Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Integral Active Steering

Bij Integral Active Steering van BMW zorgen meesturende achterwielen voor meer rijstabiliteit, veiligheid en comfort.
Verschillende rijsituaties stellen verschillende eisen aan de stuureigenschappen: bij het parkeren of in haarspeldbochten helpt een kleine draaicirkel met beperkte en lichte stuurbewegingen. Bij het op hoge snelheid wisselen van rijstrook op de snelweg komt het daarentegen vooral aan op nauwkeurigheid en rijstabiliteit.
De optionele Integral Active Steering past zich aan elke rijsituatie aan: een elektromotor in de stuurkolom past de stuurbeweging van de bestuurder dynamisch aan: bij langzaam rijden wordt de stuuruitslag van de voorwielen automatisch vergroot, bij hoger tempo verkleind.
Tegelijk sturen de wielen op de achteras mee – tot een hoek van maximaal drie graden. De precieze stuurhoek wordt door een regeleenheid berekend uit verschillende factoren zoals wieltoerentallen, snelheid, stuuruitslag enz. Onder de 60 km/u sturen de achterwielen en de voorwielen in tegengestelde richting waardoor een extreem kleine draaicirkel ontstaat. Vanaf 80 km/u sturen de wielen van de twee assen in dezelfde richting en bieden zo meer stabiliteit bij hogere snelheden. Bij het wisselen van rijstrook 'glijdt' de wagen als het ware in een vloeiende beweging opzij, wat met name achterpassagiers als aangenaam ervaren.
Integral Active Steering beïnvloedt gericht en vooral onafhankelijk van elkaar de anders samenwerkende krachten uit draaibeweging (giersnelheid) en dwarsversnelling. Zelfs bij een vlotte rijstijl blijft zo de rijstabiliteit behouden. Deze extra veiligheid blijkt ook bij het remmen op verschillende ondergronden, als de wagen dreigt uit te breken: tegensturen zoals bij conventionele stuursystemen is niet meer nodig. Integral Active Steering neemt deze ingrepen over en ondersteunt de bestuurder bij het stabiliseren van zijn wagen.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief