Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Dynamic Stability Control

Dynamic Stability Control (DSC) garandeert de rijstabiliteit bij aangedreven wielen - vrij rollend, afgeremd of wanneer op de motor geremd wordt.
Dynamic Stability Control (DSC) houdt de wagen beter onder controle, ook in moeilijke rijomstandigheden en op een slecht wegdek en draagt zo actief bij tot de veiligheid.
Het hart van de chassisregelsystemen in BMW wagens is Dynamic Stability Control (DSC). DSC optimaliseert zowel de rijstabiliteit in alle mogelijke situaties alsook de tractie bij het vertrekken en het versnellen. Het systeem herkent bovendien ook instabiele rijsituaties zoals onder- en overstuur en helpt om de wagen in het juiste spoor te houden.
Bijzonder gevoelige sensoren registreren permanent de feitelijke rijsituatie. Die informatie komt bijv. van toerental-, stuurhoek-, dwarsversnellings-, druk- en giersnelheidssensoren (giersnelheid: draaiing om de verticale as van de wagen). Het simulatiemodel dat voor de stabiele toestand in de DSC-regeleenheid is opgeslagen, dient hierbij als basis voor vergelijking met de actuele gegevens van stuurhoek en rijsnelheid.
Als er afwijkingen tussen de berekende en de gemeten waarden voorkomen, dan gaan, zodra de tolerantiedrempels overschreden worden, de maatregelen van start om de stabiliteit resp. de tractie te verbeteren. Daarbij wordt gericht in de sturing van de motor en de remmen ingegrepen, en bij wagens met vierwielaandrijving ook in het xDrive-systeem.
Door het motorkoppel gericht te verminderen of te verhogen (wanneer op de motor geremd wordt) en de afzonderlijke remmen te bedienen, kan de rijstabiliteit weer gegarandeerd worden of kan er tegemoetgekomen worden aan de vraag naar tractie.
In combinatie met Active Steering kunnen via de ingebouwde regeling van de giersnelheid zelfs de stuurweerstand die de bestuurder ondervindt, en de intensiteit waarmee DSC ingrijpt, aanzienlijk verminderd worden.
BMW DSC
BMW DSC
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief