Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Turbocompressor

De turbocompressoren in de dieselmotoren van BMW verhogen het vermogen en verminderen tegelijkertijd het verbruik en de CO2-emissies.
Bevordering naar de turboklasse – de turbocompressoren in de dieselmotoren van BMW zorgen voor een beter koppelverloop en een groter vermogenspotentieel. Tegelijkertijd worden het verbruik en de CO2-emissies verminderd.
Het vermogen en het rendement van een motor zijn afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof in de verbrandingskamers. Hoe meer zuurstof beschikbaar is voor verbranding, des te groter is ook de omgezette hoeveelheid brandstof en het opgewekte vermogen. Een turbocompressor gebruikt de energie in uitlaatgassen die anders ongebruikt blijft om meer zuurstof te winnen voor de verbranding. Hiervoor comprimeert een compressor, aangedreven door een uitlaatgasturbine, de aangezogen lucht. Dit verhoogt de luchtdruk in de inlaat van de motor en zo de vullingsgraad van de cilinders. De gevolgen hiervan zijn meer vermogen en meer koppel over eengroter bereik. Tegelijk dalen bij moderne turbotechnologie het verbruik en de emissies.
Om naast vermogen en verbruik ook de respons en dus de dynamiek te optimaliseren, kiest BMW bij de krachtigste motoren van elke klasse voor het principe van dubbele drukvoeding. Hierbij wordt, afhankelijk van de technologie, een paar van twee afzonderlijke turbocompressoren aangedreven door één uitlaatgaskanaal, of één enkele turbocompressor door twee afzonderlijke uitlaatgaskanalen. In bijzonder krachtige modellen zoals de BMW X5 M voorzien zelfs twee van die laatste TwinScroll-turbo's de motor van lucht.
Gebruik van twee turbocompressoren
Bij het gebruik van twee turbocompressoren worden twee verschillende technologieën gebruikt.
De bi-turbotechnologie werkt met twee turbocompressoren die even groot zijn en parallel gemonteerd zijn. Elke turbo voorziet de helft van de cilinders met voorgecomprimeerde lucht. In combinatie met High Precision Injection maakt deze techniek een bijzonder superieure vermogensontplooiing en een zeer gunstig verbruik mogelijk.
De Variable Twin Turbo-technologie die bij de dieselmotoren van BMW wordt gebruikt, werkt daarentegen met een grote en een kleine turbocompressor, die achter elkaar (in serie) gemonteerd zijn. Bij lage toerentallen stroomt de aangezogen lucht door de inactieve grote turbocompressor om in de kleine turbocompressor te worden gecomprimeerd. Bij gemiddelde toerentallen wordt de lucht in de grote turbocompressor een eerste keer gecomprimeerd en dan nog een keer in de kleine turbocompressor. Bij hogere waarden werkt enkel de grote turbocompressor nog. Deze compressie in twee fasen maakt de gezien de rijprestaties extreem lage verbruikswaarden en het spontane, goed controleerbare reactievermogen van krachtige BMW dieselmotoren mogelijk.
Gebruik van één turbocompressor
Bij de BMW TwinScroll-technologie wordt een enkele turbocompressor aangedreven viatwee uitlaatgaskanalen. Net als bij het gebruik van twee kleinere compressoren is door de dubbele compressie de drukopbouw sneller en de respons van de motor directer. De TwinScroll-turbo is kleiner gebouwd en neemt daardoor minder ruimte in beslag en bespaart gewicht. Het resultaat: meer dynamiek, meer vermogen, minder verbruik.
De combinatie van een van beide compressietechnieken, op maat van het betreffende gebruik, met de BMW High Precision Injection en Valvetronic (benzinemotoren) dan wel met het directe Common Rail-injectiesysteem van de derde generatie (diesel), noemen wij BMW TwinPower Turbo-technologie. Ze maakt een unieke combinatie van rendement en dynamiek mogelijk.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief