Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Brake Energy Regeneration

Een innovatieve generatorregeling van BMW maakt het opladen van de accu met gerecupereerde remenergie mogelijk.
Vrijkomende energie benutten: de accu met gerecupereerde remenergie opladen, ontlast de motor. Zo is bij het accelereren meer aandrijfkracht beschikbaar en wordt er tot drie procent brandstof bespaard.
Moderne wagens hebben een veelvoud aan elektrische energie nodig voor de comfort- en veiligheidsfuncties. Die energie wordt gewoonlijk opgewekt door de generator die ook wel als dynamo aangeduid wordt en die via een drijfriem door de motor aangedreven wordt.
Met een intelligente regeleenheid is het mogelijk om de generator die tot nu toe permanent werkte als de motor draaide, bij het accelereren uit te schakelen en op die manier tot drie procent brandstof te besparen. Met Brake Energy Regeneration is de generator alleen dan actief wanneer de bestuurder het gaspedaal lost of remt, dus wanneer er overtollige energie uit de beweging van de wagen beschikbaar is. Deze “remenergie“ wordt door de generator in stroom omgezet en in de accu opgeslagen.
De gerichte stroomproductie heeft nog een ander voordeel: wanneer voluit geaccelereerd wordt, beschikt de motor ook over de aandrijfkracht die normaal afgeleid zou worden door de generator om de accu op te laden. De wagen wordt niet alleen zuiniger, maar biedt ook meer rijplezier. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de acculading een benedengrens bereikt heeft, laadt het systeem de accu ook bij het accelereren op en voorkomt zo een te grote ontlading van de accu.
Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij wagens met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. 
BMW Bremsenergierückgewinnung
BMW Bremsenergierückgewinnung
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief