Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Variabel M sperdifferentieel

Het variabele, toerentalgevoelige sperdifferentieel op de achteras biedt in alle rijsituaties een enorm tractievoordeel.
Bij klassieke sperdifferentiëlen wordt de totale aandrijfkracht afgestemd op het koppel dat het wiel met de laagste grip op de weg kan overdragen. Is de grip echter zeer beperkt, bijvoorbeeld op sneeuw, steengruis of zelfs ijs, dan blijft ook het tractievoordeel met dit sperconcept beperkt wegens de geringe afzetkracht.
Het variabele M sperdifferentieel kan echter ook wanneer de aangedreven wielen een sterk verschillende grip hebben, een aanzienlijk tractievoordeel bieden. Neemt het toerentalverschil tussen de aangedreven wielen toe, dan wordt meteen ook een stijgende vergrendeling van het differentieel opgewekt. Daardoor kan een ontlast wiel, bijvoorbeeld het binnenwiel in een slippend genomen bocht, er niet meer toe leiden dat de aandrijfkracht volledig wegvalt. De stuwkracht blijft dus altijd behouden.
In extreme gevallen kan de volledige aandrijfkracht naar het wiel met de beste grip gestuurd worden. Dat betekent vooral in winterse omstandigheden een belangrijk voordeel. Bovendien verbetert het variabele M sperdifferentieel ook merkbaar de wegligging en de stabiliteit.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief