en Zuid-Afrika voor 100% gebruik van matte lakken uit organisch afval(massabalans)
- ab 2025 (Neue Klasse): vanaf 2025 (nieuwe klasse):de nieuwe klasse wordt geproduceerd met minder CO₂ door het gebruik van groene stroom en secundair materiaal. Accucellen worden geproduceerd met kobalt, lithium en nikkel dat proportioneel uit secundair materiaal bestaat. Bovendien verbinden de fabrikanten zich ertoe om voor de productie uitsluitend elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen te gebruiken. Zo kan de BMW Group de CO₂-voetafdruk in de productie van accucellen tot 60% verminderen ten opzichte van de huidige generatie accucellendie für die neue BMW Batteriezell-Generation verwendeten Rohstoffe Kobalt und Lithium werden aus zertifizierten Minen stammen. So erhalten wir Transparenz über die Abbaumethoden und können einen verantwortungsvollen Abbau sicherstellende grondstoffen kobalt en lithium die voor de nieuwe generatie BMW accucellen gebruikt worden, komen uit gecertificeerde mijnen. Op die manier krijgen we transparantie over de ontginningsmethoden en kunnen we een verantwoorde ontginning garanderen
2030
Onze belangrijkste focus ligt op de vermindering van de CO₂-uitstoot met 40% per wagen tegen 2030 over de volledige waardeketen. Het CO₂-reductiedoel voor de eigen productie van de BMW Group voor 2030 bedraagt 80% ten opzichte van 2019. Hiervoor analyseren we maatregelen vanuit regionale invalshoeken
- optimaliseren we voortdurend onze energie-efficiëntie
- drijven we het gebruik van hernieuwbare energiebronnen in onze vestigingen verder op
TIJDENS DE GEBRUIKSFASE.
REDUCTIE VAN DE EMISSIES.
Vandaag
Om de duurzaamheid voortdurend te verbeteren, heeft de BMW Group de reële emissies van de wagens tijdens het gebruik verminderd, waardoor de CO₂-emissies sinds 1995 meer dan gehalveerd zijn. Dat hebben we kunnen bereiken door middel van uiterst efficiënte verbrandingsmotoren met lage emissies dankzij EfficientDynamics technologieën. Daarnaast hebben we ons aanbod op het gebied van elektromobiliteit uitgebreid: daarbij komen nog de promotie van efficiënt rijden en de uitbreiding van de laadinfrastructuur, bijvoorbeeld met meerdere honderdduizenden laadpunten van onze partners (DCS GmbH, Ionity enz.).
2030
Tegen 2030 wil de BMW Group de CO₂-uitstoot per wagen in de gebruiksfase met wel 50% verminderen in vergelijking met 2019.
- ten minste de helft van de verkochte wagens moet volledig elektrisch zijn
LANGE LEVENSDUUR DOOR CONDITIEGERICHTE SERVICE.
Vandaag
Ook op het vlak van aftersales biedt de BMW Group nieuwe duurzaamheidsoplossingen aan, o.a. op het vlak van Condition-based Services (CBS). De BMW Group was de eerste OEM die een conditiegerichte service (CBS) aanbiedt die mogelijk gemaakt wordt door een exacte controle van bepaalde slijtageonderdelen. De wagen merkt op wanneer een onderhoud nodig is en hoe de afzonderlijke onderdelen zo goed mogelijk gebruikt kunnen worden tot aan de slijtagegrens. Dat komt zowel onze klanten ten goede qua prijsaanbod als het milieu.
VERHOGING VAN HET ELEKTRISCH RIJAANDEEL VAN PHEV’S.
Vandaag
Via de tool Fleet Data hebben fleetmanagers vanaf 2023 de mogelijkheid om nieuwe Sustainability-functies te gebruiken:
- Evaluatie en transparantie voor de CO₂-balans van het wagenpark
- Beoordeling van het elektrische aandeel van plug-in-hybridewagens en dus met lagere emissiewaarden
- FlottenelektifizierungPotentieelanalyse en aanbeveling voor de elektrificatie van het wagenpark
Wij adviseren u hierover graag: tendermanagement@bmwgroup.com
NA DE GEBRUIKSFASE.
RECYCLEERBAAR AAN HET EINDE VAN DE LEVENSCYCLUS.
Vandaag
In 2023 bedraagt het gemiddelde aandeel van secundaire grondstoffen (gerecycleerd materiaal en bv. niet gebruikte afsnijdsels enz.) in een BMW al ongeveer 30%.
- we gebruiken een nieuwe procedure om meer dan 90% van het materiaal uit hoogspanningsaccu’s terug te winnen en hebben dit proces al bij BMW Brilliance Automotive in China toegepast.
- de BMW Group heeft al in 2021 haar visie op een circulaire economie voorgesteld in een echte wagen, de BMW i Vision Circular. Deze visiewagen toont de ambitie van de BMW Group en is voor 100% van gerecycleerd materiaal gemaakt en eveneens voor 100% geschikt voor recyclage. Op middellange termijn heeft de BMW Group tot doel om in het wagenpark 50% secundaire grondstoffen in wagens te gebruiken
PRODUCTPORTFOLIO.
ELEKTROMOBILITEIT.
Elektromobiliteit is een centrale pijler binnen de duurzaamheidsstrategie die de BMW Group de komende jaren continu zal uitbouwen.
- 2022: Verdubbeling van de verkoop van geëlektrificeerde wagens in vergelijking met 2021
- 2023: 25 geëlektrificeerde voertuigmodellen op de markt, waarvan 13 volledig elektrisch
- Tot 2025: aandeel geëlektrificeerde auto's in de totale verkoop meer dan 30%.
- Bis 2030: mehr als 50 % der weltweiten Auslieferungen vollelektrischTegen 2030: meer dan 50% van de wereldwijd geleverde wagens volledig elektrisch
Krachtige en duurzame energieopslag en de ontwikkeling van innovatieve accucellen zijn essentiële elementen voor toekomstige generaties volledig elektrische modellen. BMW Group werkt aan een aanzienlijke verhoging van de energiedichtheid van de accucellen en tegelijkertijd aan een verlaging van de materiaal- en productiekosten. De recyclebaarheid van accu's is een belangrijk aspect in de ontwikkeling van toekomstige accucelgeneraties. Bovendien doet BMW Group al intensief onderzoek naar solid-state batterijtechnologie, wat veelbelovende benaderingen mogelijk maakt.
NIEUWE KLASSE 2025.
De nieuwe klasse is het uitsluitend volledig elektrisch georiënteerde productaanbod van de BMW Group. Ze wordt ontworpen op onze nieuwe clusterarchitectuur (NCAR) met haar drie toekomstgerichte kernelementen ‘elektrisch’, ‘digitaal’ en ‘circulair’.
Met de nieuwe klasse gaat het duurzaamheidsconcept van de BMW Group de derde fase in. Daarmee versnellen we de CO2-reductie en zetten we consequent in op een circulaire economie. Ze onderscheidt zich door drie belangrijke aspecten: een volledig opnieuw gedefinieerde IT- en softwarearchitectuur, een nieuw ontwikkelde elektrische aandrijf- en accugeneratie en een nieuw niveau van duurzaamheid over de gehele levenscyclus.
- Eerst elektrisch. Compromisloos design, geoptimaliseerd voor elektrische aandrijving – alleen volledig elektrische modellen. Actieradius en rendement op het niveau van moderne verbrandingsmotoren.
- Eerst secundaire grondstoffen. Aanzienlijk hoger aandeel secundaire grondstoffen. Het verbruik van nieuwe grondstoffen drastisch verminderen.
- Eerst digitaal. Volledig nieuwe gebruikerservaring. Zelfs met individueel configureerbare en te boeken functies.
LAADINFRASTRUCTUUR EN CHARGING.
Met BMW en MINI Charging biedt BMW Group uitgebreide oplaadoplossingen die een comfortabel gebruik van elektrische auto's in verschillende situaties mogelijk maken. Het portfolio omvat oplaadproducten en -diensten voor onderweg, thuis en op het werk. BMW Charging ondersteunt milieuvriendelijke vormen van stroomopwekking en maakt gebruik van oorsprongscertificaten die garanderen dat het netwerk werd gevoed met stroom uit hernieuwbare energiebronnen. De BMW/ MINI Charging Card biedt eenvoudige toegang tot de oplaadnetwerken bij oplaadpunten binnen Europa.
HOOGSTE EISEN AAN ONS EN ONZE LEVERANCIERS WERELDWIJD.
ARBEIDSNORMEN EN MENSENRECHTEN.
Internationaal erkende richtlijnen voor milieu- en sociale criteria zijn voor de BMW Group de maatstaf binnen de volledige waardeketen. Dat geldt met name voor
- de richtsnoeren voor multinationale ondernemingen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso)
- de VN-richtsnoeren voor het bedrijfsleven en mensenrechten
- die zehn Grundprinzipien des UN Global Compactde tien basisprincipes van het UN Global Compact
- Het ICC Business Charter for Sustainable Development (duurzame ontwikkeling).
- die Cleaner Produktion Declaration des Umweltprogramms der Vereinten Nationen (UNEP)de Cleaner Production Declaration van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP)
MILIEUNORMEN EN DUURZAME WINNING VAN GRONDSTOFFEN.
Wij kopen wereldwijd componenten, materialen en andere diensten van meer dan 32.000 productie- en leveringslocaties. We leggen de daarmee verbonden sociale en ecologische zorgvuldigheidseisen vast voor onze leveranciers als onderdeel van onze contractueel bindende duurzaamheidsnormen. Tegelijkertijd werken we aan oplossingen die een reductie of vervanging van grondstoffen in onze wagens mogelijk maken. We analyseren grondstoffen voortdurend met betrekking tot schendingen van milieu- en sociale normen.
ZORGVULDIGHEIDSPLICHT.
ONZE TOEPASSING VAN DE PROFESSIONELE ZORGVULDIGHEIDSPLICHT IN HET LEVERANCIERSNETWERK.
Zorgvuldigheidsplichten in de toeleveringsketen
De BMW Group besteedt al jaren aandacht aan de professionele zorgvuldigheidsplicht in het leveranciersnetwerk. Al in 2008 hebben we uitgebreide preventieve maatregelen vastgelegd, zoals contractuele verplichtingen om te voldoen aan milieu- en sociale normen en die voor het eerst toegepast bij de aanbesteding van de leveranciers voor de BMW i3. In 2014 werden deze normen uitgebreid met een meertraps due-diligence-procedure, die de aanschaf van productiemateriaal voor alle voertuigmodellen en voor niet-productiegerelateerde goederen en diensten omvat. Daarin staat bijvoorbeeld de contractuele verplichting tot uitgebreide milieu- en sociale normen, mensenrechten en beheersystemen voor de veiligheid op het werk en de bescherming van het milieu. Elke leverancier die een rechtstreekse zakelijke relatie met de BMW Group heeft, moet deze eisen contractueel doorgeven aan de betreffende subleveranciers.
Wij staan achter het respecteren van de internationaal erkende mensenrechten, waarbij wij ons onder andere richten op
- de VN-richtsnoeren voor het bedrijfsleven en mensenrechten
- principes van het UN Global Compact
- principes van de International Labour Organisation
- Oeso-gids voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
- het nationaal actieplan van de Duitse Bondsregering en de
- daaruit voortvloeiende wet op de zorgvuldigheidsplicht van toeleveringsketens van de Bondsrepubliek Duitsland
Duurzamere winning van grondstoffen
Kritieke grondstoffen zoals lithium en kobalt – essentiële grondstoffen voor de productie van accucellen – kopen we voor de huidige vijfde generatie volledig rechtstreeks bij grondstofleveranciers in en stellen ze ter beschikking van de producenten van onze huidige generatie accucellen. Zo bereiken we traceerbaarheid (massabalans) voor de herkomst en transparantie met betrekking tot de ontginningsmethoden.
- De professionele zorgvuldigheidsplicht is georiënteerd op de Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected and High Risk Areas van de Oeso
- Duurzaamheidsnormen door voorzieningszekerheid, prijsstabiliteit en gegarandeerde arbeidsomstandigheden
- Gründung der branchenübergreifenden Initiative "Cobalt-for-Development"Oprichting van het sectoroverschrijdend "Cobalt-for-Development"-initiatief
Risicoanalyse en -vermijding
De basisvoorwaarde voor de gunning van iedere opdracht is de naleving van de door ons opgelegde duurzaamheidseisen. Om die reden beoordeelt de BMW Group voortdurend duurzaamheidsrisico's en -effecten in haar leveranciersnetwerk om te voldoen aan haar zorgvuldigheidsverplichtingen op het gebied van milieu en mensenrechten.
Het due diligence-programma van BMW Group omvat:
- Voortdurende risicoanalyse door middel van een risicofilter specifiek voor BMW Group vervaardigd, aangevuld met gestandaardiseerde risicokaarten van de Responsible Business Alliance (RBA).
- Dynamische beoordelingsmethodiek voor hoogwaardige, landspecifieke risicoanalyse voor elke beoordeelde leverancierslocatie.
- Gebruik van diverse databronnen, zoals de kinderarbeidsindex van UNICEF.
- Een combinatie van deze risicobeoordeling met een voor de grondstoffengroep specifieke beoordeling.
- Van leveranciers met meer dan 100 medewerkers eisen wij extern geteste en gecertificeerde managementsystemen voor milieubescherming.