Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Variable Twin Turbo

De tweetraps turbocompressie Variable Twin Turbo maakt van de BMW viercilinder en zescilinder-in-lijn dieselmotoren de krachtigste aandrijving in hun klasse.
De Variable Twin Turbo-technologie maakt van de viercilinder en zescilinder-in-lijn dieselmotor een krachtbron die topprestaties levert. Door de tweetraps turbocompressie worden rijprestaties mogelijk die tot nu toe alleen voor grotere achtcilinder motoren weggelegd waren. Toch blijven de emissies en het verbruik opmerkelijk laag.
Door de invoering van de directe injectie met Common Rail en van de turbocompressie met variabele turbinegeometrie konden dieselmotoren in de loop van de voorbije jaren voortdurend verbeterd worden. Met de invoering van de tweetraps turbocompressie Variable Twin Turbo in de viercilinder en zescilinder-in-lijn dieselmotor zette BMW opnieuw een grote stap vooruit in de motorenbouw. De techniek leidt immers niet alleen tot een vermogenstoename van 25%, maar maakt ook komaf met de evenwichtsoefening tussen snelle reacties bij lage toerentallen en grote vermogensreserves bij hoge toerentallen: beide eigenschappen kunnen voortaan verenigd worden in één motor.
Twee turbocompressoren
In tegenstelling tot wat bij bi-turbo-motoren het geval is, worden de turbo’s van een Twin Turbo Diesel niet parallel, maar achter elkaar gemonteerd. Ze werken hand in hand en staan, afhankelijk van het toerental, alleen of samen in voor de compressie. Door de inlaatlucht te comprimeren, kan de brandstof in de cilinder vollediger verbrand worden.
Bij lage toerentallen stroomt de aangezogen lucht door de inactieve grote turbocompressor om in de kleine turbocompressor te worden gecomprimeerd. Bij gemiddelde toerentallen wordt de lucht in de grote turbocompressor een eerste keer gecomprimeerd en dan nog een keer in de kleine turbocompressor. Bij hogere waarden werkt enkel nog de specialist voor de hoge toerentallen – de lucht wordt alleen in de grote turbocompressor samengeperst.
Weinig verbruik en emissies
Ondanks de sportieve constructie is het verbruik van de turbodiesel met tweetraps turbocompressie naar EU-maatstaven voorbeeldig laag. Door de standaard partikelfilter voldoet hij aan de EU5-emissienorm en, naargelang het model wordt hij uitgerust met de BMW BluePerformance technologie, waardoor hij ook aan de EU6-emissienorm voldoet die in 2014 van kracht wordt.
BMW Variabler Twin Turbo Dieselmotor
BMW Variabler Twin Turbo Dieselmotor
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief