DE SPORTWAGEN VAN DE TOEKOMST.

De BMW i8.

DE SPORTWAGEN VAN DE TOEKOMST.

De BMW i8.

DE SPORTWAGEN VAN DE TOEKOMST.De BMW i8.
BMW i

Totaal maximale autonomie in km

440

Gecombineerd verbruik in l/100 km

2,1

Acceleratie 0-100 km/u in s

4,4

CO2-emissies in g/km

49

Max. snelheid in km/u

250

Een sportwagen, opnieuw uitgevonden. Efficiënter – bijvoorbeeld door intelligente lichtgewicht constructie met carbon en een aerodynamisch design. Duurzamer – met uiterst efficiënte BMW eDrive-technologie en recycleerbare materialen in het interieur. Zonder in te boeten aan dynamiek en zijn sportieve verschijning. Geen compromis, maar de optimale combinatie van rijplezier en verantwoordelijkheid. De BMW i8 is een plug-in-hybride die de voordelen van de vernieuwende elektro- en verbrandingsmotortechnologie in zich verenigt. Het resultaat is een buitengewone rijervaring – met een uiterst laag verbruik en een lage emissie.
Ontdek de BMW i8 met alle uitrustingsopties in de configurator.

DESIGN.

EXTERIEUR.

Lange wielbasis, korte overhangen, een stevige stand en over de weg loerend, klaar voor de sprong: de BMW i8 heeft alle kenmerken van een raszuivere sportwagen. De voorkant maakt een extreem lage en brede indruk. Alles is op een optimale aerodynamica gericht. Tegelijkertijd verwijzen de vlakke, maar prominente dubbele nieren naar het DNA van BMW. V-vormig vertrekt de zogenaamde Black Belt over de motorkap en loopt hij dynamisch over het volledige koetswerk tot aan de achterkant. In zijaanzicht accentueren de extreme wigvorm, een gestrekte lijnvoering en het vlakke silhouet de bijzonder dynamische vormgeving. Door het layering-design, waarbij vlakken en lijnen elkaar overlappen en in elkaar grijpen, ontstaat een uiterst sportieve totaalindruk. De vlakken sluiten harmonieus op elkaar aan en creëren een compact en levendig uiterlijk. Alles lijkt als uit één stuk gegoten – en verleent de BMW i8 zo een buitengewoon krachtig postuur.

LED-LICHTDESIGN MET LASERLICHT.

De BMW i8 is standaard uitgerust met LED-koplampen die perfect in het bijzondere sportwagenconcept zijn geïntegreerd. Alle onderdelen van de lichtbron zijn volledig voorzien van LED. De voorlichten hebben een voor BMW i typische U-vormige band, waarin de dagrijlichten en een ingebouwde richtingaanwijzer zitten. Met de als optie verkrijgbare laserlichttechnologie* voor de grote lichten komt er nog een tweede, brede band bij als differentiëring in het design. De uitvoering met laser verhoogt bovendien de reikwijdte van de grote lichten aanzienlijk en verbetert de verlichting van de weg. Een passief verlichte blauwe band zet daarbij de innovatieve technologie van de lichtbron in de verf. Ook is de zijdelingse rand van de koplamp in de uitvoering met laserlicht niet donker, maar glanzend metallic. De algemene indruk van het lichtconcept: onmiskenbaar BMW i8. * Beschikbaar vanaf november 2014.

VLEUGELDEUREN.

Op naar nieuwe hoogten: het bijzondere sportwagenkarakter van de BMW i8 is door de spectaculaire vleugeldeuren op het eerste gezicht al uniek. De opvallende vleugeldeuren vormen een visuele blikvanger en zijn perfect in de vloeiende lijnen van het gestroomlijnde koetswerk geïntegreerd. Bij het openen zwaaien ze naar boven. Van binnenuit bekeken beklemtonen de deuren het sportieve algemene karakter van het interieur. Dankzij hun constructie van aluminium, carbon en thermokunststof zijn ze ongeveer de helft lichter dan conventioneel gebouwde deuren. Daardoor kunnen ze van binnenuit bijzonder comfortabel worden geopend en gesloten. De handgreep bevindt zich ergonomisch ideaal in de binnenkant van het deurpaneel en is tegelijk een sierelement.

INTERIEURDESIGN.

In het interieur van de BMW i8 wordt het consequent sportieve karakter van het exterieur naadloos verdergezet. Alle elementen zijn licht en dynamisch uitgevoerd. Het layering-principe zorgt in het interieur voor een nieuwe koppeling van functionaliteit en heldere vormgeving. Het lichtgewichtprincipe komt ook visueel tot uiting, zo benadrukken in het instapbereik zichtbare delen van carbon bijvoorbeeld het geringe gewicht van de BMW i8. Het klassieke sportwagenkarakter en de voor BMW typische oriëntatie op de bestuurder komen daarbij evenzeer tot hun recht. De middenconsole is lichtjes naar de bestuurdersplaats gedraaid. Alle instrumenten en het instrumentenbord met twee grote, volledig digitale displays zijn moeiteloos te bedienen. De zitpositie van elke passagier is bijzonder laag en de smalle, lichte zetels bieden ook in snel genomen bochten een betrouwbare steun en een hoog comfort. Op de middenconsole, die de wagen visueel in twee zones verdeelt, is de iDrive Controller gemakkelijk bereikbaar.

DE BMW i8 PROTONIC FROZEN EDITIONS.

Trends komen, iconen blijven. Daar zijn de BMW i8 Protonic Frozen Black Edition en de BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition het zuiverste bewijs van. Met zijn stralende combinatie van gelimiteerde koetswerklak en sportief aandoend interieur is de BMW i8 de absolute blikvanger op elke weg.

DE BMW i8 PROTONIC RED EDITION.

De BMW i8 Protonic Red Edition – een designicoon dat door niets wordt geëvenaard. Met hun unieke uitstraling accentueren de expressieve koetswerklak en het sportief ontworpen interieur het typische sportwagen-DNA van de BMW i8 en doen ze verlangend uitkijken naar snelle slingerende ritten.

AANDRIJVING.

BMW eDRIVE.

De BMW eDrive-technologie is het resultaat van jarenlang ontwikkelingswerk van BMW EfficientDynamics. Het volledige koppel van de soepele elektromotor is vanuit stilstand beschikbaar en biedt een weergaloos rijplezier. Een innovatief koelsysteem houdt de bedrijfstemperatuur van de hoogspanningsaccu altijd optimaal, waardoor prestaties en levensduur toenemen. Door intelligent energiebeheer wordt de samenwerking tussen elektromotor met accu en elektromotor met verbrandingsmotor gecoördineerd, steeds gericht op maximaal vermogen bij een minimaal verbruik. Zo ontstaat een krachtig en efficiënt plug-in-hybridesysteem.

BMW TWINPOWER TURBO 3-CILINDER BENZINEMOTOR VAN 1,5 LITER.

De in het kader van de BMW EfficientDynamics strategie nieuw ontwikkelde BMW TwinPower Turbo 1,5 liter grote 3-cilinder benzinemotor van het plug-in-hybridesysteem verenigt alle voordelen die van een motor van een sportwagen worden verwacht. Zijn motormanagement garandeert een optimale cilindervulling rond het ontstekingsmoment en laat zo de turbocompressor sneller reageren. De 170 kW (231 pk) sterke motor toont zich daarbij uiterst gretig en levert een koppel tot 320 Nm. De dynamiek en het hoge vermogen gaan gepaard met een enorme efficiëntie, zoals op indrukwekkende wijze wordt aangetoond door het gecombineerde verbruik van slechts 2,1 l/100 km.

RIJMODI.

Verschillende modi voor dat ene machtige rijgevoel: COMFORT, ECO PRO en SPORT optimaliseren de wagenkarakteristieken van de BMW i8, afgestemd op de rijsituatie. Zuiver elektrisch rijden is tot een autonomie van 37 km* net zo goed mogelijk als een uiterst sportief sportwagengevoel buiten de stad. Daartussen ligt de beste mix van beide werelden: benzine- en elektromotor demonstreren op elk moment dat hun technische symbiose nooit als compromis moet worden beschouwd. Met een druk op de eDrive button wordt de BMW i8 ingesteld op louter elektrisch rijden. Hij kan worden bediend in de COMFORT- en de ECO PRO-modus. In de COMFORT-modus met eDrive rijdt de BMW i8 dan zo lang zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor tot het accuvermogen bijna is uitgeput. Tot 120 km/u is met eDrive zuiver elektrisch mogelijk. Wanneer de eDrive button niet is ingedrukt, wordt de verbrandingsmotor al vanaf 60 km/u ingeschakeld. * Berekend bij een intern verbruiksonderzoek van BMW. De autonomie is afhankelijk van verschillende factoren, in het bijzonder: persoonlijke rijstijl, aard van het traject, buitentemperatuur, verwarming/airconditioning, voorverwarming.

EFFICIËNTIE & DYNAMIEK.

AERODYNAMICA.

Gestroomlijnd koetswerk, een aansprekende, conische vorm, laag gewicht – de BMW i8 ziet er onmiskenbaar als een rasechte sportwagen uit. Een reeks aerodynamisch geoptimaliseerde kenmerken zorgt ervoor dat bij een maximum aan dynamiek tegelijkertijd optimale efficiëntie wordt bereikt. Een voorbeeld daarvan zijn de in het layering-design opgenomen, als luchtkanalen uitgevoerde LED-achterlichten, waar de rijwind doorheen stroomt.

INTELLIGENTE LICHTGEWICHT CONSTRUCTIE.

Doorgedreven lichtgewicht constructie is voor voertuigen met elektrische aandrijving meer dan een must. Het is een van hun sterkst tot uiting komende kenmerken met een invloed op dynamiek, design en energiebehoefte. Een lager voertuiggewicht zorgt voor snellere acceleraties, een betere wendbaarheid en een maximaal rendement.

LIFE DRIVE-ARCHITECTUUR.

De typische verhoudingen van een sportwagen worden gecombineerd met een buitengewoon lichtgewicht concept, waarbij de ingenieurs elke niet noodzakelijke gram gewicht hebben weggelaten. De LifeDrive-architectuur bestaat uit twee delen, die precies op de vereisten van een intelligente lichtgewicht constructie zijn afgestemd. De eerste component is de Drive-module, een chassis van aluminium, waarin vooraan de elektromotor is gemonteerd. In het achterste deel van de Drive-module bevindt zich de 3-cilinder benzinemotor. De beide onderdelen worden met elkaar verbonden door de hoogspanningsaccu. De tweede component van de LifeDrive-architectuur is de Life-module, de ultralichte passagiersruimte van uiterst stevig carbon. Die helpt het extra gewicht van de elektromotor en de hoogspanningsaccu te compenseren. Samen vormen ze het LifeDrive-concept en maken ze van de BMW i8 de voorloper van de hybride generatie. Met een lichtgewichtconcept als een maatpak: perfect om alle sportiviteit en doordachte duurzaamheid efficiënt op de weg te brengen.

PURE IMPULSE VOLLEDIG UITRUSTINGSPAKKET.

Het volledige uitrustingspakket BMW i Pure Impulse biedt toegang tot een wereld vol ideeën en trends uit de domeinen reizen, cultuur, gastronomie, design en veel meer. Net als de BMW i8 zelf staat het pakket voor een duurzame en op luxe gerichte visie van ons leven: de wereld van “Next Premium”. De BMW i Pure Impulse Card is uw persoonlijke toegangsbewijs voor exclusieve evenementen en privileges: bezitters van een Pure Impulse Card ontvangen elke drie maanden een programmagids met de nieuwste trends van over heel de wereld, naast een unieke selectie van lokale en internationale evenementen.

TECHNISCHE GEGEVENS.

Verbruik
CO2-emissies gecombineerd in g/km
49.0
CO2-efficiëntie
A+
Brandstofverbruik gecombineerd in l/100 km
2.1
Autonomie en laadtijd
Elektrische autonomie in km
37
Elektrische autonomie (klantwaarde) in km
up to30
Maximale totale autonomie in km*
440
Brutocapaciteit van lithium-ionaccu in kWh
7.1
Laadtijd hoogspanningsaccu in u bij 3,7 kW/12 A (80%)
2.5
Laadtijd hoogspanningsaccu in u bij 16 A (Wallbox) (80%)
2
Gewicht
Leeggewicht in kg (EU)
1,485
Toelaatbaar totaalgewicht in kg
1,870
Laadvermogen in kg
385.0
Toelaatbare asbelasting vooraan/achteraan in kg
895/1,010
Prestaties
Maximumsnelheid zuiver elektrisch in km/u
120.0
Maximumsnelheid in km/u
250.0
Acceleratie 0–100 km/u in seconden
4.4
Hernemingen 80–120 km/u in seconden (4de versnelling)
3.4
Hernemingen 80–120 km/u in seconden (5de versnelling)
4.0
Velgen
Velgmaat vooraan (standaarduitrusting)
195/50 R20 93W XL
Velgmaat achterraan (standaarduitrusting)
215/45 R20 95W XL
Velgmaat vooraan (extra uitrusting)
215/45 R20 95W XL
Velgmaat achteraan (extra uitrusting)
245/40 R20 99W XL
Velgmaat vooraan (standaarduitrusting)
7 J x 20 H2 IS36
Velgmaat achterraan (standaarduitrusting)
7.5 J x 20 H2 IS40
Velgmaat vooraan (extra uitrusting)
7.5 J x 20 H2 IS40
Velgmaat achteraan (extra uitrusting)
8.5 J x 20 H2 IS50

Meer informatie over het officiële energie- en brandstofverbruik en over de officiële specifieke CO₂-uitstoot van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO₂", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).