Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Hill Descent Control (HDC)

Hill Descent Control (HDC) is een rijhulpsysteem bij afdalingen dat automatisch de voorgeprogrammeerde minimumsnelheid van ongeveer 7 km/u handhaaft.
Hill Descent Control (HDC) houdt bij steile afdalingen automatisch de gewenste snelheid aan en ontlast de bestuurder van de moeilijke snelheidsregeling met de remmen. De bestuurder kan zich dan volledig op het stuurwerk concentreren – moeilijke situaties op ruw terrein en gladde rijwegen overwinnen wordt kinderspel.
Met een druk op de knop wordt Hill Descent Control in wagens met vierwielaandrijving geactiveerd. Hill Descent Control kan bij snelheden onder 35 km/u geactiveerd worden en remt dan de wagen af tot een constante snelheid van ongeveer 7 km/u – in achteruit bedraagt die snelheid 6,5 km/u. Achterliggers worden door de automatisch ontstoken remlichten gewaarschuwd. Met het gaspedaal of met de bediening van de Cruise Control kan de bestuurder in verschillende stappen de gewenste snelheid tussen loopsnelheid en 25 km/u instellen. Wanneer hij echter accelereert of krachtiger remt, krijgt dat natuurlijk voorrang en zet het HDC-systeem zich zolang in stand-by. Stijgt de snelheid tot meer dan 60 km/u, dan wordt HDC automatisch uitgeschakeld.
Meer bepaald op een wisselende, gladde ondergrond zoals rotsen, gras of zelfs sneeuw toont HDC zich superieur aan de bestuurder. Samen met het Anti-lock Brake System (ABS) kan HDC immers heel gericht en bijzonder nauwkeurig de stabiliteit garanderen, zelfs bij remmanoeuvres op een helling. Op die manier wordt vermeden dat de achterzijde uitbreekt en blijft de wagen bestuurbaar.
Wanneer het HDC-systeem wordt uitgeschakeld, schakelt het over naar een fade-outmodus en neemt het remvermogen langzaam weer toe. De bestuurder heeft genoeg tijd om zelf weer de volledige controle over de wagen in handen te nemen.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief