Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Vanos/Dubbele Vanos

Hoog koppel bij lage toerentallen, veel vermogen bij hoge toerentallen – dubbele Vanos verbetert het vermogenspotentieel van BMW motoren aanzienlijk.
Voor elk koppel het juiste toerental – de variabele nokkenassturing dubbele Vanos regelt het motorvermogen in elk toerentalgebied. Zo profiteert u bij elke snelheid van het grote potentieel van uw motor, terwijl u tegelijk minder verbruikt en minder uitlaatgassen uitstoot.
Vanos of dubbele Vanos betekent (dubbele) variabele nokkenassturing. Dit systeem past de nokkenasspreiding (d.w.z. de klepoverlapping bij de spoelslag) van de inlaat- en de uitlaatklep traploos aan door de hoek van de nokkenassen te regelen. Zo is bij lage toerentallen een hoog koppel en in het hoge toerentalgebied een groot vermogen beschikbaar.
Dat werkt als volgt: in het onderste toerentalgebied gaan de inlaatkleppen laat open, zodat de motor een rustiger en gelijkmatiger stationair toerental heeft. In het middelste toerentalgebied gaan de kleppen vroeg open en dat levert een duidelijk hoger koppel op, en tegelijk een interne uitlaatgasrecirculatie, wat resulteert in een daling van het verbruik en de emissies. Om bij hoge toerentallen het volle vermogen te ontplooien, worden de kleppen opnieuw later geopend.
Het stationaire toerental verbetert doordat er minder onverbrande restgassen overblijven. Tijdens de warmloopfase hanteert de motorsturing speciale referentievelden om de werking van de katalysator te verbeteren. Het systeem wordt aangestuurd door Digital Motor Electronics (DME).
Vanos, dat alleen de inlaatnokkenas stuurt, werd voor het eerst in 1992 in de wagens van BMW ingebouwd. Dubbele Vanos werd in 1997 geïntroduceerd.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief