Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Dieselmotor

Dynamisch, gecultiveerd, uiterst zuinig – BMW dieselmotoren overtuigen in tal van opzichten.
De kleine "d" in de modelbenamingen van BMW staat voor een indrukwekkende werking: alle BMW dieselmodellen maken indruk met hun gecultiveerde kracht en grote zuinigheid, ongeacht of het om vier- of zescilinder motoren gaat.
De dieselmotor zet de chemische energie die in de dieselbrandstof vervat zit, op een bijzonder rendabele wijze en met een beperkte uitstoot van schadelijke stoffen in mechanische energie om. Terwijl benzinemotoren een lucht-brandstofmengsel comprimeren en door een bougie tot ontbranding brengen (uitwendige ontsteking), comprimeren dieselmotoren eerst pure lucht, die door de druk wordt verhit. De brandstof wordt aansluitend rechtstreeks in de verbrandingsruimte ingespoten en komt daar vanzelf tot ontbranding (zelfontsteking). De rechtstreekse injectie met Common Rail-technologie maakt daarbij een nauwkeurige regeling mogelijk van het injectieproces, een gelijkmatige stijging van de druk en de gerichte verbranding van resterende roetdeeltjes door na-injecties. Zo nemen de verbrandingsgeluiden af, wordt de loopcultuur verfijnd en worden emissies verlaagd.
De hogere compressieverhouding en de hogere druk leveren al bij lage toerentallen veel koppel en zorgen voor een effectieve verbranding van de brandstof en dus voor een laag verbruik. Moderne turbotechnologieën zoals de tweetraps compressie in de Variable Twin Turbo verhogen bovendien de spontane krachtontplooiing en minimaliseren in combinatie met moderne automatische versnellingsbakken de reactietijd bij lage toerentallen. Zo koppelen BMW dieselmotoren de voor BMW kenmerkende dynamiek en sportiviteit aan uitstekend loopcomfort, zuinig verbruik en voortreffelijk motorgeluid.
4-cilinder dieselmotor
De 4-cilinder diesel in de BMW 3 Reeks Berline 320d EfficientDynamics Edition bijvoorbeeld biedt met 120 kW (163 pk) een krachtige aandrijving en onderscheidt zich door een economisch verbruik van gemiddeld 4,1 liter diesel per 100 km. De Common Rail-injectie zorgt daarbij voor optimale looprust, en uitgerust met BMW BluePerformance technologie voldoen BMW dieselmotoren nu al aan de vereisten van de EU6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt.
6-cilinder dieselmotor
De 6-cilinder-in-lijn dieselmotor in de BMW 740d inspireert met een indrukwekkend vermogen van 230 kW (313 pk) en een koppel van 630 Nm. Al vanaf vlak boven het stationaire toerental accelereert de wagen dankzij innovatieve TwinPower Turbo-technologie tot aan de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. De combinatie van een grote en een kleine turbocompressor maakt een krachtige aandrijving en stuwkracht mogelijk tot in het hoge toerentalbereik.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief