Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Kabelboom

De kabelboom behoort tot de meest complexe systemen van een BMW en vormt het hart van het boordnet.
De kabelboom, ook wel fysiek boordnet genoemd, behoort tot de meest complexe systemen van een BMW en vormt een soort zenuwstelsel van de wagen.
Hij omvat hardwarecomponenten en elektrische aansluitingen zoals leidingen, stekkers en slangen die de energie- en signaalstroom tussen de elektrische en elektronische onderdelen van een BMW garanderen.
In de kabelboom kan een onderscheid worden gemaakt tussen meerdere deelsystemen die telkens verantwoordelijk zijn voor een bepaald domein zoals het audiosysteem, de cockpit of het koetswerk. Door het toenemende gebruik van rijhulpsystemen op het vlak van veiligheid en rijcomfort, maar ook audio, entertainment, navigatie en hybride wagens, nemen de eisen die aan het boordnet van een wagen worden gesteld, almaar toe. Hoe uitgebreider de elektrische uitrusting van de wagen, hoe langer en zwaarder ook de kabelboom is. Zo kan het fysieke boordnet van een moderne BMW naargelang de uitrusting tot 3 km aan leidingen omvatten en bovendien tot 60 kg wegen. Daarmee behoort het tot de grootste, zwaarste en meest uitgebreide elektrisch-elektronische onderdelen.
In principe kan bij kabelbomen een onderscheid worden gemaakt tussen twee uitvoeringen: modulaire kabelbomen worden volgens vaste uitrustingspakketten samengesteld en op voorhand geproduceerd. Om het volledige spectrum van de minimale tot de maximale uitrusting van een wagen te dekken, zijn er tot 40 varianten met een verschillende complexiteit. Bij de montage wordt dan naargelang de omvang van de uitrusting een geschikte modulaire kabelboom gemonteerd.
De kabelboom op maat van de klant is daarentegen volledig individueel. Er worden enkel leidingen gemonteerd die effectief voor de gewenste wagenconfiguratie vereist zijn. Zo zijn bijvoorbeeld in de BMW 1 Reeks ongeveer 50 miljoen verschillende configuraties mogelijk. Deze aanpak vermindert het gewicht en de kosten, terwijl de logistieke inspanning bij de productie toeneemt. Een groot voordeel van deze variant: wijzigingen voor de uitrusting van een wagen kunnen tot 5 dagen voor het begin van de montage worden ingegeven, zonder dat de vooraf overeengekomen afleveringstermijn verschuift.
Door hun hoge complexiteit worden kabelbomen slechts in zeer beperkte mate geautomatiseerd geproduceerd. Ongeveer 95% van de productie gebeurt door handenarbeid aan zogenaamde voorgevormde platen.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief