Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Achtcilinder motor

De achtcilinder motoren van BMW maken indruk met absolute topprestaties en spontane krachtontwikkeling. Dit alles met een laag gewicht, weinig verbruik en een uniek stille loop.
Krachtig, gecultiveerd, altijd klaar om te vertrekken.
De 'V' in hun typeaanduiding danken de BMW achtcilinder motoren aan de opstelling van hun cilinderbanken, die ten opzichte van elkaar in een hoek van 90 graden staan. De positie en verdeling van de cilinders op beide cilinderbanken zorgt voor perfecte compensatie van de massakrachten, wat resulteert in buitengewone looprust.
Buitengewoon zijn ook de prestaties van de BMW V8-motoren. Die worden afhankelijk van het model bereikt door toepassing van de modernste TwinPower Turbo-technologie of het hoogtoerentalconcept. Bij wagens met BMW TwinPower Turbo werken twee even grote turbocompressoren tegelijkertijd om de motor te voorzien van gecomprimeerde lucht. De centrale positie van de turbo's tussen de cilinderbanken van de V8-motor maakt bovendien een bijzonder compacte bouwvorm mogelijk.
In combinatie met de directe benzine-injectie High Precision Injection, een watergekoelde intercooler en gebruik van de modernste lichtgewicht componenten, zoals een magnesium-aluminiumlegering voor het motorcarter, bereiken BMW V8-motoren indrukwekkende prestatiewaarden met een hoog rendement.
Modellen met achtcilinder motoren
Zo levert de 4,4-liter BMW TwinPower Turbo V8-benzinemotor in de BMW 550i een volle 300 kW (407 pk) vermogen en een maximumkoppel van 600 Nm. En dit bij een verbruik van niet meer dan 10,4 l/100 km. Voor nog meer acceleratievermogen zorgt de V8-motor in de BMW X6 M. Hier voorzien twee TwinScroll-turbocompressoren de motor tegelijk van lucht. Het resultaat is een verbluffende 408 kW (555 pk), 680 Nm koppel en een litervermogen van 126 pk per liter cilinderinhoud.
Het gepatenteerde uitlaatspruitstuk tussen beide cilinderbanken zorgt daarbij voor een bijzonder gelijkmatige toevoer van uitlaatgas. Drukverschillen die leiden tot vertraging van de respons worden op die manier doeltreffend vermeden. Dat betekent spontane krachtontwikkeling van het hoogste niveau.
Het hoogtoerentalconcept uit de racesport
Naast turbocompressie met directe benzine-injectie past BMW bij de V8-motoren naargelang het model ook het innovatieve hoogtoerentalconcept toe. De technologie is rechtstreeks overgenomen uit de racesport en wordt bij de atmosferische V8-motor in de BMW M3 modellen toegepast waar het toerentallen tot maximaal 8.300 t/min mogelijk maakt. Consequente lichtgewicht constructie en acht elektronisch gestuurde, enkelvoudige gaskleppen kenmerken deze V8-motor en koppelen racesporttechnologie aan praktische eigenschappen.
Het concept van de enkelvoudige gaskleppen maakt een subtieler aanspreken van de motor bij lage toeren mogelijk en zorgt voor een alerte reactie van de wagen bij het oproepen van veel motorvermogen.
Een andere constructieve blikvanger is de olietoevoer, die opgewassen is tegen versnellingen tot 1,4 g in de lengte- en de dwarsrichting. De innovatieve ionenstroom-pingelregeling bewaakt bij elke individuele ontsteking het ontstekingsproces om pingelen en een eventueel overslaan van de ontsteking en de verbranding te herkennen. Daarnaast treedt de innovatieve Brake Energy Regeneration met intelligente generatorregeling in werking. Daarbij wordt remenergie gebruikt om stroom op te wekken voor het boordnet.
De BMW M3 Coupé bereikt daarmee een vermogen van 309 kW (420 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm bij 3.900 t/min. 85% van het maximumkoppel is beschikbaar over een toerentalbereik van 6.500 t/min.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief