Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Twaalfcilinder motor

De twaalfcilinder motor verzoent een verbluffende krachtontplooiing met een zo goed als trillingsvrije looprust, bij elke snelheid, bij elk toerental.
De maat van alle dingen: de twaalfcilinder motor verzoent een verbluffende krachtontplooiing met een zo goed als trillingsvrije looprust, bij elke snelheid, bij elk toerental – en zonder dat u enige beperking ervaart.
Het geheim van de uitzonderlijke looprust van de BMW twaalfcilinder V-motor schuilt in de vele cilinders en in hun opstelling. Op twee cilinderbanken, die samen een hoek vormen van 60 graden, werken telkens zes cilinders in lijn. Zo worden de massakrachten perfect uitgebalanceerd en wordt een optimaal bewegingsgedrag bereikt. Ook de geringe ontstekingsafstand tussen de cilinders vermindert trillingen en bewegingen van de motor en draagt zo bij tot de unieke looprust.
De BMW twaalfcilinder V-motor dankt zijn uitzonderlijke potentieel aan de toepassing van baanbrekende technologieën: de unieke combinatie van BMW TwinPower Turbo-technologie en de directe benzine-injectie High Precision Injection maakt een hoge compressieverhouding en daarmee topwaarden van 400 kW (544 pk) en een maximumkoppel van 750 Nm mogelijk. Bij deze bijzondere injectietechniek wordt de benzine direct in elke cilinder ingespoten en vóór de ontsteking met gecomprimeerde lucht uit twee turbocompressoren gemengd. Optimale krachtstroom en ideale doorstroming in het uitlaatgassysteem garanderen een directe respons van de turbocompressoren. In combinatie met de variabele nokkenasverstelling dubbele Vanos wordt de kleptiming optimaal aan de bedrijfsomstandigheden van de motor aangepast. Zo kan de grote 6,0-liter motor zijn potentieel op het gebied van vermogen, koppel en lage verbruiks- en emissiewaarden optimaal benutten.
Samen met andere innovaties, zoals de vloeistofgekoelde dynamo of het uitlaatsysteem met vlak bij de motor geplaatste katalysatoren en uitlaatgasrecirculatie, inspireert de twaalfcilinder motor door zijn uitstekende dynamiek, een duidelijk lager verbruik en een onbeschrijflijke motorsound.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief