Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

M DKG Drivelogic

De M DKG Drivelogic is een innovatieve 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling, die speciaal is ontworpen voor sportieve acceleraties.
Het systeem maakt extreem snel schakelen mogelijk zonder verlies van de trekkracht en draagt dus bij tot zeer sportief en comfortabel schakelen.
De M DKG Drivelogic is afkomstig uit de motorsport en werkt met twee deelbakken met elk een eigen koppeling die het motorvermogen continu op de achterwielen zetten: de ene bak bedient de even versnellingen, de andere bak de oneven. Bij het schakelen van de tweede naar de derde versnelling wordt eerst de derde versnelling geactiveerd in de inactieve deelbak. Vervolgens wordt de koppeling voor dit deel gesloten, terwijl die voor de actieve deelbak (die in de tweede versnelling werkt) op hetzelfde moment wordt geopend. Heel dit proces gebeurt binnen enkele milliseconden.
Beide koppelingen worden aangestuurd via een geïntegreerde hydraulische module. Dry-sumpsmering garandeert een betrouwbare en onderhoudsvrije werking. Ter compensatie van de typische verhitting van de aandrijflijn bij een topsportwagen wordt de versnellingsbakolie niet alleen door het koelwatersysteem van de motor, maar ook via een olie-luchtkoeler binnen het optimale temperatuurbereik gehouden.
M zoals in motorsport
De krachtoverbrenging is speciaal afgestemd op het hoge koppel en de hoge toerentallen die kenmerkend zijn voor M. Ze kan motortoerentallen tot 9.000 t/min aan. De zeven versnellingen zorgen voor een optimale aanpassing van de betreffende overbrenging aan de vermogenskarakteristiek van de aandrijving. Als gevolg daarvan zijn bij accelererend schakelen de toerentalsprongen nauwelijks voelbaar. In elke volgende versnelling neemt de snelheid onverminderd krachtig toe. 
Meer dynamiek
De bediening van de 7-traps versnellingsbak gebeurt in de automatische modus of handmatig. Het direct sequentieel schakelen met de paddles aan het stuur of met de schakelpook zorgt voor een extreem dynamische rijbeleving: bij plankgas schakelen, zonder koppelingspedaal, met ononderbroken krachtoverbrenging. In beide modi kan de bestuurder de versnellingsbakkarakteristiek instellen volgens zijn persoonlijke voorkeur of het profiel van het traject: de op de M versnellingsbak met dubbele koppeling afgestemde Drivelogic stelt elf rijprogramma's ter beschikking die geselecteerd kunnen worden via de Drivelogic-toets op de middenconsole. De programma's onderscheiden zich in de snelheid van het schakelen en de bijbehorende toerentallen. Het spectrum reikt van extreem sportief tot comfortabel: in rijprogramma D5 voor maximale acceleratie, bijvoorbeeld, schakelt de versnellingsbak pas vlak voor het bereiken van het maximale toerental door naar de volgende versnelling. In stand D1 daarentegen is zelfs wegrijden in de tweede versnelling mogelijk en reageert de koppeling bijzonder soepel.
In het sportiefste Drivelogic-programma van de S-modus genereert de dynamische koppelregeling de directe tractie die bekend is van manueel schakelen bij een zeer dynamische rijstijl.
Launch Control
Voor manueel schakelen is er bovendien de Launch Control (Drivelogic-programma S6), waarmee een start vanuit stilstand mogelijk is met maximale acceleratie: het ideale wegrijtoerental wordt hiervoor automatisch aangepast. Na het starten worden de schakelpunten zo bepaald dat steeds het optimale aansluitende toerental ter beschikking staat. Naast de geregelde Launch Control biedt de M DKG nog meer M functies, zoals Stability Clutch Control en Low Speed Assistant.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief