Cookies staan ons toe u een betere dienstverlening aan te bieden. Daardoor raden wij u ten zeerste aan cookies van onze website in uw browser te accepteren. Hier vindt u meer informatie over de op deze website gebruikte cookies.
Deze pagina gebruikt cookies.
Voor een onbeperkt gebruik van de BMW website zijn cookies noodzakelijk. Enkele van deze cookies vereisen uw uitdrukkelijke toestemming. Gelieve in te stemmen met het gebruik van cookies om alle functies van de website te kunnen gebruiken. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie
Deze pagina gebruikt cookies.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken. Meer informatie

Anti-lock Brake System (ABS)

Het Anti-lock Brake System (ABS) voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen en regelt de remdruk zodat de wagen bestuurbaar blijft.
Ook bij een noodstop behoudt u altijd de controle over het stuur van uw wagen. ABS voorkomt, onafhankelijk van de grip van de rijbaan en de opgewekte remdruk, dat de wielen blokkeren.
Bij plotselinge hindernissen of voetgangers op de rijweg, bij beperkt zicht door weersomstandigheden of bij een file moet de bestuurder snel en krachtig kunnen reageren: met volle kracht drukt hij het rempedaal in.
Bij een noodstop merkt de bestuurder meteen de regelende werking van het Anti-lock Brake System (ABS) aan het pulserende rempedaal. Het systeem verhindert dat de wielen blokkeren en regelt voor elk wiel afzonderlijk de optimale remdruk zodat de wagen bestuurbaar blijft. Het ABS verkort bij een slechte staat van het wegdek ook de remweg.
Daarbij wordt de remdruk op de wielen zo geregeld dat de maximale rem- en spoorkrachten in de bocht overgedragen worden. Als de draaisnelheid van een wiel te snel afneemt, herkent het systeem dat het wiel geblokkeerd is of op het punt staat te blokkeren. In dat geval vermindert het bruusk de remdruk. Het wiel draait weer en kan opnieuw kracht overdragen. Dan wordt de remdruk weer opgebouwd.
Dankzij de modernste elektronica en de fijnste regelalgoritmes werkt het ABS zo snel en precies, dat de remwerking en de bestuurbaarheid vrijwel permanent behouden blijven – de bestuurder behoudt in elke situatie de volledige controle over zijn wagen.
 
 
Multimediacontent actiefMultimediacontent niet actief