Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Valvetronic

Volledige vermogensontplooiing – de variabele klepsturing Valvetronic verbetert de dynamiek en de loopcultuur van BMW motoren en verlaagt het verbruik.
Meer vermogen, minder verbruik – Valvetronic: zo heet de toverformule die het vermogen van uw BMW naar nieuwe recordhoogtes doet stijgen.
En zo werkt het technische wonder: de innovatieve klepsturing Valvetronic (= variabele kleppen en elektronica) regelt de lichthoogte van de inlaatkleppen volledig variabel. Zo kan de motor vooral in het deellastgebied vrijer "ademen" en met een lager verbruik zijn vermogen toch optimaal ontvouwen.
Het motorvermogen wordt via een traploos verstelbare lichthoogte van de inlaatkleppen gestuurd (dus zonder conventionele gasklep), waardoor de luchthoeveelheid met een aanzienlijk kleiner verlies geregeld kan worden (hoeveelheidsregeling). Het voordeel van deze innovatie: door het wegvallen van  de gasklep in de inlaatleiding stroomt de lucht die voor de verbranding nodig is, ongehinderd en zonder wervelingen door de inlaatkanalen.
Verantwoordelijk daarvoor is een heel precies mechanisme met een excenteras die door een stuurmotor bediend wordt. Op die manier nemen de inlaatkleppen de functie van de gasklep over. Er is weliswaar nog altijd een gasklep, maar die wordt alleen maar in uitzonderlijke omstandigheden als noodsysteem gebruikt.
Valvetronic verbetert bovendien de mengselvoorbereiding en doet het brandstofverbruik met maar liefst 10% dalen.* Bovendien reageert de motor nog spontaner, omdat de omzetting van de beweging van het gaspedaal onmiddellijk ter hoogte van de verbrandingskamer gebeurt. De vertraging die anders ontstaat doordat de inlaatleiding tussen de gasklep en de verbrandingskamer gevuld moet worden, valt weg.
* De verbruikscijfers zijn gebaseerd op de ECE-rijcyclus.
Valvetronic
Valvetronic
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief