Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Flex Ray

Flex Ray is een serieel bussysteem in de wagen. Dankzij snelle en betrouwbare gegevensoverdracht in real time is het vooral geschikt om rijhulpsystemen met elkaar te verbinden.
Een nieuw ontwikkeld, serieel bussysteem versnelt de gegevensoverdracht in de wagen. Daardoor kunnen de onderling verbonden systemen sneller en nauwkeuriger reageren. Voor de bestuurder betekent dat merkbaar meer veiligheid en comfort.
Doordat de aandrijving en het chassis almaar meer rijhulpsystemen meekrijgen, moeten er nu aanzienlijk grotere hoeveelheden gegevens binnen de wagen doorgegeven worden.
Daarom heeft BMW zich samen met andere bedrijven achter de ontwikkeling van het nieuwe bussysteem Flex Ray gezet en het in 2007 voor het eerst in de BMW X5 ingebouwd. In dat model stuurt het optische bussysteem, binnen het pakket Adaptive Drive voor het chassis, zowel de zwenkmotoren van de stabilisatoren als de elektromagnetische kleppen van de schokdempers. De rolneiging en de dempkracht kunnen op die manier snel en afhankelijk van de situatie geregeld worden.
Een voordeel van Flex Ray is de hoge overdrachtssnelheid, tot 10 MBit per seconde. In vergelijking met de gebruikelijke CAN-bussystemen is dat twintig keer sneller.
Een tweede communicatiekanaal maakt daarnaast de redundante gegevensoverdracht mogelijk. Wanneer de overdracht op één kanaal verstoord wordt, zijn de gegevens nog altijd beschikbaar op het tweede kanaal. En bij de overdracht van gegevens die niet essentieel zijn voor de veiligheid, kan de overdrachtssnelheid zelfs verdubbelen door gewoonweg de twee kanalen te gebruiken.
Deze voordelen leiden tot een merkbaar hoger comfort- en veiligheidsniveau vermits de voertuiggegevens extreem snel en storingsvrij tussen de regelsystemen voor het chassis uitgewisseld kunnen worden.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief