Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Digital Motor Electronics (DME)

Digital Motor Electronics (DME) controleert de centrale functies zoals de ontsteking en de injectie in de BMW motoren.
De complete controle van uw motor – Digital Motor Electronics (DME) controleert alle centrale functies van uw BMW motor, optimaliseert alle processen met het oog op het hoogste vermogen, het laagste verbruik en de kleinste emissies en garandeert een betrouwbare werking.
Digital Motor Electronics (DME) stuurt en controleert alle centrale functies van de motor. Sensoren controleren alle factoren die op de motorwerking een invloed hebben. Een microcomputer beoordeelt die gegevens en zet ze in regelinstructies voor de ontsteking en brandstofinjectie om.
Het systeem krijgt tot 1.000 informatie-elementen per seconde binnen en verwerkt die in dezelfde tijdsduur met maximaal zes miljoen rekenstappen. Elementen die gemeten worden zijn het toerental, het debiet van de inlaatlucht, de luchttemperatuur, de dichtheid van de lucht, de temperatuur van het koelwater, de stand van de smoorklep of het gaspedaal en de snelheid.
De computer van de motorelektronica controleert alle gegevens op hun geloofwaardigheid. Daarvoor vergelijkt hij de signalen van de sensoren met de reacties van het systeem. Wanneer een sensor wegens een defect onrealistische informatie geeft, wordt die door geprogrammeerde normwaarden vervangen. Als het systeem merkt dat een cilinder overslaat, dan sluit DME onmiddellijk de brandstoftoevoer naar de cilinder af om schade te vermijden.
Daarnaast regelt DME ook het elektrische energiehuishouden van de wagen. Aangepaste sensoren houden de laadstatus en de gezondheid van de accu in het oog, alsook het feitelijke stroomverbruik. Door de optimale lading van de accu wordt een vroegtijdige veroudering of schade door een volledige ontlading vermeden. Op die manier kunt u ervan op aan dat de motor op elk moment zal starten.
Tegelijk staat Digital Motor Electronics garant voor het hoogst mogelijke vermogen, een laag verbruik, lage emissies en een maximale bedrijfszekerheid. In 1979 werd het eerste DME-systeem ter wereld in de BMW 732i ingebouwd.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief