Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

xDrive

De BMW vierwielaandrijving xDrive zorgt voor een variabele verdeling van de aandrijfkracht, afhankelijk van de rijsituatie, en overtuigt door optimale tractie en wendbaarheid in elke rijsituatie.

De BMW vierwielaandrijving xDrive denkt niet alleen mee, maar ook vooruit. Door de variabele verdeling van de aandrijfkrachten kunt u op elk moment op de beste tractie rekenen. U zult erover verwonderd zijn hoe wendbaar, precies en veilig uw wagen zich in snel genomen bochten gedraagt.
xDrive is de permanente vierwielaandrijving van BMW die in normale rijomstandigheden de aandrijfkracht in een verhouding van 40/60 procent over de voor- en achteras verdeelt. Zodra de omstandigheden veranderen of de grip links en rechts verschilt, wordt de aandrijfkracht variabel over de assen verdeeld. 
Werkwijze
Zo goed als onmerkbaar en in fracties van een seconde wordt de kracht, als dat nodig is, tot 100% naar één as gestuurd. Daardoor kan de bestuurder ook op gladde en steile stukken veilig en snel wegrijden, ook wanneer de wielen van één as op ijs staan. xDrive stuurt de volledige aandrijfkracht naar de as met de beste tractie (met de hoogste grip op het wegdek). Anderzijds wordt bij het manoeuvreren de xDrive koppeling totaal geopend om spanningen in de aandrijflijn te vermijden. Dat gebeurt wanneer het systeem bij een lage rijsnelheid een grote stuurhoek opmerkt.
Zodra het systeem onderstuur vaststelt, wordt het motorvermogen dat naar de vooras gaat, verminderd. Bij overstuur daarentegen wordt het aandeel van het vermogen dat naar de vooras overgedragen kan worden, verhoogd. Door die dynamische ingrepen wordt de wagen gestabiliseerd, nog voor de bestuurder de nieuwe situatie opgemerkt heeft.
Wendbaarheid en stabiliteit
Vooral in snelle bochten of op bochtige wegen is de wendbaarheid die de wagen dankzij xDrive meekrijgt, goed te merken. Elke kilowatt vermogen wordt in acceleratie omgezet. De bestuurder heeft de indruk dat zijn BMW met een grote windas uit de bocht getrokken wordt.
BMW xDrive wordt permanent door Dynamic Stability Control (DSC) gestuurd en heeft dus ook invloed op het fijngevoelige sensorsysteem en de interpretatie van de rijsituatie door het systeem. Een aanvullende functie bij de langsblokkering tussen vooras en achteras is de eenzijdige opbouw van het blokkeerkoppel. Dat gebeurt door opbouw van de remdruk via de DSC om te voorkomen dat de wielen in µ-splitsituaties doordraaien (intelligente blokkering).
BMW xDrive in Aktion
BMW xDrive in Aktion
BMW xDrive - so funktioniert's (1)
BMW xDrive - so funktioniert's (1)
BMW xDrive - so funktioniert's (2)
BMW xDrive - so funktioniert's (2)
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief