BMW elektromobiliteit BMW plug-in-hybride

DE BMW PLUG-IN-HYBRIDES.

DE BMW PLUG-IN-HYBRIDES.

Het beste van twee werelden.

De BMW plug-in-hybrides garanderen met de combinatie van een benzinemotor en een elektromotor maximale flexibiliteit en zijn daarmee perfect geschikt voor de wensen en behoeften van uw dagelijks leven. De knowhow van de volledig elektrische BMW eDrive-technologie van het submerk BMW i maakt een zuiver elektrisch rijbereik van 70 km mogelijk (afhankelijk van het model) – waardoor de elektrische en lokaal emissievrije aandrijving geschikt is voor stedelijk verkeer, woon-werkverkeer en het meest uitgebreide dagje winkelen. Voor langere ritten of op de snelweg geniet u nog steeds van het grote rijbereik van de verbrandingsmotor. Dankzij een intelligente energieverdeling schakelt de BMW plug-in-hybride naargelang de behoefte automatisch tussen de aandrijvingen en garandeert zo altijd maximale efficiëntie. Het voortdurend groeiende aanbod BMW plug-in-hybridewagens biedt met tien verschillende modellen in de 2, 3, 5 en 7 Reeks naast X-modellen maximale veelzijdigheid en individualiteit voor elke levensstijl. Ontdek met ons de wereld van de BMW plug-in-hybrides en vind het model dat het best bij u past!

Meer info

VEELGESTELDE VRAGEN: DE BELANGRIJKSTE VRAGEN EN ANTWOORDEN OVER ONZE PLUG-IN-HYBRIDES.

  • Wat is een plug-in-hybride?
    BMW elektromobiliteit BMW plug-in-hybride FAQ

    Een plug-in-hybride (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle) combineert een benzinemotor, een elektromotor en een hoogspanningsaccu – en daarmee het beste van twee werelden. Dat zorgt voor een lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot. De samenwerking tussen beide systemen biedt bovendien extra prestaties en acceleratievermogen.

    Een plug-in-hybride kan aan een stopcontact, een wallbox of een openbare laadpaal worden opgeladen (“plug in” = Engels voor “insteken”). De maximale efficiëntie van een plug-in-hybride wordt bereikt bij een volledig opgeladen accu, dus moet thuis of op het werk een oplaadmogelijkheid aanwezig zijn.

    Het elektrische rijbereik om zuiver elektrisch te rijden bedraagt bij een volle accu bijvoorbeeld 66 kilometer bij de BMW 530e. Dankzij de technologische vooruitgang zal het elektrische rijbereik de komende jaren bovendien toenemen – zoals bij alle wagens met een hoogspanningsaccu. Bij het recupereren, dus telkens wanneer u het gaspedaal loslaat, wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie en in de accu opgeslagen – zo wint u nog eens kilometers elektrisch rijbereik.

    Als onderdeel van de “Power of Choice”-strategie biedt BMW klanten een grote selectie aan plug-in-hybrides als bewuste keuze voor deze bijzonder efficiënte aandrijving.

    Een plug-in-hybride is ideaal voor bestuurders die de grootst mogelijke variabiliteit wensen: enerzijds een elektrische aandrijving voor dagelijks gebruik, zoals voor kostengeoptimaliseerd en duurzaam pendelverkeer naar het werk. Regelmatige, zich herhalende woon-werkroutes van middellange afstand, waarbij de meeste kilometers elektrisch worden afgelegd, zijn ideaal. Anderzijds bieden de wagens een maximaal rijbereik en flexibiliteit voor lange trajecten, zoals weekenduitstapjes met het hele gezin.

  • Welke voordelen biedt een plug-in-hybride?

    De bestuurder van een plug-in-hybride profiteert van onder meer een vrijwel geruisloze rijervaring in de zuiver elektrische modus en van extra acceleratievermogen dankzij de elektromotor.

    Veel plug-in-hybride-eigenaars slagen er nu al in om het grootste deel van hun trajecten elektrisch af te leggen. Want vaak zijn de dagelijkse trajecten duidelijk korter dan 50 kilometer. Afhankelijk van het persoonlijke stroomtarief levert dat vandaag al duidelijke besparingen op in vergelijking met een klassieke verbrandingsmotor. Het comfort van een groot rijbereik hoeft bij een plug-in-hybride niet te worden opgeofferd: bij onvoldoende acculading of -capaciteit wordt automatisch de verbrandingsmotor ingeschakeld.

    Deze categorie van wagens doet, afhankelijk van het land, ook financieel een goede zaak: dankzij directe subsidies voor elektrische wagens en indirect door goedkopere belastingen dankzij de lagere CO2-uitstoot.

  • Welke factoren beïnvloeden het vermogen van de hoogspanningsaccu van mijn plug-in-hybride?

    Een belangrijke externe factor die het vermogen en de capaciteit van een accu beïnvloedt is de temperatuur. U kent het zeker al van uw gsm-batterij: bij koude en warme temperaturen zijn de prestaties beperkt. Daarom is het vooral in de winter belangrijk om de BMW tijdens het opladen op voorhand in een perfecte toestand te brengen, d.w.z. de accu en het interieur te verwarmen. Of in de zomer juist te koelen. Zo bespaart u niet alleen energie tijdens de rit, maar heeft de accu bij vertrek ook al de optimale temperatuur waardoor hij efficiënter werkt. Bovendien minimaliseren geoptimaliseerde werkingsstrategieën in uw wagen de temperatuurinvloeden zo veel mogelijk. En wist u het al: de opslagcapaciteit geeft ook informatie over uw beschikbaar rijbereik. Dat wordt niet alleen door de temperatuur beïnvloed, maar ook door verbruikers zoals de airconditioning, de belading en uw rijstijl.

  • Hoe haal ik het beste uit mijn plug-in-hybride?

    In uw BMW plug-in-hybride ondersteunt de vooruitziende hybride aandrijving u om met actieve routegeleiding efficiënt op uw bestemming aan te komen. Gebruik daarom de functie van de actieve routegeleiding, ook als u de weg al kent. Zo kan het gebruik van de beschikbare elektrische energie intelligent en volgens uw route optimaal worden verdeeld, zodat u elektrisch kan rijden binnen de bebouwde kom en op de plaats van de bestemming. In een plug-in-hybride worden bovendien de bekende BMW rijmodi uitgebreid met de HYBRID ECO PRO-rijmodus. Die biedt een verbeterde efficiëntie van aandrijvings-, comfort-, licht- en klimaatfuncties. Bijzonder aan deze modus is de Preview Assist. Hij toont op het Head-Up Display of de instrumentencombi op de situatie gebaseerde tips voor een efficiënte rijstijl – hij raadt bijvoorbeeld aan alvast het gaspedaal te lossen als er een snelheidsbeperking aankomt. Een andere handige functie is de rijstijlanalyse, die in het voertuigmenu de efficiëntie van uw rijstijl analyseert en op basis daarvan tips geeft om nog efficiënter te rijden. In nieuwere BMW wagens met hybrideaandrijving (bijv. BMW X5 xDrive45e) ondersteunt het bovendien de adaptieve recuperatie wanneer u het gaspedaal lost. Met behulp van een intelligente en aan de situatie aangepaste regeling beslist de wagen zelfstandig over coasten of recuperatie. Voorliggers, snelheidsbeperkingen, rotonde, afslag of bebouwde kom – het systeem past de graad van vertraging optimaal aan de verkeerssituatie aan. Daardoor kan het gebruik van rempedaal gereduceerd en het rijcomfort verhoogd worden – en dat op een efficiënte manier.

  • Waarop moet ik letten wanneer mijn plug-in-hybride langer stilstaat of geparkeerd is?

    Als u uw wagen bv. tijdens uw vakantie langere tijd parkeert, houd dan indien mogelijk een laadtoestand tussen 30% en 50% aan. Bovendien mag de wagen bij langere stilstandtijden niet aangesloten zijn op een laadstation.

  • Waarop moet ik letten bij het opladen van mijn plug-in-hybride?

    Een plug-in-hybride kan aan een stopcontact, een wallbox of een openbare laadpaal worden opgeladen (“plug in” = Engels voor “insteken”). De maximale efficiëntie van een plug-in-hybride wordt bereikt bij een volledig opgeladen accu, dus moet thuis of op het werk een oplaadmogelijkheid aanwezig zijn. Laad uw plug-in-hybride zo vaak mogelijk op, om zo de elektrische aandrijving ten volle te benutten.

BMW elektromobiliteit BMW opladen

Ik wil meer te weten komen over opladen.

BMW elektromobiliteit BMW rijbereik

Ik wil meer te weten komen over rijbereik.

BMW elektromobiliteit BMW plug-in-hybride premie

Fiscale voordelen en bonusprogramma’s voor BMW plug-in-hybrides.

Ik wil meer te weten komen over het BMW Corporate Sales-programma voor bedrijven.

Brandstofverbruik en CO2-emissie.

  • BMW 3 Reeks Berline plug-in-hybride:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,0–1,5
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 45–35
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 15,9–13,9

    BMW 3 Reeks Touring plug-in-hybride:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,2–1,7
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 49–38
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 15,8–14,5

    BMW 5 Reeks Berline plug-in-hybride:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,3–1,6
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 53–36
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 16,3–13,8

    BMW 5 Reeks Touring plug-in-hybride:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,4–1,8
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 54–42
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 16,7–15,4

    BMW X5 xDrive45e:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,0–1,7
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 46–38
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 23,5–21,3

    BMW X3 xDrive30e:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,4–2,1
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 54–48
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 17,1–16,4

    BMW 2 Reeks Active Tourer 225xe:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 1,9
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 42
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 13,5

    BMW 7 Reeks plug-in-hybride:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,5–2,1
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 57–48
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 16,2–15,1

    BMW X1 xDrive25e:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 1,9
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 43
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 13,8

    BMW X2 xDrive25e:
    Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,1–1,9
    CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 47–43
    Energieverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 14,2–13,7

    De gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie en stroomverbruik worden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure VO (EU) 715/2007 in de geldende versie. De gegevens hebben betrekking op een wagen in standaarduitvoering in België en Luxemburg. De waarden houden rekening met verschillen in de gekozen velg- en bandenmaat en de optionele extra uitrusting van het gekozen model.

    Meer informatie over de officiële CO2-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO2", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).

    De waarden werden reeds op basis van de nieuwe WLTP-testcyclus berekend en voor een betere vergelijkbaarheid omgerekend naar NEDC. Bij deze modellen kunnen voor het berekenen van belastingen en andere voertuiggerelateerde heffingen die (ook) rekening houden met de CO2-emissie andere dan de hier vermelde waarden gelden.